(...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

اشک در واقع در قسمت بیرونی، یک لایه چربی است که این لایه چربی توسط غدد ریشه مژه ترشح میشود، هرگاه به علت آلودگی و عفونت ریشه مژهها و پلک مجرای غدد چربی بسته شود، این چربیها موجب عفونت شده و گل مژه پدیدار میشود. به همین جهت ما توصیه میکنیم، برای اینکه این حالت به وجود نیاید باید بهداشت مژهها و پلک به طور دقیق رعایت شود و مرتب پلک را ماساژداد تا محیط چشم برای فعالیت چربیها باز باشد.
به تازگی مباحثی در رابطه با سرطان چشم مطرح میشود و نسبت به گسترش آن هشدارهایی ارائه میشود، وضعیت سرطان چشم در ایران به چه صورتی است؟
سرطان چشم به گروههای مختلف سنی مرتبط میشود، یک گروه از نوزادان هستند که در اثر زمینههای ارثی به این بیماری مبتلا میشوند، درسنین بالاتر هم یک سرطان خطرناک در کشورهای غربی شیوع پیدا کرده که خوشبختانه در کشور ما موارد بسیار کمتری وجود دارد.
مهمترین مسأله در سرطان چشم این است که افراد زمانی که احساس مشکل در بینایی خود میکنند بدون تعلل به چشمپزشک مراجعه کنند، چرا که در بسیاری از موارد سرطان چشم میتواند در مراحل اولیه کنترل شود. اما زمانی که این بیماری در چشم فرد گسترش پیدا کند، باید عمل تخلیه چشمی هم انجام شود.
این روزها باز هم شاهد هشدارهای مسئولان و پزشکان در رابطه با گرد و غبار و عوارض ناشی از آن در سلامت افراد هستیم، گرد و غبار و آلودگی برای چشم چه عوارضی دارد؟

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

یکی از شایعترین مواردی که افراد به چشمپزشک مراجعه میکنند مربوط به زمانی است که آلودگی در شهرها به ویژه تهران افزایش پیدا میکند.
بسیاری از افرادی که از شهرستان وارد تهران میشوند، در ابتدای ورود با سوزش چشم، قرمزی و التهاب چشم مواجه هستند که این آلودگی در چشم تأثیرات مختلفی از جمله سوزش و اشکهای مداوم به دنبال خواهد داشت.
آیا ممکن است که عوارض بعدی هم داشته باشد؟
البته ما انتظار عوارض بعدی را نداریم، اما همان سوزش چشم و التهاب آرامش مردم را بر هم میزند و مواردی از این دست را بارها شاهد بودهایم. در گذشته هم در مواقعی که آلودگی هوا افزایش پیدا میکرد، تعداد افرادی که به چشمپزشکان مراجعه میکردند هم بیشتر میشد و ما این تجربه را داریم.
با توجه به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر کشور ما از نظر وضعیت بینایی و بیماریهای چشمی درچه وضعیتی قرار دارد؟

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

ما در خاورمیانه از نظر پیشرفت چشمپزشکی رتبه اول را داریم، از نظر علمی که این موضوع را بررسی میکنیم، کشور ایران از لحاظ تکنولوژی و علم چشمپزشکی در رتبه خوبی در جهان قرار گرفته است و چشمانداز بسیار خوبی از چشمپزشکی و پیشرفتهای آن در ایران داریم.
در حال حاضر وضعیت چشمپزشکی و درمان بیماریهای چشمی در مناطق محروم کشور و روستاهای دور افتاده به چه صورت است؟
وضعیت چشمپزشکی در مناطق محروم کشور در مقایسه با سالهای گذشته بسیار پیشرفت داشته است، در سالهای گذشته بیماران برای درمان بیماری چشم باید به شهرهای بزرگ به ویژه تهران مراجعه میکردند، اما در حال حاضر در تمام شهرستانها چشمپزشکان با امکانات خوب و پیشرفته حضوردارند.
آقای دکتر! عمل چشمپزشکی و دندانپزشکی در چند سال گذشته دارای تعرفههای بالایی بوده است، به صورتی که بیمهها هم زیر بار پرداخت هزینههای این شاخه پزشکی نمیروند، به نظر شما علت تعرفههای بالا در این موارد چیست و چه راهکارهایی میتوان برای کاهش تعرفهها ارائه کرد؟

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

عقیده ما این است که تعرفه چشمپزشکی زیاد نیست، در ویزیت چشمپزشکان طبق آنچه که باید تعرفه چشمپزشکان دو یا سه برابر وضعیت فعلی آنها باشد، اما خود چشمپزشکان این تعرفه را اعمال نمیکنند.
طبق قانون پزشکان میتوانند برای بسیاری از عملها و فعالیتهای پزشکی تعرفههای اضافی اعمال کنند، اما خودشان این کار را انجام نمیدهند، چرا که وضعیت جامعه و بیماران را در نظر میگیرند و برای پزشکان رضایت بیمار و نتیجه مطلوب از یک عمل مهمترازدرآمد از طریق ویزیت است.
باید توجه داشت که ویزیت یک چشمپزشک در یک کشور خارجی نزدیک به 250 دلار برابر با 250 هزار تومان است، در حالی که یک ویزیت در ایران یک بیستم این مبلغ است.
در مورد تعرفههای عمل جراحی هم به واقع تعرفههای کنونی بسیار نیست، در رشته چشمپزشکی نسبت به رشتههای پزشکی دیگر باید سرمایهگذاری زیادی در آن صورت گیرد، ما برای اینکه یک اتاق عمل را فعال کنیم، حداقل باید 200 میلیون تومان سرمایهگذاری کنیم، این در شرایطی است که استهلاک دستگاهها هم هزینههای جانبی را به پزشک تحمیل میکند.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

تعرفه چشمپزشکی در 30 سال گذشته مناسب بوده و به همین جهت چشمپزشکان سرمایهگذاریهای زیادی در کشور داشتهاند و در حال حاضر سالانه تعداد زیادی مریض از کشورهای حاشیه خلیجفارس و کشورهای همسایه در غرب و شرق کشور برای درمان وارد ایران شدهاند و به نوعی ارزآوری برای کشور در پی داشته است، این موضوع نشاندهنده این است که در شرایط کنونی هزینههای چشمپزشکی بسیار پایینتر از کشورهای دیگر است و قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست.
در چند سال گذشته شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در علم پزشکی در جهان بودهایم و از طرف دیگر آموزشها هم متعاقب آن دچار تغییراتی شده است، در شرایط کنونی وضعیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی برای دانشجویان و دستیاران چشمپزشکی به چه صورتی انجام میشود؟
چشم پزشکی در کشور ما برابر با کشورهای پیشرفته است به طوری که چشم پزشکی تنها رشتهای است که در منطقه و جهان از 60 سال گذشته تا کنون همواره در جایگاه قابل توجهی قرار داشته است، امــروزه پـیـشــرفـتـهترین جراحیهای چشم با استفاده از آخرین تجهیزات و فناوریهای روز دنیا در ایران انجام میشود.
علم چشمپزشکی هم روز به روز پیشرفت میکند و اساتید چشمپزشکی هم با مطالعه آخرین روشهای درمان و جراحی بیماریهای چشم این اطلاعات را در اختیار دانشجویان علم چشمپزشکی قرارمی دهند.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

پزشکان باسابقه با شرکت در همایشها و سمینارهای مختلف پزشکی ضمن کسب دانش روز و تجربههای جدید، آنها را در کلاسهای دانشگاه به دانشجویان منتقل میکنند. البته باید توجه داشت که دروس و متون دستیاری چشمپزشکی در دانشگاهها هم روز به روز تغییر میکند و با آخرین تحولات تطبیق داده میشود. کشور ایران به لحاظ علم چشم پزشکی پیشرفت خوبی را داشته است و در بخش پیوند قرنیه نیز این پیشرفت در حال افزایش است و در ماه 200 پیوند قرنیه در سراسر کشور صورت میگیرد. تکنولوژی کشور در رشته چشم پزشکی در سطح عالی است به طوری که بسیاری از افراد مبتلا به بیماریهای چشمی از کشورهای مختلف اروپایی به دلیل کیفیت و نرخ پایین به کشور ما آمده و در این جا عمل و درمان میشوند. خوشبختانه دانشگاههای علوم پزشکی به اندازه کافی متخصص تربیت کردهاند بنابراین با مشکل کمبود متخصص در رشته چشم پزشکی به خصوص در رشته قرنیه مواجه نیستیم.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

در گذشته فاصله پزشکان به لحاظ سطح آموزش در شهرستانها با پزشکان پایتخت بسیار زیاد بود که با گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و برگزاری سمینارها این فاصله کاهش یافته و سطح علمی پزشکان در نقاط مختلف افزایش یافته است.
با توجه به برگزاری سمینارهای مختلف پزشکی، مذاکرات و تعامل بین پزشکان در نقاط مختلف کشور صورت گرفته و با تبادلات علمی اطلاعات پزشکان در نقاط مختلف به روز شده است.
بسیاری از دستگاههای چشمپزشکی و تجهیزات عمل خارجی بوده و از کشورهای دیگر وارد میشوند، در چند سال گذشته چه اقداماتی برای ساخت دستگاهها در کشور و استفاده از خودکفایی داخلی انجام شده است؟
در چند سال گذشته فعالیتهایی در این زمینه و ساخت دستگاههای چشمپزشکی انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و 90 درصد تجهیزات ما در علم چشمپزشکی ساخت خارج از کشور است که باید با یک حرکت و عزم راسخ در ساخت تجهیزات خودکفا شویم.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ عمل ليزيك چشم عارضه دارد◕✿◕◕✿◕...)

یکی از دلایل هزینههای بالا برای دایر کردن یک مرکز چشمپزشکی هم همین موضوع و وارد کردن وسایل از خارج از کشور است.
یک مطب چشمپزشکی به وسایل و لوازم خاصی احتیاج دارد و یک اتاق عمل چشمپزشکی نزدیک به 200 میلیون تومان هزینه میخواهد و در مطب هم 150 میلیون تومان باید برای خرید وسایل و تجهیزات معاینه هزینه شود. به طور مثال دستگاه لیزیک نزدیک به 500 میلیون تومان قیمت دارد.
من در همین مصاحبه اعلام میکنم که انجمن چشمپزشکان ایران از تمام فعالیتها در زمینه ساخت تجهیزات در داخل کشور، حمایت میکند.
فعالیتهای انجمن چشمپزشکان ایران در چه حوزههایی است؟
در حال حاضر نزدیک به 1500 چشمپزشک عضو ثابت انجمن هستند و در استانهای آذربایجان، گیلان، خراسان، زاهدان، اصفهان و شیراز هم انجمنهای محلی و استانی شکل گرفته است که همه آنها زیر نظر این مرکز فعالیت میکنند.
فعالیتها و مطالعات علمی و اطلاعرسانی نتایج مطالعات به مردم و عموم جامعه و برگزاری کنگرههای چشمپزشکی در تهران و شهرستانها برای معرفی دستاوردهای علمی از جمله برنامههای ثابت انجمن چشمپزشکان ایران است.
 
بالا