دستگاه حضور و غیاب و مدل های آن

masin

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"

در حال حاضر طیف گسترده ای از دستگاه های حضور و غیاب توسط شرکت های مختلف در بازار ایران ارائه می شود که تکنولوژی های مختلفی را در بر می گیرند. دستگاه های حضور و غیاب در مدل های مختلفی از جمله کارت خوان RFID ، دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی، دستگاه های حضور و غیاب با دوربین هوشمند و دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره در بازار ارائه می شوند.

دستگاه حضور و غیاب با کارت خوان RFID
این دستگاه ها شامل یک کارت خوان RFID است که عموما با کارت های Contact Less و Mifare را شامل می شود. که کارت های Mifare به علت امکان ریختن اطلاعات بر روی کارت در رستوران ها نیز مود استفاده قرار می گیرند. از کارت خوان ها عموما برای ورود خروج به پارکینگ و ورود و حضور و غیاب افراد استفاده می شود.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی
در حال حاضر تنوع گوناگونی از دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی در بازار وجود دارد که عموما سنسورهای نوری یا همان سنسور های Optical را شامل می شود. این سنسورها نور را به اثر انگشت تابانده و نور بازتابی را اسکن می کنند.این سنسور ها با کیفیت ها و قدرت اسکن های مختلفی بر روی دستگاه های حضور و غیاب قرار می گیرند که محاسن و معایب خود را دارند که از جمله معایب آن میتوان به عدم شناسایی اثر انگشت های کثیف و آلوده و عدم شناسایی اثر انگشت تقلبی اشاره کرد.نسل جدید سنسور های اثر انگشت سنسور های پلیمری یا سنسور های LE نامیده می شوند که با ورود خود انقلابی را در سنسور های اثر انگشت ایجاد کرده است. این سنسورها بر اساس بار الکتریکی بدن کار می کند و بر خلاف سنسور های Optical یا نوری قابلیت شناسایی اثر انگشت های معیوب، کثیف و آلوده و شناسایی اثر انگشت های تقلبی را دارد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره
نسل جدید دستگاه های حضور و غیاب دارای دوربین ها هوشمند و دوربین های تشخیص چهره هستند. دوربین های هوشمند به نوعی طراحی شده است که پس از ثبت اثر انگشت تنها در صورتی که فرد در جلوی دوربین قرار گرفته و عکس او ثبت شود دستگاه اجازه ورود را به کاربر می دهد. این دستگاه ها در مراکز با تعداد پرسنل بالا مورد استفاده قرار می گیرند و به منظور عدم تعریف اثر انگشت مدیران سیستم به جای افراد دیگر بر روی دستگاه ها قرار داده شده اند.جدیدترین نسل دستگاه حضور و غیاب دارای دوربین تشخیص چهره هستند و قابلیت تشخیص چهره فرد را دارند. در این دستگاه ها چهره سه بعدی افراد شناسایی می شود و در برخی مدل های ابتدایی تنها 2 نقطه چشم شناسایی می شود.آخرین نسل این دستگاه ها 25 نقطه صورت را شناسایی می کنند و اسکن سه بعدی صورت و نقاط صورت را برای تشخیص افراد ملاک قرار می دهد. این دستگاه ها دارا هوش مصنوعی هستند و تغییرات چهره فرد را شناسایی کرده و در حافظه خود قرار داده تا در بررسی ها بعدی در شناسایی چهره با مشکلی مواجه نمی شوند.
 
بالا