پوسیدگی دندان

parhamdn

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
پوسیدگی دندان نوعی بیماری است. در این بیماری بافت سخت دندان (میناو سپس عاج) در اثر ترشح اسید از باکتری‌های پوسیدگی زا (عمدتاًاسترپتوکوک موتان) مواد معدنی کلسیم و فسفر را ازدست داده و به تدریج از بین می‌روند. پوسیدگی دندان مرحله غیر قابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب شده و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر می‌باشد. اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشود و پوسیدگی به ریشه دندان برسد نیاز به درمان ریشه (RCT یا عصب کشی) می‌باشد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحا کشیدن دندان باشد.

گرچه پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلات بر روی این سیاره است، اما رابطه پیچیده میان رژیم غذایی بیمار و بروز و ظهور حفره‌های دندانی، هنوز کاملاً شناخته نشده است. پوسیدگی‌ها توسط باکتری استرپتوک موتانس بر روی دندان بوجود می‌آیند. تاکنون در افکارعمومی گفته می شد که وجود مشکل در دندان ها بر روند فعالیت های افراد تاثیر مستقیم دارند؛ اکنون پژوهشگران درستی این ذهنیت را اثبات کرده اند. پژوهشگران با تحقیقات میدانی، سلامتی دندان ها و وضعیت جسمی ۱۸۷ بازیکن حرفه ای در لیگ های دسته اول، دوم و سوم انگلیس را که متوسط سنی آنها ۲۴ سال است، را بررسی کردند و دریافتند که ناسالم بودن دندان های بسیاری از فوتبالیست های حرفه ای در انگلیس در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می گذارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ایرانی به طور متوسط دارای ۶ دندان کشیده، پر کرده یا پوسیده است.
قلیان و دخانیات باعث پوسیدگی دندان می شوند.


لینک منبع:پوسیدگی دندان کلینیک دندانپزشکی پرهام
http://parhamdentistry.ir/
 

پیوست‌ها

  • logo-parham.png
    logo-parham.png
    24 کیلوبایت · بازدیدها: 119

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
آیا عوض کردن خمیر دندون روی جلوگیری از پوسیدگی دندان تاثیر داره؟
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام علیکم
ممنون از مطلبتون
منم اطلاعاتم رفته بالا یه راز برا سفید کردنه دندونا بهتون میگم البته سه تا راه هستش هرکدومو خواستین انجام بدین
یکیش اینه: یکم جوش شیرین رو با چند قطره لیمو یا آبلیمو قاطی کنین جوریکه خمیر بشه و شل نشه،بعد با دست بمالید رو دندونها،و توجه داشته باشید که در هفته سه بار فقط اینکارو انجام بدین نه اینکه هردقیقه پاشید اینکارو کنید...
یکی دیگشم اینه که پوست گردو رو بجوشونید بعد یه مایع بدست میاد ک هرچی غلیظ تر باشه بهتره،بعد این مایع رو بریزید رو مسواک و هر روز یه بار با آب گردو مسواک بزنید و سعی کنید به اون دندونا که سیاه ترن بیشتر مسواک بزنید...محکم نه هااا:Big Grin::Big Grin::Big Grin:
حالا پوله ویزیتمو بدین راه حل گفتم بهتون:Stick Out Tongue:
 
بالا