(...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

علائم و نشانهها

بیماری که دچار حساسیت شده است، ابتدا دچار قرمزی، خارش پوست و کهیر میشود. سپس احساس اضطراب، سبکی سر، گرفتگی گلو، کم آوردن نفس و سنگینی در قفسه سینه میکند. با پیشرفت بیماری، علائمی همچون تنگی نفس، افت هوشیاری و فشار خون بروز میکند. گرفتگی گلو و خشونت صدا از علائم هشداردهنده ایجاد ورم در حنجره و خفگی است. بیماران ممکن است علائمی همچون دل درد، تهوع، استفراغ، اسهال، قرمزی و آبریزش چشم را نیز تجربه کرده باشند. علائم این بیماری ظرف یک ساعت بروز میکند و هرچه سریعتر باشد، شدت بیشتری هم مییابد. در واقع نیمی از مرگومیر ناشی از حساسیت در همان ساعت ابتدایی رخمیدهد. پس از اینکه علائم ابتدایی بهبود یافتند، چند ساعت بعد ممکن است این علائم دوباره برگردند.


برای چنین تشخیصی، باید حداقل دو بخش عمده (مثلا پوست و دستگاه گوارش یا دستگاه تنفس یا قلب) از کل سیستمهای بدن درگیر باشند. زمانیکه مشخص باشد تماس با چه مادهای باعث بروز حساسیت میشود، تشخیص واضح است. اما در مواقعی که حساسیت به دلیل تماس با مواد غذایی است، تشخیص علائم دشوار است و امکان دارد بهاشتباه بیماریهای دیگر برای شخص در نظر گرفته شود. بسیاری از بیماریها چنین علائمی دارند و باید آنها را از واکنشهای حساسیتپذیری جدا کرد، ضمن اینکه فرصت برای مداوای بیماران بسیار کوتاه است و تاخیر میتواند نتایج ناگواری بر جا بگذارد. آزمایشگاه نقشی در تشخیص ندارد و با توجه به فرصت کوتاه برای درمان، نمیتوان از آزمایشگاه کمک گرفت.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

اقدامات ابتدایی

برای این بیماران سریعا باید به برقراری راه هوایی، دادن اکسیژن، تجویز اپینفرین و تزریق مایع وریدی اقدام کرد. مهمترین اقدام در این میان تجویز اپینفرین است. اپینفرین بسته به شرایء به صورت عضلانی یا وریدی تجویز میشود. اگر بیمار در معرض شوک قلبی عروقی قرار دارد، باید با تجویز وریدی درمان شود. در اشکال خفیفتر بیماری، داروی عضلانی تجویز میگردد.


برای جبران افت فشار خون باید از مایع وریدی همزمان با اپینفرین بهره برد. همچنین با بروز اولین نشانهها مبنی بر مسدود بودن راه هوایی، باید لولهگذاری درون مجاری تنفسی انجام شود. تاخیر در لولهگذاری ممکن است با تورم بیشتر مجاری تنفسی همراه باشد. ماده حساسیتزا را باید از بیمار دور کرد (همچون شستن پوست یا گذاشتن ماسک برای کاهش تماس با ماده حساسیتزای موجود در هوا یا در آوردن نیش زنبور). البته برای مواد غذایی شستشوی معده کاربرد ندارد.

علاوه بر داروهای نامبرده، داروهای دیگری هم به کار میروند که عمدتا برای پیشگیری از عوارض ناشی از حمله یا جلوگیری از بروز مجدد حمله مفید هستند. به عنوان نمونه میتوان از داروهایی همچون دگزامتازون و پردنیزولون نام برد.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

توصیهها

ـ واکنشهای حساسیتی اغلب در تماس اولیه با ماده ایجاد میشوند و در تماسهای بعدی علائم بروز میکنند؛ به همین منظور برای بسیاری از موارد، اطلاعی از تماس اولیه نیست. بنابراین برای تجویز هر دارویی احتمال بروز این عارضه را در نظر بگیرید و در مکان مناسبی که امکانات لازم برای احیا و درمان بیمار وجود دارد، اقدام به تجویز دارو کنید.


ـ قبل از تجویز بسیاری از داروها، به تست آنها اقدام کنید. بروز واکنش دال بر عدم استفاده از داروست؛ اما عدم بروز واکنش در این مرحله به معنی رد حساسیتپذیری نیست.


ـ با وجود حتمی نبودن بروز واکنش در نوبت دوم برخورد، با توجه به خطرات جدی، نباید در بیماران با سابقه واکنش اقدام به تجویز کرد. اگر الزام به مصرف داروست، باید توسط پزشک حساسیتزدایی انجام شود.
بخش تغذیه و سلامت تبیان

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

forum.iransalamat.com_images_icons_icon1.gif
آلرژی های فصلی خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می کنند

آلرژی های فصلی خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می کنند

نتایج یک تحقیق جدید روانپزشکان نشان می دهد که آلرژی های فصلی خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می کنند.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، آلرژى فصلى یکى از شایعترین آلرژیهاست. آلرژى فصلى یا به عبارت دقیقتر التهاب بینى ناشى از آلرژى معمولاً در بهار و تابستان به وجود مىآید و ناشى از گردههاى گیاهى است. این بیمارى ناشى از استنشاق گردههاى گیاهى و نیز وارد شدن آن به چشم است.



زمان بروز علائم بیمارى ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهى که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانى آن گیاه متفاوت باشد. معمولاً یک زمینه خانوادگى هم در مبتلایان وجود دارد. افراد داراى آلرژى به گردههاى گیاهى ممکن است همزمان به میوهها و سبزیجات خاص و نیز به بعضى آجیلها و مغزهاى خوراکى هم حساسیت داشته باشند .
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي


هرچند برای برخی از افراد فرا رسیدن فصل بهار یادآور گرما و تصاویر زیبای طبیعت است اما می تواند برای گروهی دیگر آغاز یک نگرانی مهم و مشکلات آزاردهنده حساسیتی و آلرژی های شدید باشد.

افرادی که به آلرژی های فصلی مبتلا هستند با رسیدن فصل بهار دچار مشکلاتی مثل خارش و آبریزش از چشم ها و آبریزش مداوم از بینی و یا سرفه و عطسه بدون توقف می شوند.

اما نتایج یک مطالعه جدید پا را از این هم فراتر گذاشته و نشان می دهد که آلرژی فصلی حتی می تواند در بروز و تشدید علائم افسردگی نقش داشته باشد.

این مطالعه نشان می دهد که در حال حاضر حدود ۳۶ میلیون نفر در آمریکا به آلرژی فصلی مبتلا هستند که این بیماری نه تنها عوارض جانبی جسمی بلکه مشکلات و عوارض روانی نیز به دنبال دارد.

دکتر پاول مارشال متخصص روانشناسی اعصاب در مرکز پزشکی هنپین کانتی در این باره اظهار داشت: اگر در طول فصل آلرژی دچار حالت های افسردگی و دلتنگی می شوید مطمئنا با شنیدن این خبر اندکی آرام خواهید گرفت چون متوجه می شوید برای افت خلق شما، توجیهات روانشناسی وجود دارد و بی دلیل دچار این حالت نشده اید.

دکتر مارشال در اظهارات خود تاکید کرد: کسانی که دچار آلرژی ها می شوند در واقع دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند در حالی که این خطر در افرادی که آلرژی و حساسیت ندارند به مراتب کمتر است.

همچنین کسانی که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید خود از یک متخصص کمک می گیرند بیشتر دچار افسردگی می شوند.

به گفته متخصصان، در هنگام آلرژی حالت های شبیه آنفلوآنزا بروز می کند که آزاردهنده هستند و مصرف داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین نیز موجب خواب آلودگی و گیجی می شوند.

بنابراین هم علائم آلرژی و هم عوارض جانبی داروهای آلرژی هر دو می توانند عامل بروز علائم افسردگی باشند.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

forum.iransalamat.com_images_icons_icon1.gif
تميزي زياد از حد موجب بروز آلرژي غذايي در كودكان ميشود

تميزي زياد از حد موجب بروز آلرژي غذايي در كودكان ميشود


متخصصان اطفال تاكيد كردند تميزي بيش از حد موجب ابتلاي كودكان به آلرژيهاي غذايي ميشود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، نتايج يك آزمايش جديد از سوي يك متخصص هندي تبار در انگليس آشكار ساخت كه الگوهاي زندگي بيش از بهداشتي و استريل باعث ميشود كه كودكان نسبت به غذاها و خوردنيهاي معمولي مثل شير و نان واكنشهاي آلرژيك پيدا كنند. البته در بروز آلرژي غذايي عوامل ديگري چون تولد از طريق سزارين و مصرف آنتي بيوتيك در سالهاي نخست زندگي دخيل هستند چرا كه اين فاكتورها روي سيستم ايمني بدن تاثير ميگذارند.

به گزارش روزنامه اينديپندنت، دكتر نيخيل تاپار متخصص بيمارستان گريت اورموند استريت در لندن به همراه دستياران خود روي صدها كودك كه ظرف يكسال به آلرژيهاي رودهاي مبتلا شده بودند مطالعه و بررسي كردند.

آلرژي غذايي ميتواند به شكل يك واكنش خطرناك موسوم به anaphylaxis و همچنين به صورت اگزما يا خارش و قرمزي پوست بروز كند. مطالعات نشان ميدهد كه به طور معمول 4 درصد از كودكان به آلرژي غذايي مبتلا هستند. اين مواد غذايي آلرژي زا شامل شيرگاو، گندم، سويا، تخم مرغ، كيوي و ساير ميوهها يا سبزيجات هستند. كودكان مبتلا به اين آلرژي با علائم ناخوشايندي چون دردهاي شكمي و رودهاي مواجه ميشوند.

__________________
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

forum.iransalamat.com_images_icons_icon1.gif
رابـطـه سـاعـت و حـسـاسـيـت

دکتر مريم يوسفي/متخصص پوست و مو، عضو هيات علمي /دانشگاه?علوم?پزشکي شهيدبهشتي
رابـطـه سـاعـت و حـسـاسـيـت

آلرژي به فلز نيکل، يکي از انواع آلرژيهايي است که به?طور ذاتي در برخي افراد وجود دارد. معمولا نيکل در ساخت بسياري از بدليها، سکهها، سگک و قسمت فلزي پشت صفحه ساعت مچي، دگمههاي فلزي و زيپ شلوار و ساير لباسها به کار ميرود،...

بنابراين ايجاد واکنش پوستي به اين فلز در افرادي که به آن حساسيت ژنتيکي دارند، دور از انتظار نخواهد بود.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي


رابطه ساعت و تاول

اين حساسيت پوستي به شکل نوعي اگزماي تماسي به نام «درماتيت تماسي آلرژيک» خود را نشان ميدهد. اگر به فلز نيکل حساسيت داشته باشيد، حتما در قسمتهايي که بدنتان با اين فلز در تماس مستقيم است، دچار التهاب، قرمزي و خارش ميشويد. اگر حساسيت بدن به نيکل بسيار بالا باشد، در صورت استفاده از ساعت يا لوازم بدلي، پوست بدن تاولهاي ريز و درشتي ميزند و خارش اين تاولها ميتواند براي فرد مبتلا بسيار آزاردهنده باشد. حتي ممکن است تاولزدن و خاراندن آن، باعث عفونت ضايعه و ايجاد دردسرهاي بيشتري بشود.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

رابطه نيکل و داروهاي کورتوني

بهترين روش براي پيشگيري از ابتلا به اين نوع حساسيت و عوارض ناشي از آن، پرهيز از تماس با ماده آلرژن نيکل و استفادهنكردن از وسايلي مانند ساعت مچي يا بدليهايي است که ايجاد حساسيت ميکنند. به عبارت سادهتر، زماني که سيستم ايمني بدن فردي به فلز نيکل حساس باشد و تماس با اين فلز باعث ابتلا به «درماتيت تماسي آلرژيک» شود، در صورت تماس با نيکل، پوستش دچار حساسيت و التهاب خواهد شد و نميتوان سيستم ايمني حساس به نيکل را با مصرف دارو يا هر روش ديگري از بين برد اما ميتوان با مصرف داروهاي کورتوني موضعي، باعث فروکشکردن التهاب و علايم التهابي مانند قرمزي و خارش در اثر تماس بدن با فلز نيکل شد، اما تا زماني که فرد بهطور کامل از تماس با ماده حساسيتزا پرهيز نکند، همچنان حساسيت و التهاب ادامه خواهد داشت.

بد نيست بدانيد که برخي خوراکيها مانند انواع کنسروها، قارچ و چاي هم حاوي نيکل هستند، بنابراين افرادي که به نيکل حساسيت دارند، در صورت مصرف اين خوراکيها هم دچار التهاب و خارش موضعي خواهند شد.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕آلرژي فصلي و علت اصلي

زمستان مي آيد، حساسيت مي رود

شايد براي برخي از افرادي که پوستشان به نيکل حساسيت دارد، اين سوال پيش بيايد که چرا در فصل زمستان، بستن ساعت مشکلي برايشان ايجاد نميکند اما اگر از همان ساعت در فصل تابستان استفاده كنند، دچار حساسيت و التهاب پوستي خواهند شد. پاسخ ساده است؛ معمولا در فصل زمستان بدن تعريق زيادي ندارد و بهدليل رطوبت پايين پوست، تماس مستقيم و شديدي هم بين پوست و فلز نيکل ساعت پيش نميآيد اما در فصل تابستان و با افزايش تعريق و رطوبت پوست، علايم اگزمايي و حساسيت پوستي فرد هم با استفاده از ساعت مچي، بيشتر خواهد شد.

هفته نامه سلامت

 
بالا