==== جلوگیری از ورود غیر مجاز افراد به شبکه وای فای خانگی ===

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
co3364.jpg


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه بدانیم که آیا کسی از اینترنت وای فای ما استفاده می کند یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، کاربران اینترنت وای فای روز به روز به تعدادشان افزوده می شود،از استفاده عمومی(خانه) گرفته تا کارهای تجاری، بانک ها و … .


از این رو اگرشما یک رمز عبور قوی برای خود انتخاب نکنید خطر بیرون همیشه در کمین خواهد بود. خوب ما امروز می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه از این خطرات جلوگیری کنید.


خوشبختانه چندین تکنیک برای شناسایی دزد وجود دارد، راحت ترین و ساده ترین روش نگاه کردن به چراغ Router می باشد، به طور مثال شما کامپیوتر خود را در حالت Hibernate گذاشته اید و هیچ گونه ارتباط اینترنتی ندارید، با یک نگاه به Router می بینید که چراغ Internet دارد چشمک می زند ،


این یکی از نشانه های دزد می باشد، حالا خیلی از شما ها الان در این فکر هستید که این راه زیاد موثر نیست، بله درست فکر می کنید ، حالا وقتی خودتان دارید با اینترنت کار می کنید آن وقت چگونه تشخیص داد که کسی از ما دزدی می کند یا نه.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%A7%DB%8C.jpg

با گسترش استفاده از اینترنت و مخصوصا استفاده از مودم های بی سیم، مشکل استفاده غیر مجاز افراد ناشناس از اینترنت ما نیز مطرح شده است. در اینجا به روشی کاملا ساده نحوه شناسایی استفاده کنندگان غیر مجاز و مسدود کردن آن را تشریح می کنیم.

پیدا کردن دزد وایفای

برای این کار شما باید وارد تنظیمات مودم خود شوید. برای این کار یک مرورگر باز کنید و آدرس آی پی مودم خود را در مرورگر وارد کنید. آدرس آی پی برای مودم های مختلف فرق می کند اما معمولا به صورت زیر است:

192.168.1.1

اما ممکن است به صورت های زیر نیز باشد:

192.168.0.1

192.168.1.254

به هر حال باید آی پی مودم خود را وارد نمایید و اینتر بزنید.

در این مرحله از شما رمز ورود به تنظمیات مودم خواسته می شود که معمولا به صورت زیر است:

Username: admin

Passwor:D admin

اما ممکن است به صورت های زیر نیز باشد:

Username: admin

Passwor:D 1234



Username: admin

Passwor:D password



معمولا این اطلاعات در دفترچه راهنمای مودم یا پشت دستگاه نوشته شده است.

اگر هم قبلا رمز ورود به مودم تغییر داده شده باشد باید آن را وارد نمایید.


.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

upload_2016-1-5_19-35-1.jpeg



در اینجا برای نمونه مودم TP-Link را توضیح می دهیم. بقیه مودم ها هم کم و بیش مشابه هستند و با کمی جستجو در منوها می توان به محل های مورد نظر دست یافت.

پس از ورود به تنظیمات مودم به قسمت Status می رویم. در این قسمت همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است در قسمت

Current Connected Wireless Clients number is

آدرس مک دستگاههایی که به صورت وایرلس به مودم شما وصل هستند لیست شده اند. آدرس مک (MAC) یک آدرس اختصاصی برای هر دستگاهی است که به اینترنت وصل می شود و معمولا غیر قابل تغییر است. به عنوان مثال در شکل زیر سه دستگاه به مودم وایرلس وصل شده اند. اگر شما به همان تعداد دستگاه (لپ تاپ، گوشی، تبلت، تلویزیون، ریسیور و ...) دارید که به مودم وصل هستند پس کسی به صورت غیر مجاز از وایفای شما استفاده نمی کند. برای اطمینان، می توانید وایفای تمام دستگاه ها را خاموش نمایید (البته غیر از سیستمی که در حال کار با آن هستید. البته اگر با وایفای به مودم وصل شده اید نه با کابل) و دگمه Refresh را بزنید. در این صورت لیست فقط باید شامل دستگاهی باشد که در حال کار با آن هستید. اگر هم با کابل به مودم وایفای خود وصل شده باشید، لیست باید خالی شود. اگر لیست خالی نشد، آدرس مکی که در لیست وجود دارد همانی است که به صورت غیر مجاز از وایفای شما استفاده می کند.


.
itwnews-wifi-mac-protect-1.jpg
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
WiFi-Man1.jpg

نحوه مسدود کردن دزد وایفای


بعد از این که آدرس مک استفاده کننده غیر مجاز را پیدا کردیم تنظیمات مودم را به صورت مشخص شده در شکل تغییر می دهیم و آدرس مک مورد نظر را در قسمت مربوط می نویسیم و دگمه Save را می زنیم. البته باز تکرار می کنم این تنظمیات در مودم های مختلف فرق می کند اما با کمی جستجو در تنظیمات مربوط به Wireless مودم می توانید این تنظیمات را پیدا کنید.


itwnews-wifi-mac-protect-2.jpg




هر چند اگر هکر فرصت کافی داشته باشد نهایتا با مک ادرس جدید که قابل ورود به شبکه را دارد میتواند دوباره شبکه وای فای خانگی ما را تهدید کند
 
آخرین ویرایش:
بالا