وظایف پدر و مادر

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا كَانَ ذَكَراً. . . وَ یُعَلِّمَهُ كِتَابَ اللَّهِ»(كافى، ج‏6، ص‏48) حق فرزند بر پدرش این است كه كتابت یاد او بدهد. ما الان در مملكتمان بیش از یك میلیون بچه داریم كه 8 یا 9 ساله است و پدرش او را به مدرسه نمی‌فرستد. می‌گوییم بابا مدرسه است او را بفرستید مدرسه، می‌گوید: من عیال وار هستم و بچه‌ام می‌رود قالی می‌بافد، كار می‌كند، این در آنجا و آن در آنجا كار می‌كنند، این بچه‌ها كمك می‌كنند، یعنی برای خرج بچه‌اش، نمی‌گذارد درس بخواند. حق فرزند بر پدر این است كه «یُعَلِّمَهُ كِتَابَ اللَّهِ» باید به بچه‌اش حداقل یك خواندن و نوشتن یاد بدهد. ضمنا تا اینجا آمده‌ایم این جمله را نیز بگوییم.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آموزش خیلی مهم است. یك قصه دیگر نیز هست كه گاهی اولیا به بچه‌اش بگوید، بلند شو صحبت كن كه استاد امروز چه گفت؟ فاطمه زهرا(س) این كار را می‌كرد. امام حسن(ع) را می‌فرستاد مسجد پای سخنرانی بابایش حضرت علی(ع) و بعد كه بر می‌گشت، می‌گفت: بلند شو و بگو كه پدر چه گفت؟ امام حسن(ع) نیز بر می‌خواست و سخنرانی می‌كرد. یك روز امیرالمومنین(ع) برای اینكه سخنرانی پسرش را ببیند آمد و نشست، امام حسن(ع) سخنرانی نكرد و گفت شما هستید من رویم نمی‌شود كه حرف بزنم. بعد حضرت امیرالمومنین(ع) پشت پرده یكبار پنهان شد كه سخنرانی پسرش را بشنود. ولی باز هم امام حسن(ع) فرمود: امروز یك جوری است و من می‌دانم كه بابا اینجاست. خلاصه اینگونه شد خلاصه حضرت زهرا(س) بچه‌اش را تربیت می‌كرد كه سخنران شود.
درباره‌ی مسائل عبادی بچه‌ها، همین كه بچه 7 سالش شد وادار كنید كه نماز بخواند «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ»(مائده/2) تو كه چایی دم می‌كنی برای بچه‌ات، فردا اگر سرد نیز باشد آب نیم گرم بیاور و بگو پسر جان من، آب گرم آوردم با آن وضو بگیری كه سرما نخوری «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» نماز برّ است و كمك كنید. ممكن است بچه از رختخواب بلند شود و حال نداشته باشد كه با آب سرد وضو بگیرد. بچه‌ی 8 یا 9 ساله، همان مادری كه آب را جوش می‌آورد برای خوردنش، آب را گرم كند برای نمازش. كمك كنیم.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
در مسائل فكری جوانها را آماده كنید كه اگر گروهكها خواستند حمله كنند، آمادگی داشته باشد. حدیث داریم «بَادِرُوا أَحْدَاثَكُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَكُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»(تهذیب ‏الأحكام، ج‏8، ص‏111) مرجئه یك گروهی بودند از این گروه‌های انحرافی، گروهكی بودند طرفدار فكر خاصی، امام فرمود: جوانهایتان را مسلح كنید تا اگر آن گروه فكرش را القا كرد، اینها پاسخگو باشند. دعای برای فرزند خیلی مهم است. دعای پدر برای فرزندش مستجاب می‌شود. خدایا تو را به حق محمد و آل محمد قسمت می‌دهیم این امانتهایی كه دست ما دادی، 13 میلیون بچه، چه به معلمین و امور تربیتی و روحانیون، همه این امانتها را به ما توفیق بده كه اینها را بشناسیم و به اینها خیانت نكنیم. تمام گفتار و كردار ما را از انواع بدآموزی حفظ بفرما. بچه‌های ما را نسل اسلام و انقلاب و بازوی امام زمان قرار بده. بار دیگر می‌گویم بچه‌های شهدا به گردن همه‌ی ما حق دارند و هرچه داریم از آنها داریم. نزدیكترین خویش و قوم همان محبتی كه به بچه‌های خویش می‌كند به آنها بكند منتهی نه محبتی كه دلخراش باشد، محبتی كه احساس نكند كه یتیم است. و ما را پاسدار خون شهدا قرار بده و رهبر عزیز انقلاب را به سلامت بدار.

نماز جمعه هم بچه‌ها را ببرید منتهی خطبه دوم ببرید كه زیاد طول نكشد و به بچه فشار نیاید، اواخر خطبه دوم بچه‌ها را ببرید. اگر بناست پدر برود و از اول خطبه‌ها بنشیند بی بچه برود و اگر بناست بچه‌ها را ببرد آخر خطبه برود، آخر خطبه‌ها با بچه ارزش آن بیش از بودن از اول خطبه هاست. برنامه یمان جوری باشد كه بچه خسته نشود و بچه را ببریم ولی در نماز جمعه حتما شركت كنیم.
 
بالا