پشت پرده حادثه مسجدالحرام / چه کسی جرثقیل را واژگون کرد؟ + عکس و فیلم

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
(بسم الله الرحمن الرحیم)

بررسی گزارش‌های ثبت شده آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می‌دهد که سرعت باد در این شهر در ۱۱ سپتامبر هیچگاه به بیش از ۲۲ کیلومتر بر ساعت نرسیده است، جهت وزش هم با جهت واژگونی یکی نبود.





بررسی گزارش‌های ثبت شده آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می‌دهد که سرعت باد در این شهر در ۱۱ سپتامبر هیچگاه به بیش از ۲۲ کیلومتر بر ساعت نرسیده است. جهت وزش هم با جهت واژگونی یکی نبود.
حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه در ساعت ۵:۱۰ عصر ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد و منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد. بلافاصله رسانه‌های سعودی در صدد توجیه علل و عوامل آن برآمده و عامل جوی را مسبب وقوع این حادثه نامیدند. به طوری که شبکه العربیه مدعی شد ، سرعت باد در لحظه وقوع حادثه ۶۵ کیلومتر بر ساعت بوده است.

به نوشته ایران الیوم، شبکه خبری cnn عربی پا را فراتر از این گذاشت و با رکورد شکنی خبری، سرعت باد را در لحظه حادثه ۹۵ کیلومتر بر ساعت گزارش داد و اعلام کرد که این سرعت باد ۳۷ سال گذشته خاورمیانه بی سابقه است.

در همین راستا دکتر منصور المزروعی مدیر مرکز علمی تحقیقات تغییر آب و هوای دانشگاه ملک عبدالعزیز با اشاره به این نکته که سرعت باد بین ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر بوده است ، تغییر ناگهانی وضعیت جوی را عامل سقوط جرثقیل و قطع درختان دانست.

اما واقعیت چیست و آیا واقعاً توفان باعث این حادثه شده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اساساً در زمان حادثه، هیچ توفانی در کار نبوده است به طوری که زائران بدون مشکل خاصی در تردد بوده‌اند و در صحن مسجدالحرام عبادت می‌کردند.

بررسی گزارش‌های ثبت شده آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می‌دهد که سرعت باد در این شهر در ۱۱ سپتامبر هیچگاه به بیش از ۲۲ کیلومتر بر ساعت نرسیده است.

نکته جالب تر این که به گزارش پایگاه‌های خبری فعال در زمینه ثبت تغییرات آب و هوایی جهت وزش باد در مکه به سمت شمال غرب بوده که در جهتی غیر از مسیر سقوط جرثقیل (جنوب غرب) می‌باشد.

fa.abna24.com_cache_image_2015_09_15_d6225723d54d3b04d604bcc2763bde0f.jpg

نکته ای که در این زمینه توجه به آن خالی از فایده نیست این است که جرثقیل در پشت مقام ابراهیم سقوط نموده که بیشترین تراکم حجاج در آن مکان قرار دارد.

همچنین با بررسی وضعیت استاندارد قراگیری جرثقیل و مقایسه آن با حالت پس از وقوع حادثه مشاهده می‌شود که پایه‌ی کنترل کننده آن در هنگام وقوع حادثه از بدنه اصلی منفک بوده است که جای شگفتی دارد.

fa.abna24.com_cache_image_2015_09_15_9535e3b998ce4e044d819bc43df6566d.jpg

حال که مشخص شد اوضاع جوی در این حادثه اثرگذار نبوده‌اند و با توجه به دستکاری صورت گرفته در جرثقیل، باید به دنبال علل اصلی این فاجعه پرداخت، فاجعه ای که دقیقاً در سالروز ۱۱ سپتامبر و در شلوغ‌ترین نقطه مسجدالحرام رخ داد!



فیلم دوربین‌ امنیتی مسجدالحرام از لحظه سقوط جرثقیل(18+)

 

HIDDEN

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
وای:(:nervose:
 

mahsabk

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
جرثقیل ها در حال حاضر بخشی جدا نشدنی از صنعت ساخت و ساز می باشند امروزه جرثقیل ها در مواردی که نیروی انسانی قادر به انجام آن نیست برای جابجایی بارها و مواد و مصالح ساختمانی در برج های بلند نقش مهمی دارند و به دلیل تخصصی بودن نصب و راه اندازی آنها بحث ایمنی و بازرسی جرثقیل جز موارد فنی می باشد که تکنیسین ها و نیروی آموزش دیده خود را می طلبد.

خدمات بازرسی جرثقیل سقفی، جرثقیل برجی، جرثقیل موبایل باید در سه مرحله به صورت بازرسی فنی حین ساخت بازرسی فنی حین نصب بازرسی فنی دوره ای انجام شود و این تست و بازرسی جرثقیل باید طبق استاندارد های بین المللی انجام شود. شرکت نیک بینش کارن با اجرای بیش از 300 پروژه بازرسی انواع جرثقیل ها با نیروهای متخصص و آموزش دیده یه صورت حرفه ای و قابل اعتماد با کیفیت جهانی را دارا است.
اهمیت بازرسی جرثقیل

جرثقیل ها با جابجایی اجسام سنگین کارها را آسان کرده و سرعت کار را بالا می برند. انواع جرثقیل ها مانند جرثقیل سقفی، جرثقیل موبایل(متحرک)، جرثقیل تاور( برجی) در محیط باز فعالیت کرده و قطعات الکتریکی و مکانیکی آنها بعد از مدتی کار مداوم و شرایط جوی دچار فرسودگی و یا خرابی می شوند و جان افراد را به خطر انداحته و خسارات جبران ناپذیری به وجود می آورند.

لذا تست جرثقیل، بازرسی جرثقیل به خصوص بازرسی فنی جرثقیل توسط تکنیسین های ماهر می تواند از بروز حوادث جلوگیری کند. پس از بازرسی جرثقیل و قطعات و تجهیزات آنها در صورتی که دچار خوردگی یا شکستگی باشند یا نیاز به روغن کاری ،تعمیر و تعویض قطعات هیدرولیکی، مکانیکی و برقی داشته باشند باید تعمیر شوند. امروزه هیچ جرثقیلی نباید بدون دریافت گواهی سلامت جرثقیل از شرکت های معتبر شروع به کار نماید و شرکت کارن با داشتن مهندسین توانا و تکنیسین های ماهر و متخصص در زمینه ی بازرسی جرثقیل صدور گواهی سلامت جرثقیل را انجام می دهد.
قطعات جرثقیل

در تست و بازرسی فنی جرثقیل تمامی قطعات هیدرولیکی و برقی و مکانیکی طبق چک لیست مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. در صورتی که در یکی از این قطعات مشکل و نقصی وجود داشته باشد در کار کل سیستم جرثقیل خلل وارد می کند. مثلا در صورتی که سیستم برقی فرمان اپراتور جرثقیل را به بازوها دیر انتقال دهد کنترل جرثقیل را از دست اپراتور خارج کرده و زیان بار خواهد بود.

سیستم هیدرولیکی جرثقیل شامل: اهرم های کنترل، پمپ های هیدرولیکی، هیدروموتورها، فیلترها، شیرهای کنترل، سیستم فرمان جرثقیل، تعلیق، توربین، گیربکس، جک های هیدرولیکی و … می باشد .

سیستم برقی (الکتریکال) شامل: دینام، نشانگرهای آب، روغن، فشار، حرارت، سیستم حفاظتی(آنالوگ و دیجیتال)، سیستم روشنایی جرثقیل، سیستم پردازش اطلاعات (کامپیوتر، ECU – EUC)

سیستم نگهدارنده شامل: هوک و قرقره ها دکل ،(تلسکوپی و یا بوم خشک)، جک ها، سیم بکسل، وایرهای مهاری

سیستم مولد نیرو شامل: انواع دیزل های موجود که عهده دار تولید پاور اولیه می باشند.
بازرسی جرثقیل

در واقع در بازرسی جرثقیل هایی مانند جرثقیل برجی یا سقفی باید پیش از خرید جرثقیل تاور کرین انجام شود تا کارشناسی فنی خرید در مورد کاربرد آن انجام شود و همچنین نوع جرثقیل و برند و کیفیت آن مورد تایید قرار گیرد
. بازرسی جرثقیل به صورت فنی و تکنیکال قبل از نصب تاور کرین جهت حصول اطمینان از صحت کامل تمامی بخش ها انجام می شود
بازرسی جرثقیل در هنگام نصب و نظارت بر امور کار پیمانکاران و اپراتور جرثقیل، نصاب جرثقیل ، سرویس کار جرثقیل و …

علاه بر این ایمنی بک جرثقیل نیاز به یک برنامه منظم و مداوم بازرسی جرثقیل دارد و همچنین سوابق تعمیرات جرثقیل باید در آرشیوی نگهداری شود. شرکت بازرسی فنی جرثقیل با تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد باید به صورت بازدید چشمی ، سلامت دستگاه های دیجیتال را انجام دهد. از جمله موارد بازرسی جرثقیل شامل موارد زیر است:

هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا مختلف جرثقیل
کنترل های عملیاتی و اضطراری جرثقیل، تجهیزات جرثقیل، نشانگرها و قفل های ایمنی
روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی از اجزای فیلتر روغن و سطح مایعات جرثقیل
کنترل محور ها و گیربکس های مربوطه
کنترل کلیه بلبرینگ های محورها
کنترل سیم بکسل و وینچ جرثقیل
کنترل استراکچر، ریل ها، جوش ریل ها و کلیه اتصالات
کنترل هوک و اتصالات متصل به ان
کنترل تابلو اصلی دستگاه، وینچ، سنسورهای دستگاه و HAND WHEEL
تست ضخامت سنجی سازه های فلزی جرثقیل های سقفی ورق وبدنه
تست ترک وخطوط جوش

بازرسی جرثقیل و حوادث
استفاده از جرثقیل در صنعت ساخت و ساز نقش مهمی در نحوه عملکرد شرکت ها دارد. سیستم های جرثقیل امکان حمل و نقل محصولات و مواد فله ای را کردند و آسانی و ایمنی را فراهم آوردند. با این حال، چه اتفاقی می افتد وقتی که دستگاهی که قصد دارد کار را ساده تر و امن تر کند، دیگر امن نیست؟ چگونه اپراتور ایمنی یک جرثقیل را تعیین می کند؟
صرفنظر از مزایایی که این ماشین ها به وجود می آورند، در صورتی که اقدامات احتیاطی لازم صورت نگرفته باشد، خطرات زیادی را به همراه دارد. اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار هر اپراتور جرثقیل باشد، به همین دلیل مهم است که خطرات بالقوه را شناسایی کرده و به طور جدی اقدامات ایمنی را انجام دهیم. بازرسی جرثقیل علاوه بر انطباق با قوانین و مقررات از روش های صرفه جویی در طول عمر این دستگاه و کم کردن هزینه ها است.
بازرسی جرثقیل : خدمات

ارائه خدمات بازرسی انواع جرثقیل سقفی ، بازویی ، برجی ، دروازه ای ، موبایل
بازرسی جک ها ، سیم کابل ها و قلاب های واسطه، بالابر ،ترولی، ریلها و …
صدورر گواهی سلامت جرثقیل طبق استاندارد های ASME B30.2
ASME B30.5
ASME B30.4
ASME B30.11
ASME B30.15FEM
 
بالا