*▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
[h=1]
[/h]
img.tebyan.net_big_1387_01_22074132134144185230345688818062201124178.jpg


" ناراحتي، بيا يك ليوان گل گاو زبان بخور، حالت جا بياد." اين توصيه آشناي بسياري از مادرها و مادر بزرگهاي ماست.
نوشيدن چاي و نبات در هنگام دل درد، عرق نعنا در هنگام نفخ، جوشانده ريشه شيرين بيان هنگام درد معده و... از جمله اين توصيههاست كه در صندوقچه اسرار هر مادربزرگي پيدا ميشود.
هر چند كه بسياري اين توصيهها را غير علمي ميدانند و زياد آنها را جدي نميگيرند، اما تاثير برخي از آنها به صورت علمي ثابت شده است و تعجب ميكنيد اگر بگوييم متخصصان، بسياري از مواد معمولي و طبيعي را در درمان برخي از مشكلات، كارگشا ميدانند.


 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

براي امتحان اين نظريهها فقط كافي است درب كابينت آشپزخانه را باز كنيد و اين بار نگاهي علمي به محتويات آن بيندازيد.

[h=2]زخمهاي دهاني: [/h]چاي بابونه در تسكين درد زخمهاي دهاني موثر است. اين نظر دكتر "راب هيكس" از لندن است كه معتقد است براي تاثير بهتر بايد اجازه دهيد دم كرده خنك شود و بعد مصرف شود. البته فراموش نكنيد پيش از قورتدادن، جوشانده را در دهان بچرخانيد و هر دو ساعت يك بار اين كار را تكرار كنيد. اين گياه حاوي موادي است كه التهاب را برطرف ميكند.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

[h=2]عفونت ادراري:
[/h]دكتر "جني بايروم" متخصص زنان و زايمان يكي از دانشگاههاي انگليس توصيه ميكند براي تسكين درد عفونت دستگاه ادراري، نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين را در 200سيسي آب حل كرده و بنوشيد. اين كار باعث كاهش حالت اسيدي ادرار شده و در نتيجه سوزش و درد كمتر ميشود. در صورت بروز اولين نشانههاي عفونت اين كار را يك يا 2 بار در روز انجام دهيد.
استفاده از آب آلبالوي خانگي هم در اين مورد توصيه ميشود. آب آلبالو حاوي موادي است كه از فعاليت باكتري "ايكولاي(E.coli)" جلوگيري ميكند. متخصصان به طور معمول التهاب مثانه را به اين باكتري نسبت ميدهند. بنابراين اگر آلبالو را بجوشانيد تا مايع يكنواختي بهدست آيد و بعد از خنك شدن، آب آلبالو را 2 بار در روز ميل كنيد، از دردتان كاسته ميشود.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

[h=2]اگزما:
[/h]اگر اگزما داريد يا از خشكي و خارش پوست رنج مي بريد طبق دستور دكتر "پاول گريفتز" از جو دوسر غافل نشويد. اين ماده حاوي تركيبات ضد التهابي به نام "آونانتراميد" است كه اثر ضد خارش هم دارد.
براي بهرهگيري از اين خاصيت، كافي است چند قاشق چاي خوري جو دوسر را در يك پارچه نخي نازك بريزيد و آن را ببنديد و در وان آبي كه استحمام ميكنيد قرار دهيد.
روغن زيتون هم براي تسكين اگزما مفيد است، چون مواد ضد باكتري دارد و جلوي آسيب ديدن پوست را ميگيرد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

[h=2]زگيل:
[/h]دكتر "مايكل اونيل" معتقد است اگر روي زگيل را با قسمت داخلي پوست موز رسيده بپوشانيد، به ترميم آن كمك ميكند. اين ادعاي اونيل دليل سادهاي دارد: درون بخش داخلي پوست موز مادهاي به نام "موسيليج" وجود دارد كه خاصيت ضد ويروس دارد. به اعتقاد اين متخصص اگر هر شب روي زگيل را با قسمت داخلي پوست موز بپوشانيد، پس از مدتي زگيل برطرف ميشود.
سركه ماده ديگري است كه دكتر "راونايك" معتقد است در درمان زگيل كاربرد دارد. اين متخصص دانشگاه شفيلد، اسيد سركه را نابودكننده بخشهاي ويروسي زگيل ميداند و ميگويد: هر روز حداقل 15 دقيقه ناحيه مبتلا را در سركه رقيق شده فرو ببريد و اين كار را آن قدر تكرار كنيد تا زگيل برطرف شود.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

[h=2]سياتيك:
[/h] پشت به يك ديوار بايستيد و يك سيب زميني را در ناحيه باسن، درست جايي كه درد از آنجا منشأ ميگيرد، قرار دهيد. اين توصيه دكتر "رابين شفرد" به تمام كساني است كه از درد سياتيك شكايت دارند. وي كه در زمينه دردهاي استخواني تخصص دارد، معتقد است وقتي سيبزميني را به ديوار فشار ميدهيد، مثل اهرم بر روي عضله عمل ميكند و يك محور ايجاد ميكند كه عضله بر روي آن كشش پيدا ميكند.
اين روش باعث تسكين درد تنش عضلاني ناشي از سياتيك ميشود. عصب سياتيك بزرگ ترين عصب بدن است كه از طناب نخاعي به سمت هر پا امتداد پيدا ميكند. اگر دردتان زياد است، هر روز چند بار اين كار را تكرار كنيد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

[h=1]غذاها با طبیعت گرم و سرد در طب سنتی
[/h]

img.tebyan.net_big_1385_05_233474267134128240131258919115085627391.jpg

علم الأدویه یا گیاه شناسی داروئی و طب سنتی كه امروز از آن با نام مفردات پزشكی و ‏فارماكوگنوزی یاد می شود در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمی طب سنتی ‏ایران برگرفته از كتب معتبر و دانشمندان نام آوری چون ابن سینا، زكریای رازی، اهوازی ‏ارجانی و ... می باشد كه اصول طبابت آن بر چهار طبیعت مزاج آدمی یا اخلاط اربعه ‏بنام : بلغم ، صفرا ، سودا ، خون و همچنین بر گرمی و سردی استوار بوده است و بر این اساس ‏تشخیص و درمان صورت می گرفته است.‏
‏ در طب تطبیقی و تلفیق عقاید قدما با پزشكی جدید، اخلاط اربعه با نام ‏PH خون یا اسیدیتیك ‏و بازیك؛ و گرمی و سردی با واژه های پركالری و كم كالری خوانده می شوند. ولی هیچكدام از ‏این تعبیرات بازگو كننده جامعی به شمار نمی روند و غذاهای گرم و سرد در اعتقاد عامه ی مردم ‏ایران به عنوان غذاهای پركالری و كم كالری نمی باشد، زیرا خوراكی هایی مانند گردو ، نارگیل ، كاكائو ، ‏ خرما ، كنجد ، گوشت شتر ، گوشت كبوتر جزء غذاهای گرم و خوراكی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد ‏شناخته می شوند. برخی غذاها نیز مثل شیر و م است گوسفند ، نان گندم ، گوشت بره و ... ‏غذاهای معتدل و به عبارتی نه گرم و نه سرد شناخته می شوند و این گروه از غذاها اثر ‏متابولیسمی و حالت خاص در افراد گرم مزاج و سرد مزاج ایجاد نكرده و به هر دو گروه ‏سازگار است.‏
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥درمان بيماري ها با طب سنتي(1)♥♥♥ *▀**▀**▀**

خوراكی هایی مانند گردو، نارگیل ، كاكائو ، ‏خرما ، كنجد ، گوشت شتر ، گوشت كبوتر جزء غذاهای گرم و خوراكی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد ‏شناخته می شوند.


در طب سنتی، خوراكی های سرد ارزش غذایی منفی در شخص ایجاد كرده و خوردن آنها سبب ‏رخوت ، سستی ، ضعف عمومی ، رنگ پریدگی ، بی حالی ، كم حوصلگی، كاهش نیروی ‏جنسی ، پرخوابی و ... می شود. برعكس خوردن غذاهای گرم باعث بالا رفتن فشارخون ، ‏برافروختگی چهره ، كم خوابی ، جوش صورت واحتمالاً كهیر و جوش های چركی خواهد شد.‏
در طب سنتی ایران هر فرد حالت و طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدن خود را نسبت به غذاهای سرد ‏یا گرم تشخیص می دهد و در مصرف آنها رعایت اعتدال را می نماید تا دچار عوارض گوارشی ‏و ... نگردد.‏
عدم هماهنگی بین مزاج و غذا - طبق اعتقاد طب سنتی ایران - موجب اختلال در اندام های ‏داخلی مثل قلب و ریه شده و شخص احساس بیماری می نماید. امروزه با پیشرفت پزشكی و ‏كشف علت بیماری ها، این عقاید سنتی كنار گذاشته شده و كمتر مورد استفاده قرار می گیرند.‏
 
بالا