اصل 90 به 10 چیست

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
اصل 90 به 10 چیست؟

اصلآ چی هست این ۹۰ به ۱۰؟
این اصل میگه ۱۰ درصد زندگی خارج از كنترل ولی ۹۰ درصد آن تحت كنترل ما است و خوب یا بد بودن آن به عكس العمل ما مربوط می‌شود. تاخیر ساعت پرواز هواپیما ، خراب شدن ماشین یا فوت یكی نزدیكان مان دست ما نیست ، ما روی این ۱۰ درصد كنترلی نداریم ولی ۹۰ درصد باقی متفاوت است! ما می‌تونیم تصمیم بگیریم كه چطوری باشه. چطوری؟ با عكس العمل‌‌‌هامون.


نگذارید مردم روی زندگی شما تاثیر منفی بگذارند ، هنز عكس العمل می‌تواند بدترین شرایط را به بهترین شرایط تبدیل كند. بگذارید یك مثال بزنم:سر میز صبحانه نشسته اید كه یكدفعه دست دختر كوچك تان به لیوان چای می‌خوره و همش میریزه روی لباس شما. چیزی كه اتفاق افتاده ابدآ تحت كنترل شما نبوده.


اما كاری كه شما بعد از افتادن این اتفاق می‌كنید همه چیز را مشخص می‌كند!شما قاطی می‌كنید! با عصبانیت سر دخترتان داد می‌زنید. او شروع به گریه كردن می‌كند. حالا با خشم همسرتان را به خاطر گذاشتن لیوان چای روی لبه میز دعوا می‌كنید و با عجله می‌روید بالا و لباس تان را عوض می‌كنید و بر می‌گردید پایین. اما می‌بینید دخترتان به خاطر گریه كردن نتوانسته صبحانه اش را تمام كند و برای مدرسه رفتن آماده شود. سرویس دخترتان می‌رود!

همسرتان باید سریع برود سر كار ، شما ماشین را بر می‌دارید تا دخترتان را به مدرسه برسانید. چون عجله دارید جایی كه باید با سرعت ۶۰ كیلومتر در ساعت حركت كنید با سرعت ۹۰ رانندگی می‌كنید. شما بعد از هدر دادن ۳۵ هزار تومان برای جریمه سرعت غیرمجاز با ۱۵ دقیقه تاخیر به مدرسه می‌رسید. دخترتان با عجله بدون خداحافظی به طرف در می‌دود.
با نیم ساعت تاخیر می‌رسید به محل كارتان اما می‌بینید كیف تان را فراموش كرده اید! روز شما به گند كشیده شده! و همینطور بیشتر به گند كشیده می‌شود!بالاخره با خستگی بر می‌گردید خانه و بدیهی است كه جو خانه مثل هر روز نیست و همسر و دخترتان از شما دلخور هستند و هر سه تای تان روز بدی داشته اید.
چرا؟ به خاطر عكس العمل شما هنگام صبحانه خوردن.


چرا شما روز افتضاحی داشتید؟

الف) تقصیر چای بود؟
ب) تقصیر دختر تان بود؟
پ) تقصیر پلیس بود؟
ت) تقصیر خودتان بود؟
جواب قطعآ «ت» است. ریختن چای تقصیر شما نبود اما عكس العمل شما به ریختن چای تنها در همان پنج ثانیه روز شما رو خراب كرد.



%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C_1.jpg
 
آخرین ویرایش:

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

people_are_good-1.jpg

حالا ببینید این روز می‌توانست چطوری باشه:چای می‌ریزه روی شما. دخترتان خیلی ناراحت می‌شود.شما می‌گویید «عیبی نداره عزیزم ، دفعه بعدی حواستو بیشتر جمع كن»؟حوله را از روی صندلی بر می‌دارید و سریع می‌روید بالا ، پیراهن دیگه ای می‌پوشید و كیف تان را بر می‌دارید و سریع میایید پایین ، در همین لحظه دخترتان را از پنجره می‌بینید كه سوار سرویس شد و برای شما دست تكان داد.

شما پنج دقیقه زود به كار تان می‌رسید ، به همكاران تان سلام می‌كنید و با نشاط و انرژی روی كار تان تمركز می‌كنید.دو سناریو مختلف ، شروع‌‌‌های یكسان ، پایان‌‌‌های خیلی متفاوت!چرا؟ به خاطر عكس العمل شما!اجازه ندهید اتفاق‌‌‌های مختلف روز و زندگی شما را مختل كند چون هر عكس العمل اشتباه می‌تواند ضرر زیادی به همراه داشته باشد.
 
آخرین ویرایش:

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


.
28bsc4x.jpg

به شما می‌گویند شاید از كارتان اخراج شوید؟به جای اینكه عذا بگیرید و بی خواب بشید و بگیرید دنبال یك كار تازه باشید. قبول دارم وقتی واقعآ این موضوع پیش بیاد كار سختیه و نمیشه فقط راجع به یه چیزی حرف زد ولی سعی تان را بكنید. خواهید دید كه قوی تر و قوی تر می‌شوید.

هواپیما تاخیر داره؟ برنامه كاری تان را به هم زده؟به جای فحش دادن به زمین و زمان و اخم كردن به مهمان دار‌‌‌ها از وقت تان برای یاد گرفتن چیز‌‌‌های تازه یا شناختن بقیه مسافر‌‌‌ها استفاده كنید. گاهی این كار‌‌‌ها كه به نظر مسخره می‌آیند (مثلآ شناختن سایر مسافر‌‌‌ها هنگام تاخیر هواپیما) زندگی تان را طوری متحول می‌كنند كه خودتان باورتان نمی‌شود. فرصت‌‌‌های خوب همیشه آن لحظه كه انتظار دارید سر راهتان نمی‌آیند گاهی باید خودتان ماجرا جو باشید و آنها را پیدا كنید.


عصبانی بودن و از روی عصبانیت رفتار كردن همه چیز را بدتر می‌كند. مثالش را به خوبی می‌دانید!حالا اصل ۹۰ به ۱۰ را به خوبی شناخته اید ، كاری كه باید بكنید این است كه با بستن این صفحه آن را از یاد نبرید و آن را در موقعیت‌‌‌های واقعی در زندگی تان به كار بگیرید. فقط یك بار امتحان كنید ، مثلآ در یك جر و بحث سعی كنید مثل مثال بالا همه چیز را به طرز مثبت تغییر دهید و اگر همه چیز خوب پیش رفت عین این پست فكر كنید كه اگر این كار را نمی‌كردید چه اتفاق‌‌‌هایی می‌توانست بیفتد.


مداد سیاهی كه من دارم می‌تواند اثر‌‌‌های چند صد هزار دلاری خلق كند اما من نمی‌توانم! بستگی داره كی چطوری ازش استفاده كنه.

اصل ۹۰ به ۱۰ و امثال آن می‌تواند بدترین زندگی‌‌‌ها را به بهترین زندگی‌‌‌ها تبدیل كند. باز هم بستگی داره كی چطوری ازش استفاده كنه.


.
 
آخرین ویرایش:

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
خیلی زیبا بود ...سپاس از انتخاب موضوعتون
اگه واقعا تصمیم بگیریم با همه ی موارد اینجو برخورد کنیم
وقتی ناراحت میشیم ببینیم طرف مقابل چه حالی داشته و داره

دوستتون مدتها از شما احوالی نمیپرسه
مدتها میگذره و به سال میرسه
و این سال میشه دو سه سال
با عصبانیت میگی بهتره شماره شو هم از گوشیم پاک کنم
بعد میگی بهتره یه پیام بهش بدم شاید جواب داد
و بعد مدتها جواب میده ولی دلشکسته
گویی از دار دنیا تنها مونده و اون وقتهایی که بی وقفه ازش ناراحت بودی... اون دوستت گرفتار چندین درد ورنج و مصیبت بود
و تازه میگی کاش بدون توقع بیشتر هواشو داشتم
اگه همدیگه رو بیشتر درک میکردیم دنیا گلستان میشد نه؟
 

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
ممنون از پست خوبتون!

واقعا همینطوره! یه کتابی میخوندم به اسم حماسه معلمی(فک کنم)

داستان دختری که به خاطر یه حرف معلمش خودکشی کرد و مرد! معلم خودشو نبخشید! خانواده ای عذادار شد!

یه حرف، یه حرکت اشتباه میتونه روزمونو خراب کنه و یا حتی زندگیمونو....

پ.ن:

زبان استخوان ندارد اما استخوان میشکند
 
بالا