قرائتی : سوز مهجوریت قرآن بیشتر از مظلومیت اهل بیت(ع) است

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسم الله الرحمن الرحیم

استاد برجسته درسهایی از قرآن کریم با بیان اینکه از بی‌مهری به قرآن و نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه رنج می‌بریم گفت: پیشنهاد می‌شود اساتید حوزه در مقابل سه دوره دروس آموزشی چون کفایه، یک بار تفسیر و نهج البلاغه تدریس کنند.


حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، طی سخنانی در اجلاسیه اساتید حوزه‌های علمیه استان تهران، در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که در جمع حوزویان فضا را برای بیان دغدغه‌ها و درد دلهای چندین ساله خود فراهم و مهیا می‌دید ابتدا از خودش انتقاد کرد و گفت: ما خیلی آیات در قرآن داریم که عمل نکرده‌ایم. من خودم آیاتی از قرآن را که در عمرم عمل نکرده‌ام را نوشته‌ام و خودم می‌دانم خیلی از آیات است که به آن‌ها عمل نکرده‌ام.

تا به حال 30 سفر به حج رفته‌ام اما باید ببینم برای تبلیغ زکات چند سفر رفته‌ام و چه کرده‌ام

وی اشاره به اینکه متاسفانه هیچ قدمی برای زکات توسط مبلغان برداشته نمی‌شود، اظهار کرد: اسلام 5 پایه دارد که یکی از آن‌ها زکات است اما امسال تنها از 13درصد مردم زکات جمع آوری شده که رقم آن450میلیارد تومان است در حالی که از زکات جمع آوری شده می‌توان هم حوزه‌ها را اداره و هم امور دینی را ساماندهی کرد. من خودم در مسلمانی خودم شک دارم چرا که تا به حال 30 سفر به حج رفته‌ام اما باید ببینم برای تبلیغ زکات چند سفر رفته‌ام و چه کرده‌ام.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه با بیان اینکه تبلیغ زمان و مکان ندارد، به ضرورت تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و گفت: مدیران مدارس علمیه می‌توانند از‌‌‌ همان آغاز طلبگی، طلاب را با مهارت‌های تبلیغی آشنا کرده و آنان را برای تبلیغ چهره به چهره در بین داش آموزان و نوجوانان طلابی اعزام کنند.

تمام فاجعه ما این است که درس از اخلاق جدا شد

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: باید قبول کنیم که مدیریت‌های ما ضعف و گیر دارد و باید در آن تجدید نظر کنیم. متاسفانه سیستم آموزشی ما برای دانش آموزان و دانشجویان چه آموزشهایی می‌دهد تا بعد از تحصیل اگر از طریق رشته تحصیلی مشغول به کار نشد بتواند با آن هنر و صنعتی که یاد گرفته کار کند و بتواند به موقع ازدواج کند.

وی افزود: ما باید طوری آموزش دهیم که طلبه و دانشجو همه کار و هنری بلد باشد. تمام فاجعه ما این است که درس از اخلاق جدا شد. طلبه‌ها باید انواع هنر‌ها را بیاموزند باید تفسیر گفتن و نهج البلاغه گفتن را از‌‌ همان دوران طلبگی آموزش دهیم.

امروز دیگر نمی‌شود با لمعه و مکاسب خواندن صرف جامعه را اداره کرد

وی همچنین با انتقاد از نظام فعلی آموزش و پرورش، گفت: جوان پس از فراغت از تحصیل، اگر در اداره‌ای استخدام نشود، هیچ هنری ندارد و باید به جمع بیکاران جامعه اضافه شود، چاره این است که در 12سال تحصیل و پس از آن دانشگاه جوانان را با حداقل یک هنر آشنا نمایند تا اگر شغلی پیدا نکردند، با آن هنر امرار معاش نموده و تشکیل خانواده دهند.

قرائتی در ادامه با انتقاد از تعطیلات زیاد در کشور به ویژه حوزه‌های علمیه، گفت: چرا باید پنجشنبه و جمعه حوزه تعطیل باشد؟ نمی‌شود در این روز‌ها طلبه‌ها تفسیر قرآن کار کنند؟ یادمان باشد که امروز دیگر نمی‌شود با لمعه و مکاسب خواندن صرف جامعه را اداره کرد چرا که باید علم مفید و نافع باشد. متاسفانه یکسری علوم در حوزه‌های علیمه ما مفید نیستند و باید چاره‌ای اندیشید و براساس نیازهای جامعه به ویژه نسل جوان علم را از نهج البلاغه و قرآن استخراج کرد و پاسخ نیازهای آنان را داد.

استاد نهج البلاغه شدن کلاس و پُز ندارد!

وی با طرح این سوال و دغدغه که آیا در حوزه‌های علمیه یک نفر سراغ دارید که دوره تفسیر و نهج البلاغه دیده باشد؟ اظهار داشت: تاسف اینجاست که استاد دروس دیگر شدن کلاس و پُز دارد اما استاد نهج‌البلاغه شدن کلاس ندارد!! ما از بی‌مهری به قرآن و نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه رنج می‌بریم بنابراین پیشنهاد می‌شود اساتید حوزه در مقابل سه دوره تدریس دروس آموزشی چون کفایه، یک بار نهج البلاغه تدریس کنند.

به فکر آجیل و میوه شب عید هستیم اما قبل ماه رمضان برای قرآن چه کرده ایم؟!

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:
ما از چندماه قبل از عید برای آمادگی همه کار می‌کنیم و حتی به فکر آجیل و میوه شب عید هستیم و همه مسوولان نیز دغدغه دارند اما انصافا برای ماه رمضان که بهار قرآن است چقدر آماده می‌شویم و چه می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه قرآن کتاب اخلاق و تربیت است، تصریح کرد: در بیان مسائل تهذیبی باید از «آیه‌ای از قرآن»، «نکته‌ای اخلاقی» و «نکته‌ای تفیسری» به عنوان سه ضلع مثلث تهذیب استفاده کرد. طلبه هرچه به سوادش افزوده می‌شود باید تقوا و عبودیت و علم و اخلاق و رفتارش بهتر و بیشتر باشد لذا باید یک بار دیگر بازخوانی و بازبینی کنیم آنچه را که به طلاب آموزش می‌دهیم.

استاد قرائتی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم مزه قرآن را به خوبی به مردم بچشانیم آن‌ها دیگر سراغ چیز دیگری نمی‌روند ایراد از ما بوده که نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و هنوز هم در مرحله بیان اقوال مختلف و متعدد درباره یک کلمه قرآن گیر کرده‌ایم در حالی باید یک تفسیر روان و تلفیقی براساس نیاز مردم و جوانان در منابر و مجالس ارائه دهیم. باید کاری کنیم قرآن و نهج البلاغه در متن و بطن باشد.

سوز مهجوریت قرآن بیشتر از مظلومیت اهل بیت (ع) است

این مفسر قرآن کریم بار دیگر بر آمادگی همگانی برای ایجاد نهضت قرآنی در آستانه ماه رمضان تاکید کرد و گفت: همه بسیج شوند تا در ماه رمضان قرآن از مهجوریت دربیاید. سوز مهجوریت قرآن بیشتر از مظلومیت اهل بیت (ع) است لذا اگر 24 هزار هیئت در کشور داریم باید 24 هزار جلسه تفسیر قرآن و نهج البلاغه هم در کنارش باشد.

منبع: تسنیم
 
بالا