نبي اكرم چنين اعلان فرمود:
به خدا سوگند! ايمان نميآورد، به خدا سوگند ايمان نميآورد، به خدا سوگند ايمان نميآورد كسي كه با شكم سير بخوابد؛ در حالي كه ميداند همسايه او كنارش گرسنه است.
3. جزء سوم نظام اقتصادي اسلام از قواعدي تشكيل ميشود كه بر جهتدهي به فعاليتهاي اقتصادي اثرگذار است و روابط اقتصادي بين مردم را در جامعه تعيين ميكند؛ زيرا اين قواعد است كه آن اصول را اجرايي ميكند و باعث تكامل واحدهاي اقتصادي متعدد ميشود. نخستين قاعده در زكات تجسم مييابد.
زكات، واجب معيّني است كه به منظور تحقق اهداف اجتماعي و اقتصادي معيّني كه بهوسيله قرآن تعيين شده، واجب شده است؛ بنابراين، زكات ماليات نيست كه دولت آن را بر درآمدهاي عمومي خود بيفزايد. توزيع درآمدهاي اين واجب مالي بايد در جهت يك يا بيشتر از مصارف هشتگانهاي باشد كه قرآن كريم در اين آيه ذكر كرده است:
« إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ »[21].
به خدا سوگند! ايمان نميآورد، به خدا سوگند ايمان نميآورد، به خدا سوگند ايمان نميآورد كسي كه با شكم سير بخوابد؛ در حالي كه ميداند همسايه او كنارش گرسنه است.
3. جزء سوم نظام اقتصادي اسلام از قواعدي تشكيل ميشود كه بر جهتدهي به فعاليتهاي اقتصادي اثرگذار است و روابط اقتصادي بين مردم را در جامعه تعيين ميكند؛ زيرا اين قواعد است كه آن اصول را اجرايي ميكند و باعث تكامل واحدهاي اقتصادي متعدد ميشود. نخستين قاعده در زكات تجسم مييابد.
زكات، واجب معيّني است كه به منظور تحقق اهداف اجتماعي و اقتصادي معيّني كه بهوسيله قرآن تعيين شده، واجب شده است؛ بنابراين، زكات ماليات نيست كه دولت آن را بر درآمدهاي عمومي خود بيفزايد. توزيع درآمدهاي اين واجب مالي بايد در جهت يك يا بيشتر از مصارف هشتگانهاي باشد كه قرآن كريم در اين آيه ذكر كرده است:
« إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ »[21].