تعداد احادیث صادره از معصومین پیرامون مهدویت

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اخبار و روايات فراوانى از پيامبر اسلام و هر يك از امامان(عليهم السلام) درباره تولد، غيبت، ظهور و قيام جهانى و ساير ويژگي هاى حضرت مهدى نقل شده و در واقع سال ها پيش از تولد آن حضرت، خصوصيات و ويژگي هاى او - از قبيل اينكه: او از خاندان پيامبر(صلی الله علیه وآله)، از فرزندان فاطمه(عليها السلام) و از نسل حسين(علیه السلام) است و با قيام جهانى خويش زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد - پيشگويى شده است.
تعداد اين روايات به حدى فراوان است كه درباره كمتر موضوعى از موضوعات اسلامى اين اندازه حديث وارد شده است.
با آنكه عصر هر يك از ائمه و يژگي هايى داشته و توجه آن بزرگواران قاعدتاً معطوف به مسائل و موضوعات حادّ روز بوده، امّا در عين حال، موضوع حضرت مهدى - عج الله تعالى فرجه الشريف - همواره مورد نظر آنان بوده و به مناسبت هاى گوناگون بيانات و پيشگويي هاى فراوانى نموده اند كه ذيلاً به عنوان نمونه آمارى اجمالى از احاديثى كه از ائمه در اين زمينه رسيده از نظر خوانندگان محترم مى‏ گذرانيم:
1 - امير مؤمنان(علیه السلام) 51 حديث،

2 - امام حسن(علیه السلام) 5 حديث،
3 - امام حسين(علیه السلام) 14 حديث،
4 - امام زين العابدين(علیه السلام) 11 حديث،
5 - امام باقر(علیه السلام) 63 حديث،
6 - امام صادق(علیه السلام) 124 حديث،
7 - امام موسى بن جعفر(علیه السلام) 6 حديث،
8 - امام رضا(علیه السلام) 19 حديث،
9 - امام جواد(علیه السلام) 6 حديث،
10 - امام هادى(علیه السلام) 6 حديث،
11 - امام حسن عسكرى(علیه السلام) 22 حديث
.(1)
به عنوان نمونه به نقل چند حديث اكتفا مى‏ كنيم:
الف - امير مؤمنان(علیه السلام) مى‏ فرمايد: پيامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمود: عمر جهان به پايان نمى‏ رسد مگر آنكه مردى از نسل حسين امور امّت مرا در دست مى‏ گيرد و دنيا را پر از عدل مى‏ كند همچنانكه پر از ظلم شده است.(2)
از امير مؤمنان(علیه السلام) در «نهج البلاغه» سخنان متعددى در اين زمينه نقل شده است.(3) از آن جمله مى ‏فرمايد: دنيا، همچون شتر چموشى كه از دوشيدن شيرش جلوگيرى مى‏ كند (و به سراغ بچه ‏اش مى‏ رود) پس از چموشى، به ما روى مى‏ آورد.(4) خداوند مى ‏فرمايد: «ما مى‏ خواهيم به مستضعفان زمين نعمت بخشيم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم».(5)
ب - حسين بن على(علیه السلام) مى‏ فرمود:
اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد، خداوند آن روز را طولانى مى‏ كند تا آنكه مردى از نسل من قيام مى‏ كند و دنيا را پر از عدل و داد مى‏ كند چنانكه از ظلم و ستم پر شده است. از رسول خدا شنيدم چنين مى ‏فرمود.(6)
ج - امام جواد(علیه السلام) به عبد العظيم حسنى فرمود:
قائم ما همان مهدى منتظّر است كه در زمان غيبت بايد در انتظارش بود و در زمان ظهور بايد اطاعتش نمود. او سومين فرزند من خواهد بود. سوگند به آن خدايى كه محمد را به پيامبرى برگزيد و امامت را ويژه ما خاندان قرار داد، اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، خدا آن روز را طولانى مى‏ گرداند تا مهدى ظاهر شود و زمين را از عدل و داد پر كند چنانكه از ظلم و ستم پر شده است. خداوند متعال كار وى را يك شبه اصلاح مى‏ كند، چنانكه كار موسى كليم الله را در يك شب اصلاح فرمود: او رفت تا براى همسرش آتش بياورد اما با منصب نبوت و رسالت برگشت.
سپس امام جواد(علیه السلام) فرمود: بهترين اعمال شيعيان ما، انتظار ظهور و قيام اوست.(7)، (8)
___________________________________________________________
___
(1). امينى، ابراهيم، دادگستر جهان، چاپ چهارم، قم، انتشارات دار الفكر، 1352 ه". ش، ص 74 – 82. اين آمار از روى احاديث منقول در كتاب «منتخب الأَثر» تهيه شده است و اگر تتبع بيشترى صورت گيرد، طبعاً تعداد احاديث بيش از اين خواهد بود.
(2). محمد بن جرير بن رستم طبرى، دلائل الامامه، الطبعه الثالثه، قم، منشورات الرضى، ص 240.
(3). ر.ك به: مهدى فقيه ايمانى، مهدى منتظر در نهج البلاغه، اصفهان، كتابخانه عمومى امام امير المؤمنين على - عليه السلام -.
(4). لتعطفنّ الدنيا علينا عطف الضروس على ولدها (ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، قاهره، دار احياء الكتب العربيه، 1960 م، ج 19، ص 29، حكمت 205).
(5). « وَ نُرِ‌يدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْ‌ضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِينَ» (سوره قصص، آیه 6).
(6). صدوق، كمال الدين، مؤسسه النشر الاسلامى (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 ه. ق، ج 1، ص 318.
(7). صدوق، كمال الدين، مؤسسه النشر الاسلامى (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 ه. ق، ج 1، ص 377؛ مجلسى، بحار الأنوار، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1393 ه. ق، ج 51، ص 156.
(8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390ه.ش، ص 692.
 
بالا