چرا مردم از ائمه حاجت میخواهند؟

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
اگر شیعه به ائمه متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در پاسخ به این پرسش که آیا توسّل به اهل بیت و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه حاجت میخواهند؟ ،بیان داشت:

مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی 35 میفرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید.

و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم.

آنچه از آیات قرآن کریم استفاده میشود این است که انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت میگیرد

لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی 49 آمده است که حضرت عیسی: فرمودند «انی اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابرئ الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله آیا میتوان حضرت عیسی7 را به شرک متهم نمود؟

از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی7 مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید میباشد.



منبع:shafaqna.com
 
بالا