به افتخار دانشمند مسلمان ۲۰۱۵ سال جهانی نور شد

armin57ghazal

کاربر فعال
"منجی دوازدهمی"
به افتخار دانشمند مسلمان ۲۰۱۵ سال جهانی نور شد

www.irinn.ir_sitefiles_13931023__D8_B9_D9_84_D9_85_DB_8C__D9_86_D9_88_D8_B1.jpg

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی که «سال جهانی نور و فناوری‌های نوری» نامگذاری شده از مقام علمی ابن هیثم، دانشمند شهیر جهان اسلام تجلیل می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل ازایسنا، مراسم رسمی آغازسال جهانی نور و تجلیل از خدمات این دانشمند مسلمان در زمینه اپتیک، نجوم و ریاضیات، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد.

گرامیداشت ابن هیثم و سال جهانی نور با نمایشگاهی از 1001 اختراع بزرگ در عرصه تولید نور در مقر یونسکو همراه خواهد بود.

«ابوعلی حسن بن هیثم بصری»، نامور به «ابن هیثم» در تاریخ علم به عنوان نخستین دانشمند حوزه فیزیک نور در جهان شناخته می شود که نقشی مهم در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن ایفا کرده‌ است.

www.irinn.ir_sitefiles_13931023__D8_B9_D9_84_D9_85_DB_8C__D9_86_D9_88_D8_B11.jpg


ابن هیثم، پدر علم فیزیک نور و آغاز کننده تحولاتی است که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و پروژکتور پخش فیلم منجر شد. ابن هیثم تلاش زیادی در شناخت فیزیک نورانجام داد. او رساله‌ای درباره نور نوشت و ذره‌بین را ساخت. به نسبت زاویه تابش و زاویه انکسار پی برد و اصول تاریکخانه را شرح داد و در مورد قسمت‌های مختلف چشم بحث کرد. رسالهٔ نور ابن هیثم نفوذ زیادی در اروپا گذاشت.

وی که در نوشته‌های غربی قرون وسطی به «آونتان» یا «آوناتهان» و بیشتر به «آلهازن» (Alhazen) شناخته می‌شود از بزرگترین ریاضیدانان و بدون شک بهترین فیزیکدان مسلمان عرب بوده است.

ابن هیثم، هزار و اندی سال پیش در سال ۳۵۴ هجری ( ۹۶۵ میلادی) در بصره زاده شد.

www.irinn.ir_sitefiles_13931023__D8_B9_D9_84_D9_85_DB_8C__D9_86_D9_88_D8_B12.jpg


سیارک شماره ۵۹۲۳۹ به افتخار این دانشمند به نام ۵۹۲۳۹ ابن هیثم نامیده شده‌ است. ابن هیثم درسدهٔ پنجم هجری(یازدهم میلادی) ابزاری را به نام جعبه تاریک (camera obscura) را برای بررسی خورشیدگرفتگی به کار برده بود. این ابزار در زمان جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت. اتاقک تاریک، عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی یکی از سطوح آن روزنه‌ای ریز، وجود داشت. عبور نور از این روزنه باعث می‌شد که تصویری نسبتاً واضح اما به صورت وارونه در سطح مقابل آن تشکیل شود.

ابن‌هیثم نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را اندازه گرفت و با معیارهای متعارف اندازه‌گیری در زمان خودش، که واحد ذرع بود، سرعت نور را محاسبه کرد و دور کرهٔ زمین را اندازه گرفت.
 
بالا