بحـــــــــــــــــــــــــــــران آب

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

fa.parsethylene_kish.com_UserFiles_Uploads_water_crisis.jpg


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از یاسوج ؛ اما همان کسانی که آن روز این کلمه را به عنوان اولین کلمه زندگی من به من آموختند باورشان می شود که امروز این کلمه توسعه یابد و به (بحران آب) افزایش یابد
چرا به جای اینکه این همه معلمان ما می گفتند بابا آب داد نگفتند آب محدود است و از ان زمان با خودم فکر می کردم که چقدر این آب زیاد و معروف هست که معلمم آن را به من می آموزد و از آن روز به بعد در مصرف آن بی گناه کوتاهی نکردم چرا که به حرف معلم اول دبستانم و بابای بزرگوارم گوش کنم ...
نزديك به سه چهارم كره زمين ( 75 %) را آب فرا گرفته است ، از اين رو هنگامي كه از فضا به كره ی زمين نگاه مي كنيم، عموماً آن را به صورت كره اي به رنگ آبي مي بينيم.
مقدار آب شيرين موجود در كره زمين كه تمام انسان ها و موجودات زنده غيردريايي بر سر آن بايد به رقابت بپردازند، حداكثر 5/0 درصد مي باشد.
مجموع بارندگي ساليانه در ايران حدود 400 ميليارد مترمكعب است كه 284 ميليارد متر مكعب آن به طور مستقيم تبخير مي شود و تنها بخش كمي از آن به صورت آب هاي سطحي و زيرزميني، منابع آب كشور را تأمين مي كند در حالي كه در حدود يك درصد از جمعيت جهان در ايران زندگي مي كند، تنها 36/0 درصد از منابع آب شيرين جهان در ايران است.

www.form2online.com_up_uploads_13304139932.jpg


کارشناس ارشد شرکت آبانگاه گفت : سرانه آب در سال 1950 میلادی در کشور ما حدود 8000 متر مکعب بوده است و به دلیل افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای منابع آب، سرانه آب در کشور به 1800 متر مکعب در سال 1995 رسیده است و با ادامه این روند این مقدار به کمتر از 1000 متر مکعب در سال 2025 خواهد رسید.

www.form2online.com_up_uploads_13304139931.jpg
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
فراوانی آب ، تنها یک توهم است... در فاصله زمانی که شما این پیام را می خوانید یک كودك بر اثر بيماريهاي مرتبط با آب جان خود را از دست داد.



بحران آب در کمین است . آب را بی محابا مصرف نکنیم!.​
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب» قرار گرفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ریزشهای جوی از مهر ماه 1391 لغایت پایان شهریور ماه 1392 (سال آبی 1391-92) به میزان 238.6 میلیمتر بود که در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت 2.1 درصد کاهش و در مقایسه با سال آبیگذشته 17 درصد افزایش نشان میدهد.

بررســی تحــولات منــابع آب در کشــور نشــان مــی دهــد کــه تحــت تــاثیر کــاهش بارنــدگی نســبت بــه رونــد بلندمــدت، مدیریت ناکارآمـد منـابع آب و همچنـین بهـره بـرداری بـی رویـه از منابع آب، کـاهش منـابع آب زیرزمینـی تشـدید شـده اسـت؛ به طوریکه براساس شـاخص جهـانی سـازمان ملـل کـه میـزان درصــد برداشــت از منــابع آب تجدیدپــذیر هــر کشــور را بــه عنوان شاخص اندازه گیری بحران آب معرفـی مـی کنـد، شـاخص مزبور در سال ٢٠١١ برای کشور ایران ٧٢.٣ درصـد بـوده اسـت کــه حــاکی از قــرار گــرفتن ایــران در وضــعیت «بحــران شــدید آب» مــی باشــد.

بر اساس گزارش تحولات اقتصاد ایران در سال 92، در صــورت عــدم اصــلاح رویکردهــای مــدیریت به ویژه در حـوزه کشـاورزی کـه بـیش از ٩٠ درصـد از مصـرف آب در کشور را به خود اختصاص می دهـد، تشـدید بهـره بـرداری از منــابع آب زیرزمینــی، خشــک شــدن و شــور شــدن منــابعآب زیرزمینــی، فرونشســت دشــتهــا، افــزایش کســری تــراز بازرگــانی بخــش کشــاورزی، آســیب پــذیری امنیــت غــذایی و تاثیرپـــذیری شـــاخصهـــای امنیتـــی و اقتصـــادی دور از انتظــار نمــی باشــد.

لــذا انتظــار مــی رود وزارت جهــاد کشــاورزی و وزارت نیــرو بــه عنــوان دســتگاه هــای حــاکمیتی تاثیرگــذار، بـــا اســـتفاده از ظرفیـــتهـــای قـــانونی موجـــود نســـبت بـــه مــدیریت بهینــه منــابع آب در کشــور اهتمــام بیشــتری داشــته باشند و راهکارهـا و برنامـه ریـزیهـای مناسـب را جهـت تـوازن منـابع و مصـارف آب و مــواد غـذایی تــدوین نماینـد.

 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی تهران به ارتباط اساسی آب با بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی کشور تمام موارد مورد نیاز خود را در اختیار دارد به غیر از آب.

وی افزود: با این که بیشترین مصرف آب در کشور ما (بیش از 90 درصد) متعلق به بخش کشاورزی است اما مدیریت آن با سیاست دولت به وزارت نیرو واگذار شده است که به عقیده شخصی من وزارت جهاد کشاورزی یا نهادها وابسته به آن نیز باید دخیل شوند.

encrypted_tbn0_gstatic_com_images_e1ec700293887c6e28ae43f9925766d9._.jpg
 
بالا