♦✿♦ چرا امام رضا(علیه السلام) میوه مسموم را خوردند؟ ♦✿♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام

رئوف.jpg


سلام به همگی.
سوالی که در مورد شهادت امام رضا(علیه السلام) پیش میاد اینه که عده ای می گن اگر ائمه علم امامت دارند، پس حتما امام می دونستن که مامون قصد شهادت امام با میوه مسموم رو داره، پس چرا از خوردن میوه مسموم امتناع نکردن؟
این سوال در مورد امام حسن مجتبی(علیه اسلام) هم پرسیده می شه.

نظر شما چیه؟

www.askquran.ir_gallery_images_5405_1_51a.gif

 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
سلام
همه میدونیم که امامان دارای علم لدنی بودن و از اینده ای هم قراره اتفاق بیفته خبر داشتن، اینکه تن به جنگ و شهادت و مسمومیت و ... دادن بخاطر اجرای اوامر الهی بوده
یکی از وظایف معصوم اطاعت بی چون و چرای فرامین خداوندی است
امر خدا بر این بود که امام رضا(ع) به این راه از دنیا بروند و شهید بشن که قطعا عدم اطاعت باعث دو مورد میشد:
1- برای دیگر مردم هم سرپیچی از دستورات خدا بلامانع بود چون بهانه می اوردن که امام فرستاده خداست چرا اطاعت نکردند
2- هر دستوری که معصوم از اطاعت سرباز بزنند عقوبت و جزای بسیار بیشتری نسبت به مردم عادی داره و ممکنه حتی از مقام معصومیت و امامت دور بشن
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
درباره سم خوردن امام رضاعلیه السلام باید به نکات زیر توجه داشت:


1- امامان معصومعلیه السلام همه چیز را نمی دانستند. فرق بین علم خدا و علم پیامبران و ائمهعلیه السلام در همین است که خداوند در همه حال، همه چیز را می داند ولی پیامبران و ائمه، در همه حال، همه چیز را نمی دانند؛ بلکه هر وقت که اراده می کردند و می خواستند، می توانستند به هر موضوعی علم پیدا کنند(الکافی، ج10، ص258، باب ان الائمه اذا شاؤوا ان یعلموا علموا، حدیث1تا3) و اگر نمی خواستند(یعنی به آن مقام نورانیت خود رجوع نمی کردند) ممکن بود از موضوعی با خبر نمی شدند. بنابراین علم آنان ناشی از اراده و توجه و رجوع آنان به مقام نورانیت ایشان بوده است.





2- علوم غیبی امام دو گونه است:


الف: علم به اسباب و مسبباتی که در عالم واقع می شود و وقوع آن حتمی و قطعی است، که در این صورت جای تکلیف و اختیار برای انسان باقی نمی ماند و آن فعل حتماً به وقوع می پیوندد. بنابراین در این صورت ائمه :S (31):، با این که علم داشتند، ولی تکلیف و وظیفه نداشتند، چون وظیفه و تکلیف در صورتی وجود دارد که اسباب و مسببات قطعی و حتمی نباشند و جای دخالت انسان باقی باشد.


ب: علم به اسباب و شرایط و مقتضیاتی که قطعی و حتمی نبوده، بلکه مشروط به شرایطی هستند. در این صورت است امام وظیفه دارد با توجه به شرایط، برای حفظ جان خود یا دیگر مؤمنین اقدام نماید.





3- گاهی ائمه :S (31): به بعضی از موضوعات علم پیدا نمی کردند. چون اگر علم پیدا می کردند، برای آنان درجه و مقام معنوی محسوب نمی شد. چنان چه امام علیعلیه السلام که شب هجرت پیامبر(لیله المبیت) در جای پیامبر اکرم(ص) که پر از خطر بود، خوابیدند، اگر می دانستند که این شب را به سلامت به صبح خواهند آورد، دیگر این عمل پرخطر، برای آن حضرت، مقام معنوی در پیشگاه خدا، محسوب نمی شد.


با توجه به آن چه که بیان شد،معلوم می شود که یا امام معصومعلیه السلام به آن مقام نورانی خود رجوع نکرده است و بدون توجه به آن مقام نورانی خویش، نوشیدنی مسموم را نوشیده است،یا امام به این موضوع علم داشته است ولی این موضوع، با توجه به شرایط و عوامل آن،(که از جمله عوامل و شرایط آن پلیدی و خباثت و تصمیم مأمون عباسی بوده است) موضوعی قطعی، حتمی و غیر قابل بر گشت بوده که دیگر تکلیفی برای امام باقی نمی مانده است و یا برای حفظ و به دست آمدن یک درجه و مقام والای معنوی، خداوند آن لحظه علم قطعی امام را از آن موضوع بر داشته است. به هر تقدیر این قضیه با عصمت و علم امام سازگاراست و هیچ گونه منافاتی با آن ندارد.


بالاخره هر انسانی، یک روزی به یک طریقی خواهد مرد. مرگ قطعی، علاج و راه فراری ندارد. ولی این افتخار است که انسان لحظه مرگ و طریقه از دنیا رفتنش را بداند نه این که نداند در کجا و چه زمانی از دنیا می رود. شخصی که بناست پای چوب دار برود؛ شاید یک روز قبل، از نوع مرگ و زمان مرگش اطلاع داشته باشد؛ لذا می تواند زمان و نحوه مرگش را به اقوامش گزارش دهد. پس این که ائمهعلیه السلام توسط خداوند عز و جل از زمان مرگ و نحوه شهادتشان مطلع شوند یک افتخار و شرافت است. رزمنده ای که به قلب دشمن می زند یا روی مین جنگی می رود؛ قصد خودکشی ندارد بلکه قصد کسب رضای خدا و ملاقات او را دارد. وقتی امام رضا علیه السلام می داند که خداوند متعال سرنوشت ایشان را شهادت توسط مأمون مقرر کرده است؛ آیا می تواند از سرنوشت فرار کند؟ آیا رفتن به سوی سرنوشت مقرر، خودکشی است؟ حضرت محمد(ص) از زمان مرگشان اطلاع داشتند. آیا ایشان تصمیم به فرار از دست عزرائیل می گیرند؟! آیا پیامبر معصوم از فرمان خداوند سرپیچی می کند؟!


برگرفته از پایگاه حوزه نت با کمی دخل و تصرف
 

Velayt

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
کار قضاء الهی و اراده ی الهی وتدبیر الهی -که پاره تن پیغمبر دراین نقطه ی دوردست ازمدینه مدفون بشود که خود این یک تدبیر الهی است -یک مهندسی الهی است-به وسیله دشمنان اهل بیت انجام بگیرد.
کار برای اهداف بلند را این جوری باید انجام داد نگاه به بلند مدت رابا این نیتها با این امید ها بایدانجام داد.

رهبرمعظم انقلاب 26/6/92
 
بالا