علائم هشدار دهنده ی سرطان

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
کارشناسان بهداشت و سلامت بر اهمیت توجه به علائمی تاکید می‌کنند ، که نشان از سرطان پنهان می‌دهند . اگر سرطان باعث ایجاد این علائم باشد ، تشخیص زود هنگام بوسیله پزشک ، شانس بهبودی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد . گرچه نشانه‌هایی که در زیر توصیف می‌شوند ، لزوماً نشانه‌ی سرطان نیستند ، اما به هر حال نباید آنها را نادیده گرفت . اگر این نشانه‌ها را داشتید ، آنها را به دقت بررسی کنید و با پزشک مشورت کنید .


بیش از ۲۰۰ نوع سرطان وجود دارد . شایع‌ترین آنها شامل سرطان ریه ، پروستات ، پستان ، تخمدان ، مثانه ، روده‌ی بزرگ ، کلیه ، پانکراس ، رحم ، پوست و خون هستند . شانس بقاء در اکثر این سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه ، بسیار کم است ، زیرا اغلب تا مراحل پیشرفته ، تشخیص داده نمی‌شود و این موضوع درمان آنها را دشوار می‌سازد . در اینجا بعضی از نشانه‌های سرطان را می‌آوریم که باید از آن ، آگاه باشید و اگر آنها را دارا هستید به خوبی بتوانید شناسایی کنید .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
کاهش وزن بی‌دلیل :
کاهش وزن یکی از علائم قابل توجه ابتلا به سرطان است . اغلب افراد مبتلا به تومورهای پستان یا ریه به یکباره کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می‌کنند . کاهش وزن وقتی روی می‌دهد که سرطان به کبد سرایت می‌کند و عملکرد آن را در تنظیم اشتها و دفع سموم مختل می‌کند . علاوه بر این ، کاهش وزن ممکن است نشانه‌ی سرطان کولون یا بخش دیگری از دستگاه گوارش باشد. کاهش وزن بی‌دلیل تا اندازه‌ای شایع است که :

• تقریباً ۴۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان ، کاهش وزن قابل توجهی را در هنگام تشخیص بیماری گزارش می‌کنند .

• کاهش وزن بی دلیل و تحلیل شدید عضلانی در ۸۰ درصد سرطان‌های پیشرفته قابل مشاهده است.

اگر بدون ورزش و رژیم غذایی لاغری ، چندکلیو وزن کم کردید ، حتماً به پزشک مراجعه کنید . از دست دادن ۴.۵ کیلوگرم از وزن بدن در یک ماه ، یا بیشتر از ۱۰ درصد از وزن کل بدن در مدت شش ماه، نشانه‌ای است که نباید آن را نادیده بگیرید .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
تب یا عفونت مکرر :
گرچه یک تب ساده نشانه‌ی مقابله بدن با یک عفونت است ، اما تب دائمی یا طولانی مدت می‌تواند نشانه‌ی نوعی سرطان ، مانند سرطان لنف باشد . لوسمی یا سرطان خون نیز نشانه‌هایی مانند عفونت مکرر ، تب، خستگی ، درد و دیگر نشانه‌های مشابه آنفولانزا دارد .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
ضعف و خستگی :
ضعف و خستگی که با استراحت یا خواب کاهش نمی‌یابد ، باید توسط پزشک بررسی شود . ممکن است نشانه‌ای از سرطان باشد که البته پزشک باید با توجه به نشانه‌های دیگر آن را بررسی کند .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
تنگی نفس :
هرچند که تنگی نفس ممکن است در اثر بیماری‌های بسیار مختلفی ایجاد شود ، اما این نشانه ممکن است با سرطان ریه نیز مرتبط باشد . هنگامی که تومور در ریه وجود دارد به راه تنفسی فشار وارد می‌آورد و باعث تنگی نفس می‌شود .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سرفه شدید و درد قفسه سینه :
بعضی اوقات نشانه‌های سرطان‌هایی مانند سرطان خون و تومورهای ریه ، سرفه‌های بد یا برنشیت است . این نشانه‌ها ممکن است پایدار باشند یا بطور چرخه‌ای بیایند و بروند . همچنین ممکن است درد قفسه سینه نیز به ناحیه شانه‌ها و بازوها گسترش یابد ، در صورت چنین نشانه‌هایی حتماً با پزشک مشورت کنید . اگر سرفه و گرفتگی صدا بیش از شش هفته به طول انجامید حتماً به پزشک مراجعه کنید ، به ویژه اگر سیگار می‌کشید یا قبلاً سیگار می‌کشیده‌اید . گاهی گرفتگی صدا ممکن است نشانه‌ی سرطان حنجره ، تیروئید ، مری یا ریه باشد .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
نفخ :
نفخ بی‌دلیل و طولانی مدت می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان تخمدان باشد . نفخ شکم همراه با درد لگن ، ورم رورده‌ها و احساس پُربودن شکم نیز ممکن است از دیگر نشانه‌ها باشد . همچنین درد یا نفخ معده پس از خوردن ممکن است نشانه‌ی سرطان معده باشد .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سوزش سر دل :
سوزش سر دل معمولاً یکی از نشانه‌های بیماری ریفلاکس اسید معده است اما اگر پایدار باشد ممکن است به سرطان مری یا دهانه معده مرتبط باشد .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مشکلات گوارشی :
اگر در سیستم گوارشی‌تان متوجه تغییراتی به مدت بیشتر از چهار هفته شدید ، که دلیل خاصی نیز نداشت ، با پزشکتان مشورت کنید ، زیرا ممکن است نشانه سرطان در بخشی از دستگاه گوارش باشد ، به ویژه در سالمندان این مسئله بیشتر باید مورد توجه باشد .
 

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مشکل در بلع غذا :
مشکل در فرو دادن غذا یا احساس اینکه غذا به گلو یا مری چسبیده و رو به بدتر شدن می‌رود می‌تواند نشانه‌ی سرطان گلو یا مری باشد . نشانه‌های دیگر شامل درد و سوزش هنگام فرو دادن غذاست . سرطان مری در ابتدا هیچ نشانه‌ای ندارد ، بنابراین از این نشانه‌ها نباید بی‌توجه گذشت . همچنین ، مشکل در بلع ممکن است یکی از نشانه‌های سرطان کبد باشد .
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: راز
بالا