♦✿♦ نظرتون در مورد ملامت سرزنش گران صلح امام حسن مجتبی(ع) چیه؟♦✿♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
یا حسن.jpg

سلام به همگی.
در طول تاریخ گاهی دیده شده به دلیل بی بصیرتی و سطحی نگری به جریان صلح امام حسن(علیه السلام)، موج ملامت ها و سرزنش ها نسبت به این امام معصوم، سرازیز اشده. مثلا می گن:
چرا امام حسین علیه السلام قیام کردن، اما امام حسن علیه السلام صلح کردن؟
یا وقتی بهشون گفته میشه امام برای حفظ دین صلح کردن، می گن اثر این صلح کجا بوده؟

نظر شما در مورد صلح کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(علیه السلام) چیه؟




www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
سلام علیکم
از نظر دوستان در مورد این مبحث مهم استفاده می کنیم
بنده فقط به یک نکته مهمی از این بحث می پردازم و آن اینکه می گویند چرا امام حسن(ع) صلح کردند ولی امام حسین (ع) قیام؟! یا امامان دیگر نه! که این صحیح نیست، امام حسن (ع) به تنهایی صلح نکردند، بلکه در این صلح امام حسین(ع) هم شریک بودند و ایشان جزء مدافعان ایده صلح امام حسن (ع) بودند. و لازم به ذکر است که در آن مقطع اصلا جایی برای شهادت وجود نداشت،هر كشته شدنى كه شهادت نيست؛ كشته شدن با شرايطى، شهادت است. آن شرايط، در آنجا نبود و اگر امام حسن (ع)، در آن روز كشته می ىشدند، شهيد نشده بودند. امكان نداشت كه آن روز كسى بتواند در آن شرايط، حركت مصلحت آميزى انجام بدهد كه كشته بشود و اسمش شهادت باشد و انتحار نكرده باشد.
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
بنظر من اصلا درست نیست که عملکرد امامان رو با هم مورد مقایسه قرار داد
زمان امام حسن(ع) خلافت به دست معاویه بود که اول دنبال مذاکره بود بعد جنگ و با توجه به وضعیت مردم بعد از شهادت امام علی(ع) و پراکندگی مسلمانان ، امام ترجیح دادن صلح کنند چون با جنگ حرفی ثابت نمیشد و فقط تعداد زیادی مسلمان از بین میرفت
اما زمان امام حسین(ع) خلافت به دست یزید بود که فقط در پی الواطی و خوشگذرانی بود و زمام امو ر به دست اطرافیان یزید بود مثل ابن زیاد که با نفوذ بر یزید مقدمات مذاکره رو فراهم کردن اما با چه شرایطی!
همه منافع به طرف یزیدبود تا امام و مسلمانان
هیچ راهی جز جنگ نبود
هر امامی با توجه به شرایط زمان عمل میکردن مثلا زمان امام صادق (ع) ترویج علم با استقبال بیشتری همراه بود و بنی عباس با کنترل اءمه از تماس با مسلمانان جلوگیری میکردن...
زیاد صحبت کردم اما مصلحت رو خدا و بعد از اون امامان معصوم و پاک در نظر میگیرند:53:
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
خدا قوت
وقتی خداوند فردی را برگزیده میکند و به او مقاماتی عطا میکند ،چند مقام به او میدهد ،در مورد مقام امامت و اینکه بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله)و حتی شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله) مقام امامت داشتند در عقاید شیعه موجود است که امام به کسی اطلاق میشود ک احکام و دستورات دین را اجرا میکند و احکام اسلامی را پیاده میکند و این مقام امامت ،بین همه امامان دو چیز مشترک دارد:
1.علم
2.عصمت
در این میان باید متوجه باشیم وقتی که علم و عصمت همه امامان یکی است پس عملکرد آن بزرگواران ک برخاسته از علم آنهاست نیز یکی است.یعنی اگر مثلا امام حسن عسگری (علیه ااسلام)در سال 61 بودند همان اقدامی انجام میدادند ک سید الشهداء (علیه السلام)انجام داد.چرا ک اقدام امام سوم برخاسته از علم بود.و اگر امام حسین (علیه ااسلام) نیز در شرایط امام حسن (علیه ااسلام) بودند همان صلح را برمیگزیدند چرا ک صلح نمودن برخاسته از علم امام است.

البته خوب است بدانیم ک ائمه معصومین (:S (31):) در ظهور و بروز اقداماتشان که منطبق بر شرایط زمانی است و اقتضای زمان آنهاست ،در بین شیعیان مشهور به چیزی شده اند.مثلا امام مجتبی مشهور به صبر است و غربت- و این شهرت برخاسته شرایط زمانی آن بزرگواران است.
پس مسئله صلح یک مسئله ای است که با آگاهی از عقاید شیعه میتوان به راحتی جواب داد.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
با سلام
دلایل مهم تفاوت عملکردهای امامان در مقتضایات زمانی رو دوستان بزرگوار عنوان کردند
لازمه یک نکته رو اشاره کنم ...
اگه دقیقا تاریخ زمان امام حسن و امام حسین علیهماالسلام رو مطالعه کرده باشید یه نقطه ی مشترک رو میبینید
مخالفان صلح امام حسن علیه السلام همین رفتار رو با قیام امام حسین علیه السلام هم داشتند
اینطور نبود که صلح رو باعث ذلت و قیام رو شجاعت بنامند در هر دو مورد مخالفت کردند
واقعا در هر دوره هر دو امام مظلوم واقع شدند چرا که یاران واقعی که بصیرت و درک افعال امام رو داشته باشند خیلی کم بودند
حتی منزلت امام رو رعایت نکردند که اگه نمیتونند علت فعل امام رو درک کنند سمعا وطاعتا باشند...
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سلام
به نظر من هم چون اوضاع و موقعیت سیاسی امامان با هم متفاوت هست به همین دلیل هر کدوم از اون بزرگواران شیوه ها و راههای مختلفی رو جهت مبارزه با ظلم و ستم انتخاب میکردند
 

ایرانی اسلامی

کاربر حرفه ای
"کاربر *ویژه*"
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان(ع)
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


سلام .. به نظر من صلح حضرت کاملا به جا و مطابق با مصالح اسلامی بود . توی دورانی که همه در حال نامردی بودند بر علیه حضرت به جز یه عده معدود بهترین راه ممکن رو حضرت انتخاب کردند . به قول یک بنده خدایی صلح امام حسن علیه السلام کربلایی دیگر بود .
 

Mehrban

دوست خوب همه
"منجی دوازدهمی"
سلام
نظر من:
باید هدف رو در نظر گرفت. هدف چی بوده زنده نگه داشتن اسلام
برای زنده نگه داشتن اسلام باید متناسب با شرایط عمل کرد اگر صلح لازم باشه تا اسلام زنده بمونه پس نیازی به قیام نیست ولی اگر شرایط طوری باشه که صلح کارساز نباشه پس باید از راه دیگری وارد شد که متناسب با زمان امام حسین علیه السلام قیام درسترین کار بوده.
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام بر شما دوستان گل منجی، من فقط یه حرف دارم که بزنم،اونم از دلم براومده...

من فقط میدونم که آقای غریب و مهربونم امام حسن مجتبی که حتی از امام حسین هم غریب تره:( در اون زمان بهترین کار رو انجام دادن، امام حسن امامه،مث نبود که همینجوری یه حرفی بزنه!امام حسن دانا بود و همه چیو میدونست و میدونست چی به صلاح هست و چی نیست،پس بهتره که این چیزا زیر سوال نرن،امام حسن علیه السلام هر کاری کردن یقینا بهترین کاری بود که میشد اون زمان انجام داد...

اونم با وجود آدمای جاهل و مزخرف و نامرد عربی،مخصوصا کوفیای لعنت الله علیه! که لعنت خدا و اهل بیت برشون باد...

این الطالب بدم المقتول بکربلا

یا امام حسن قربونت بشم ، ما رو ببخش که اون موقع غریب بودی و ما نتونستیم کنارت باشیم:( تا شاید یکم از غربتتون کم بشه توسط ماها:(

شرمنده ایم آقاجانم:gol:
 
بالا