ترومای قفسه سینه

Mehrban

دوست خوب همه
"منجی دوازدهمی"
قفسه ی سینه به دلیل وجود اندام های ریه ، قلب ، عروق و نای از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون ترومای قفسه ی سینه باعث آسیب به این اندام ها می شود. ترومای قفسه ی سینه به صورت نافذ و غیر نافذ به ترتیب باعث آسیب باز و بسته می شود. در ترومای غیر نافذ ضربه می تواند موجب شكستگی دنده ها و جناغ ، كوفتگی ریه ها ، قلب و آئورت شود. در ترومای غیر نافذ با اینكه سطح پوست سالم است اما شكستگی دنده ها ممكن است باعث پارگی اندام ها شود.
ترومای قفسه ی سینه باعث اختلال در برون ده قلب ، كاهش فشار خون و كاهش خونرسانی به اندام های حیاتی می شود.
علائم و نشانه های آسیب قفسه ی سینه :
درد در محل آسیب
درد موضعی تشدید شونده با تنفس در محل آسیب
تنگی نفس
خروج خون با سرفه
اختلال در اتساع طبیعی قفسه ی سینه(غیر قرینگی قفسه ی سینه در هنگام دم)
نبض سریع
كاهش فشارخون
سیانوز در مل لب ها و بستر ناخن ها .


شكستگی دنده ها :
شكستگی دنده ها در اطفال به دلیل انعطاف پذیری قفسه ی سینه شایع نیست اما در افراد مسن به دلیل اینكه انعطاف پذیری قفسه ی سینه از دست رفته و استخوان ها شكننده شده اند بسیار شایع است .
4 دنده ی فوقانی توسط كمربند شانه ( استخوان ترقوه و كتف ) محافظت می شوند ، شكستگی یكی از این دنده ها نشاندهنده ی ترومای شدید است . شكستگی دنده ها اغلب به دلیل ترومای غیر نافذ صورت می گیرد . اغلب شكستگی دنده ها در قسمت میانی دنده رخ می دهد .شكستگی دنده یك و دو باعث آسیب به آئورت ، نای ونایژه ها می شود . شكستگی دنده های پایینی باعث آسیب به كلیه ها ، در سمت چپ آسیب طحال و در سمت راست آسیب كبد می شود .
اقدامات لازم برای شكستگی دنده ها :
1 – حمایت راه هوایی و تهویه تنفسی
2 – تشویق مصدوم به سرفه كردن و نفس عمیق كشیدن

3 – حمایت گردش خون
4 – بی حركت سازی دنده های شكسته ( توجه : نباید دور تا دور قفسه ی سینه بسته شود . )
قفسه ی سینه ی شناور :
شایع ترین علت قفسه ی سینه ی شناور به ترتیب اول تصادف و بعد سقوط از ارتفاع است . در این آسیب یك یا چند دنده ازدر دو یا بیشتر یا اینكه جناغ به همراه چند دنده از قفسه ی سینه جدا می شود در این حالت قسمت شناور در هنگام دم به جای خارج به داخل و در هنگام بازدم به جای داخل به خارج حركت می كند كه به این حركت ، حركت متناقض گفته می شود . این حركت بخاطر فشار های ایجاد شده در قفسه ی سینه است در این حالت تنفس دردناك و اكسیژنرسانی ناكافی است . نارسایی تنفسی ناشی از قفسه ی سینه ی شناور به دلیل كوبیدگی زمینه ای ریه وآسیب قفسه ی سینه است كه باعث ایجاد درد و اختلال در تنفس می شود، در نتیجه ی آن حجم جاری كم می شود . در صورتی كه قفسه ی سینه ی شناور بی حركت شود درد كم تنفس راحت تر می شود .
بی حركت سازی قفسه ی سینه ی شناور :


بالشتك حجیمی روی قفسه ی سینه ی شناور قرار داده و با یك باند باید بسته شود و از قرار دادن جسم سنگین روی قفسه ی سینه ی شناور و یا محكم بستن آن جداً باید خودداری شود چون حجم جاری را كم می كند .

شكستگی جناغ :
معمولاً در اثر برخورد با فرمان ماشین یا داشبورد ایجاد می شود . و معمولاً در محل مانوبریوم و تنه ی جناغ زخ می دهد.( جناغ از سه قسمت تشكیل می شود كه از بالا به پایین شامل : مانوبریوم ، تنه و زائده ی زایفویید است )
در اثراین آسیب ممكن است ریه یا میوكارد قلب كوبیده شود . از شایع ترین علائم شكستگی جناغ تاكی پنه است و در نوارقلب معلم است .


آسیب های ریه ( پنوموتوراكس ساده ، پنوموتوراكس باز ، هموتو.راكس و ... )
ترومای نافذ قفسه ی سینه می تواند موجب تجمع هوا در فضای جنب شودو اختلال ایجاد كند به این حالت پنوموتوراكس گفته می شود . در این حالت بیمار با تلاش برای نفس زدن هوا را از طریق سوراخی كه در دیواره ی قفسه ی سینه وجود دارد به بیرون می زند . افزایش فشار در فضای جنب موجب كلاپس ( روی هم خوابیدن ) ریه ها می شود و در نتیجه خون اكسیژنه نمی شود و هیپوكسی رخ می دهد و در ادامه تاكی پنه و تاكی كاردی ایجاد می شود و با پیشرفت این وضعیت زجر تنفسی و افزایش صداهای تنفسی در سمت در گیر دیده می شود .


پنوموتوراكس باز :
در اثر ترومای نافذ ایجاد می شود و در نتیجه ی آن تهویه كم می شود . آسیب نافذ باعث ارتباط بین اتمسفر و فضای جنب می شود این ارتباط از ایجاد فشار منفی در داخل فضای جنب جلوگیری می كند در نتیجه ریه كلاپس می شود در ادامه تهویه كم هیپوكسی رخ می دهد .
علائم :
شنیدن صدای مكش ، آمفیزم زیر جلدی ( وجود هوا در زیر پوست ) تاكی پنه ، تاكی كاردی ،كاهش خونرسانی و افزایش دیسترس تنفسی ( ززجر تنفسی
هموتوراكس :
تجمع خون در فضای جنب است كه معمولا ً با پنوموتوراكس همراه است كه هموپنوموتوراكس نامیده می شود شایعترین علت ان شكستگی دنده است و باید لوله گذاری ریه ( چست تیوب ) شود و خون داخل ریه خارج شود .
آسیب های میوكارد قلب ( تامپوناد پریكارد و كوفتگی میو كارد )
تامپوناد پریكارد :


پریكارد یك لایه سفت دوجداره است كه قلب را در بر می گیرد و در قائده ی قلب به عروق متصل می شود . این لایه باعث نگه داشته شدن قلب ، محدود شدن حركات بیش از حد قلب و ممانعت از پیچ خوردگی عروق می شود . یك لایه احشایی و یك لایه جداری دارد . تجمع خون در لایه ی پریكارد ( لایه جداری ) قلب را تامپوناد پریكارد می گویند . این از پر شدن قلب در هنگام دیاستول جلوگیری می كند در نتیجه برون ده قلب كم می شود و با پیشرفت تجمع خون در لایه ی پریكارد ، قلب تحت فشار قرار می گیرد تا حدی كه قلب نتواند فعالیت كند و نهایتاً ایست قلبی رخ می دهد مهمترین علامت تامپوناد پریكارد ضعیف شدن صداهای قلبی و اتساع ورید جوگولار است.
كوفتگی میو كارد :
در اثر ترومای غیر نافذ ، می تواند در اثر شكستگی دنده ها یا جناغ ، ایجاد می شود كه منجر به خونریزی همراه ادم و پارگی میوكارد قلب می شود .


علائم :
درد قفسه ی سینه در پشت جناغ ، نبض نا منظم و ریتم ها نامنظم قلبی ( VF و VT )
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ali
بالا