♦♦♦♦نظر علما راجع به پیاده روی اربعین♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بسم الله الرحمن الرحیم


گزارش بي باک به نقل از سرویس اندیشه دینی پایگاه 598،

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی که در سال های گذشته با حضور در پیاده روی اربعین حسینی طعم خوش زیارت پیاده سیدالشهدا را چشیده است در سخنانی جوانان را برای حضور در این اجتماع عظیم شیعیان دعوت نموده است که متن سخنان ایشان در ادامه می آید. یک نکته مخصوصاً برای جوانها. پیرمردها شاید برایشان سخت باشد، ولی آنها را هم تشویق میکنم. برنامهای بریزید، دو سه روز قبل از اربعین به نجف بروید. بعد از آنجا پیاده بروید کربلا. بنده سفرهای بسیار زیادی کردهام، ولی هیچ سفری مانند سفر پیاده به کربلا سراغ ندارم.
www.598.ir_files_fa_news_1392_9_25_46457_329.jpg

یواش یواش بروید. اگر یک روز و نیم طول میکشد، شما دو روزه بروید، سه روزه بروید. اثر عجیب و غریبی دارد. در میان راه، اعراب به زوار بسیار محبت میکنند. هر کس هر طور که بلد است به زوار کمک میکند. تنها برای امام حسین علیهالسلام این کارها را میکنند. مانند ماساژ دادن، غذا و جا دادن و ... .
زمانی که انسان فکر میکند میبیند، در همین راه بچههای امام حسین علیهالسلام را یزیدیان کتک زدهاند. حتی اگر انسان میلیاردی هم خرج کند میارزد. همه چیز برای انسان عوض میشود.
www.598.ir_files_fa_news_1392_9_25_46456_627.jpg
شنیدهام که برخی از بزرگان مثل آیتالله سید محمود شاهرودی أعلیالله مقامه الشریف که از مراجع بودند،
بیش از دویست و پنجاه بار مسیر نجف تا کربلا را پیاده رفته اند.
خیلی دیدنی است. یکی از برادران عراقی میگفت: در بین ما رسم است که یک قلک برای امام حسین علیهالسلام داریم و نصف درآمد خود را در آن میریزیم تا در روز اربعین امام حسین علیهالسلام خرج کنیم، تا وقتی که زوار امام حسین علیهالسلام میآیند کمتر اذیت بشوند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آیت الله مکارمشیرازی در دیدار با نمایندگان دانشجویان اعزامی به پیاده روی نجف تا کربلا گفت:
آن تأثیری که در این پیاده روی هست، در زیارت معمولی نیست و انسان حال و هوای دیگری پیدا میکند.


media.farsnews.com_media_Uploaded_Files_Images_1391_07_10_13910710000327_PhotoA.jpg


اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسینعلیه السلام محروم بمانیم؟
[سوال یکی از حضار:] سولهایی در این زمینه مطرح است، مثلا اینکه اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسینعلیه السلام محروم بمانیم؟
یا اینکه سوال میشه در حالی که معرفت ما نسبت به زیارت کم است، بهتر نیست به جای این سه روز پیاده روی، وقتمون را صرف مطالعه کنیم و معرفت بیشتر بدست بیاوریم؟
و اینکه اگر توصیه ای برای کسانی که میخواهند این سه روز پیاده روی را بروند، دارید، بفرمایید.
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: آن تأثیری که در این پیاده روی هست، در زیارت معمولی نیست
جواب هر سه سؤال را من مختصرا عرض کنم. آن تأثیری که در این پیاده روی هست، در زیارت معمولی نیست.
انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا میکند. تا آدم نرود، توجّه پیدا نمیکند؛ انسان یک حال و هوای دیگری پیدا میکند. یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا میکند.​

آثار و برکاتی که از زیارت معمولی حاصل میشود، ارزشمند است. خب میرود زیارت میکند، به جای دو روز، سه روز چهار روز زیارت میکند،
تکرار زیارت؛ اما این یک خاطره ا ی میشود برای تمام عمر. اصلاً در موقع راه رفتن وقتی به آن سمت میرود، دارد خودسازی میکند. غیر از بحثهایی که [در طول راه] میشود، شبهایی که مستقر میشوند و صحبتهایی که میشود، اصلاً خودِ این یک تأثیر در خودسازی دارد.
و خب همین اشکال را هم به امام سجاد میکردند، چرا شما این کار را میکنید؟
خب سریع با مرکب بروید و بیشتر طواف خانه خدا کنید. چرا؟
یک آثاری در پیاده روی هست که در آن نیست.
و بنابراین جای این ایراد نیست. بعضیها که حوصله پیاده روی ندارند، معمولاً اینگونه اشکالات را میکنند که خودشان را تبرئه بکنند
و یک مجوّز برای خودشان پیدا بکنند.
و بهترین دلیلش این است که ممکن است خاطره زیارت نماند، اما خاطرهاین پیاده روی و این برنامه، تا آخر عمر بماند. بنابراین این وسوسه ها را باید از خود دور کرد و انشاءالله رحمان، با موفقیت ادامه بدهید

منبع: فارس نیوز


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: بابک

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
امام خامنه ای: به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است

www.negarkhaneh.ir_UserGallery_2012_9_gamehejr_07183859.jpg
دانلود:


"فقط یک جمله در باب اربعین عرض کنم؛ آمدن اهلبیت حسینبن علیعلیه السلام به سرزمین کربلا، که اصل این آمدن مورد قبول هست، اما سال اول یا دوم بودن آن معلوم نیست، فقط برای این نبود که دلی خالی کنند یا تجدید عهدی بکنند؛ آنچنان که گاهی بر زبانها جاری میشود. مسأله از این بسیار بالاتر بود. نمیشود کارهای شخصیتی مثل امام سجادعلیه السلام یا مثل زینب کبری(س) را بر همین مسائل عادی رایج ظاهری حمل کرد، باید در کارها و تصمیمات شخصیتهایی به این عظمت در جستوجوی رازهای بزرگتر بود. مسألۀ آمدن بر سر مزار سیدالشّهداعلیه السلام، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود. با این کار خواستند به پیروان حسینبن علیعلیه السلام و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند این حادثه تمام نشد؛ مسأله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسأله ادامه دارد.

به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعۀ شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعۀ مسلمین را باید به یاد هم بیاورید. تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمیرفت و خاطرۀ آن برای همیشه زنده میماند. آمدن خاندان پیغمبر، امام سجادعلیه السلام و زینب کبری(س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود."



(خطبه های نمازجمعه تهران، 24/7/1366، به نقل از کتاب «آفتاب در مصاف»، انشارات موسسۀ انقلاب اسلامی-دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ص236.)​
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آیت‌الله بهجت می‌گوید: امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسینعلیه السلام به همه عالم معرفی می‌کند،
بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسینعلیه السلام را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.


از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسینعلیه السلام، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا کنون ۱۳۷۳ سال می‌گذرد.

در این سال‌ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهداعلیه السلام در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می‌شدند، بی‌شک جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال ۶۱ هجری است، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومینعلیه السلام با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است.
سنت پیاده‌روی اربعین در زمان شیخ انصاری وجود داشته است/ احیاگر سنت پیاده‌روی بعد از شیخ انصاری که بود؟

در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»(متوفی سال ۱۲۸۱ قمری) رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، نیز با وی بودند، «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت،
هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسینعلیه السلام رفت.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آداب اربعین از منظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

آری! از آن پس بسیاری از عاشقان اهل‌بیت و امام حسینعلیه السلام و نیز برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کرده‌اند، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتشعلیه السلام زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین،‌انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها».
(ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه ۸۵)
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
خاطره خواندنی آیت‌الله مکارم شیرازی از پیاده‌روی روز اربعین

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز که در دوران طلبگی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ هجری قمری در نجف اشرف ساکن بوده است، این مرجع تقلید دو بار توفیق پیاده‌روی از نجف تا کربلا را داشته است. وی با پای برهنه از مسیر شط (رودخانه) که حدود ۲۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر کنونی نجف کربلاست و حدود ۳ روز به طول می‌انجامید، به زیارت اباعبدالله الحسینعلیه السلام مشرف شدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره پیاده‌روی از نجف به سوی کربلا، می‌گوید: وقتی به یکی از این مُضیف‌ها رسیدیم، صاحب مضیف دعوت و اصرار کرد که مهمان او بشویم و آنجا استراحت کنیم، به او توضیح دادیم که چون امروز کم راه رفته‌ایم و باید مسافت بیشتری را طی کنیم، فرصت ماندن نداریم، پس از کمی اصرار او و امتناع ما، ناگهان صاحب مضیف که معلوم بود چند وقتی است که مهمان برایش نرسیده و از این بابت خیلی ناراحت است، ناگهان چاقویش را در آورد و تهدید کرد که من مدتی است مهمان برایم نیامده است و شما حتماً باید مهمان ما بشوید! اینقدر مهمانی کردن زائر امام حسینعلیه السلام در نزد اینها اهمیت و ارزش داشت. … البته بالاخره بعد از اینکه توضیح بیشتری برایش دادیم و قول دادیم که از طرف او زیارت کنیم، اجازه داد که ما برویم.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
ثواب پیاده‌‌رفتن به زیارت سیدالشهداعلیه السلام به روایت امام صادقعلیه السلام

شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسینعلیه السلام در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در ادامه روایتی از امام صادقعلیه السلام بیان می‌کنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار می‌سازد:

امام صادقعلیه السلام درباره ثواب زیارت امام حسینعلیه السلام با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسینعلیه السلام برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.
(کامل الزیارات ص۱۳۴)
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
نظر مقام معظم رهبری درباره اربعین حسینی
حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
چرایی اهمیت پیاده‌روی روز اربعین از منظر بهجت العرفا

بهجت العرفا آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،… امام زمان خودش را به واسطه امام حسینعلیه السلام به همه عالم معرفی می‌کنند … بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسینعلیه السلام را شناخته باشند… اما الان هنوز همه مردم عالم، حسینعلیه السلام را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهداعلیه السلام طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسینعلیه السلام به عالم است.

با اینکه زیارت سید‌الشهداعلیه السلام در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسینعلیه السلام در روز اربعین نائل می‌شدند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
شور حسینی ده ساله مردم عراق، پس از سقوط صدام/ اربعین بزرگ‌ترین اجتماع شیعی در جهان

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌روی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است، اما از زمانی که او در سال ۱۳۵۸ (۱۴۰۰ قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال ۱۳۸۱ شمسی (۱۴۲۴) قمری سقوط کرد، وقفه‌ای در اجرای مراسم عزاداری با شکوه و پیاده‌روی‌های دسته جمعی ایجاد شد، هر چند که برخی اخبار حکایت از پیاده‌روی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیروی‌های بعث شده، اما مردم عراق با سقوط صدام، بار دیگر عشق و علاقه وصف‌ناپذیر خود به امام حسینعلیه السلام را طی این ۱۰ سال به جهانیان ثابت کرده‌اند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهل‌بیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و … مراسم اربعین حسینی را با شکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer
بالا