۷ میلیارد دلار از طلب ایران وصول شد

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
براساس توافقات ژنو قرار بود که ایران در یکسال در دو مرحله ۴.۲ و ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را دریافت کند که با واریز دو قسط آخر در روز گذشته، در مجموع ۷ میلیارد دلار دریافت شده است.

به گزارش فرهنگ نیوز، براساس دو توافق انجام شده میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو در یکسال اخیر قرار بود که طی دو مرحله مبالغی به میزان ۴.۲ و ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران دریافت شود که روز گذشته دو قسط آخر واریز شد و در مجموع ۷ میلیارد دلار از دارایی ها توسط کشورمان دریافت شد.

تمام اقساط دور دوم توافقات به جز قسط های پنجم و ششم تا روز گذشته به حساب بانک مرکزی واریز شده بود و تنها ۹۰۰میلیون دلار آن باقی مانده بود که این مقدار نیز دیشب به حساب بانک مرکزی واریز شد.

با انعقاد توافقنامه وین در سوم آذر ماه بین ایران و کشورهای غربی توافق شد که در چارچوب این تفاهم تا ۱۰ اسفند امسال ( اول مارس ۲۰۱۵ ) و توافق نهایی تا ۱۰ تیر سال آینده ( اول جولای ۲۰۱۵ ) ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران آزادسازی شود.

در دور دوم مذاکرات قرار بود ۲.۸ میلیارد دلار آزادسازی شود که به این ترتیب قسط اول به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار (اول اوت۲۰۱۴)، قسط دوم ۵۰۰ میلیون دلار (۲۵ اوت ۲۰۱۴)، قسط سوم ۴۰۰ میلیون دلار(۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴)، قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار(۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)، قسط پنجم ۵۰۰ میلیون دلار (۳ نوامبر ۲۰۱۴)و قسط ششم ۴۰۰ میلیون دلار (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) آزاد و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

براساس توافقات به عمل آمده، قرار شده بود که در مرحله اول هم ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران در ۸ قسط به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۷ مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۴ می، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۲۰ ژوییه آزاد شود. این منابع در پایان زمانبندی های اعلام شده آزاد و واریز گردید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ali
بالا