مفهوم انتظار

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مفهوم انتظار:
انتظار یا آینده نگری به حالت کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می کند.
فی المثل، بیماری که انتظار بهبودی می کشد، یا پدری که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بیماری و فراق فرزند ناراحتند و برای وضع بهتری می کوشند.
همچنین تاجری که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرونشستن بحران اقتصادی می باشد این دو حالت را دارد:
بیگانگی با وضع موجود و تلاش برای وضع بهتر.
بنابراین، مساله انتظار حکومت حق و عدالت مهدی و قیام مصلح جهانی در واقع مرکب از دو عنصر است، عنصر نفی و عنصر اثبات.
عنصر نفی همان بیگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتری بودن است.

حکومت جهانی مهدی(عج)، آیت الله مکارم شیرازی، صفحه 85، انتشارات نسل جوان. قم
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : مفهوم انتظار

انتظار از ریشه نظر به معنای چشم دوختن، نگاه کردن، نظر نمودن و نیز توجه و نگاه قلب را به جانب محبوب و یا مطلوب، معطوف داشتن مشق شده است و در ادبیات عرب وقتی فعلی به باب افتعال برده می شود معنای تمام و کمال را می رساند. پس انتظار یعنی تمام قلب را به سوی مطلوب و یا محبوب و به قصد ادراک او متوجه ساختن به طوری که از توجه به سایر جهات و اشیا باز بماند و در این قلب جای توجه به هیچ کس و هیچ چیز باقی نماند.
عاشورا، تصویری زیبا و بی نظیر از این حال انتظار و توجه کامل به محبوب و عشق و اردت و اخلاص و دلدادگی نسبت به خلیفه الله و امام معصوم زمان را به دست می دهد. در روایات متعدد راجع به یاران باوفای اباعبدالله الحسین آمده است که هرچه به ظهر عاشورا نزدیکتر می شدند چنان غرق توجه به وجود مقدس اباعبدالله می گردیدند که درد تیر و خنجر را احساس نمی کردند چرا که آنان به راستی منتظر الحسین بودند.
انتظار یعنی تمام دل را به امام زمان دادن و عاشورا تمام و کمال این معنا را به تصویر می کشد. یاران حضرت اباعبدالله بر خلاف اکثر اهل زمانه خویش امام زمانشان را یاری نمودند و اصلی ترین درسی که از مکتب عاشورا می توان فرا گرفت همین درس یاری رساندن به امام هر زمان و تاثیر مهمی است که شیعیان و یاوران ائمه در هر عصری بر سرنوشت داشته و دارند. خداوند تعالی در عالم میثاق از همه افراد حتی انبیا عظام نسبت به معرفت، محبت و اطاعت از اهل بیت(ع) پیمان غلیظ و شدید گرفته است و از همین روست که در زیارت آل یاسین خطاب به حضرت ولی عصر(عج) عرضه می داریم:
سلام بر تو ای پیمان الهی که خداوند بر وفای به آن از مردم پیمان محکم گرفت و بر آن تاکید نمود.
و برجسته ترین ویژگی یاران سیدالشهدا(ع) همین پایبندی آنان به عهد و پیمان خویش تا سر حد جان و دفاع از حجت خدا و امام عصر خویش تا مرز قطعه قطعه شدن و زیر سم اسب ها رفتن است. حضرت اباعبدالله الحسین امامی واجب الاطاعه و منصوب از جانب خدای تبارک و تعالی بود و جامعه هم عصر با ایشان وظایفی در قبال آن حضرت بر عهده داشتند. قصور و تقصیر آن مردم نسبت به امام عصرشان فاجعه کربلا را آفرید و اینک ما هستیم و اما عصر خویش. امامی که هم اکنون هزار و صد و هفتاد سال از غیبتش می گذرد. امامی که زندانی غفلت و معصیت بشریت است.
بیایید همچون حر شهامت عذرخواهی از امام زمانمان را داشته باشیم. آقا امام زمان کریم است. فرزند همان سیدالشهدا است. گذشته های ما را می بخشد. بیایید از اصحاب حضرت سیدالشهدا درس وفاداری، اخلاص و جانفشانی بیاموزیم و بر یاری امام زمانمان از آنان الگو بگیریم.
.
.
.
و امروز ماییم و حسینی دیگر و "هل من ناصر"ی به وسعت زمین و کربلای به وسعت جهان. حضرت اباعبدالله الحسین در مسیر کربلا به عبدالله بن حر جعفی که از یاری امام سرباز زد و به بهانه های واهی لیاقت ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام را از دست دادند فرمودند:
...اگر بتوانی کاری کنی که فریاد ما را نشونی و در این درگیری ها شاهد نباشی همان کن. به خدا سوگند! اگر کسی صدای کمک خواهی ما را بشنود و ما را یاری نکند خدای تعالی او را هلاک خواهد کرد.
و آیا کسی هست که در عصر ارتباطات و در زمانه ی ما "هل من ناصر" امام زمان(عج) را نشنیده باشد؟ آیا وقت آن نرسیده است که امام مظلوم خویش را یاری کنیم؟! ایا کسی هست که امام طرد شده و تنهای خود را یاری کند؟!
آیا مردان غیرت مندی هستند که از حرم فرزند رسول خدا(ص) دفاع کنند؟
آیا آزاد مردی موحدی هست که همچون حر بن یزید ریاحی دلش از خوف خدا و ترس قیامت بلرزد و امام مظلوم خویش را یاری کند؟
کیست مهدی(عج) را یاری کند؟
شیعیان بس نیست غفلت هایمان؟
غربت و تنهایی مولایمان؟
مهدی زهرا حسینی دیگر است
آخرین معصوم نسل حیدر است
ای که از ال عبا دم می زنی
دم ز مهدی پس چرا کم می زنی؟
آن که نشناسد امام خویش را
داده بر شیطان بر شیطان زمام خویش را​

برگرفته از کتاب عاشورا مکتب انتظار، مولف: دکتر علی هراتیان، نشر سبط النبی(ص).
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : مفهوم انتظار

معناى انتظار ظهور آن مصلح نجات بخش اين نيست که مسلمانان در امر دين و احياى حق از يارى او دست بردارند، و جهاد در راه دين وعمل به احکام آن را ترک کنند، و دست روى دست بگذارند، و وظيفه امر به معروف و نهى از منکر، و مانند آن را فقط به خود آن حضرت واگذار نمايند، بلکه هيچ وقت تکليف عمل به احکام شرعى از دوش مسلمانان برداشته نمى شود، و پيوسته بر آنان واجب است بکوشند حقيقت را درک کنند و راههاى صحيح وصول به آن را به دست آورند، و تا جايى که قدرت دارند، از زير بار مسئوليت امر به معروف ونهى از منکر شانه خالى نکنند. بر هيچ مسلمانى روا نيست که به بهانه اينکه منتظر مهدى (عجل الله فرجه) و اصلا حگر کل و راهنما و بشارت دهنده است از آنچه بر او واجب است دست بردارد؛ زيرا اين امر نه تکليفى را ساقط مى کند و نه انجام وظيفه اى را به تأخير مى اندازد و نه انسان را مانند جانواران چرنده بى مسئوليت و مهمل مى سازد.

..............

در انتظار امام، عبد الهادى فضلى
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : مفهوم انتظار

انواع انتظار فرج از ديدگاه شهيد مطهّري

انتظار فرج دو گونه است :

انتظار ويرانگر

اين انتظار، انتظاري ويرانگر، بازدارنده، فلج کننده است و نوعي اباحيگري محسوب مي شود. برداشت قشري از مردم از مهدويت و قيام و انقلاب مهدي موعود(عج) اين است که صرفاً ماهيت انفجاري دارد.
فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلمها و تبعيضها و تباهيها ناشي مي شود. نوعي سامان يافتن است که معلول پريشان شدن است.آنگاه که جز نيروي باطل، نيرويي حکومت نکند اين انفجار رخ مي دهد. بنابراين هر اصلاحي محکوم است. پس بهترين کمک به تسريع در ظهور و بهترين شکل انتظار، ترويج و اشاعه فساد است.

انتظار سازنده

اين انتظار، انتظاري سازنده، تحرک بخش و تعهدآور است. عبادت بلکه با فضيلت ترين عبادت است. از برخي آيات استفاده مي شود که ظهور مهدي موعود(عج) حلقه اي است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پيروزي نهايي اهل حق منتهي مي شود.
سهيم بودن يک فرد در اين سعادت موقوف به اين است که آن فرد عملا در گروه اهل حق باشد. مهدي موعود(عج) مظهر نويدي است که به اهل ايمان و عمل صالح داده شده است. مظهر پيروزي نهايي اهل ايمان است.

 
بالا