نخستین مقتل مکتوب امام‌حسین(ع) توسط انتشارات خیمه بازنشر شد

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
yareashena_7568.jpg
مقتل الحسین علیه‌السلام (نخستین مقتل مکتوب امام‌حسین(ع)) توسط انتشارات خیمه منتشر شد. این کتاب اثر «ابومخنف لوط بن یحیی ازدی» و ترجمه و شرح دکتر حجت‌الله جودکی با مقدمه‌ی دکتر سیدمحمدمهدی جعفری منتشر شده است.


ابومِخْنَف لوط‌بن‌یحیی أزدی غامدی (متوفی ۱۵۷ ق.‍) یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین گزارشگران واقعه‌ی عاشورا است. وی از شیعیان امامی کوفه و تاریخدان و سیره‌نویس بوده است.


کتاب «مقتل الحسین» او از جمله‌ی مشهورترین منابع تاریخ عاشورا به حساب می‌آید. در گذر زمان، اصل این کتاب از بین رفته است. (گرچه کتاب‌هایی غیرمستند و آمیخته با تحریفات تاریخی فراوان با نام مقتل ابومخنف منتشر شده‌اند و در بازار موجود است.) تنها آنچه از آن مقتل ارزشمند قابل دسترسی است، روایت‌هایی است که به‌طور مستقیم ابوجعفر محمد‌بن‌جریر طبری (متوفی ۳۱۰ ق.) در کتاب تاریخ خود نقل کرده است و مجموعاً ۱۱۳ روایت کوتاه و بلند را شامل می‌شود.


در کتاب حاضر، دکتر حجت‌الله جودکی ـ پژوهشگر تاریخ و محقق در کتاب‌شناسی مقاتل ـ به روشی نقادانه و علمی به استخراج روایات مذکور از تاریخ طبری همت گماشته و آن‌ها را به ترتیب حوادث تاریخی مدون کرده است.


همچنین برای نخستین‌بار متن عربی مقتل همراه با ترجمه ذکر شده است. در این کتاب همچنین پیشگفتاری با موضوع تاریخچه‌ی مقتل‌نگاری و معرفی مقتل ابومخنف آمده است.


این کتاب را انتشارات خیمه به تازگی در ۴۳۸ صفحه قطع وزیری و با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.


برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید با شماره‌های ۸۸۹۳۴۹۶۹ و ۸۸۹۳۴۹۷۰ تماس گرفته و یا به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشانی www.nashrekheime.ir مراجعه و خرید اینترنتی کنید.
 
بالا