پاسخ به پنج سوال مهم در مورد باتری لپ تاپ

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
باتری لپ‌ تاپ حافظه دارد؟

لپ‌تاپ مدیا- در گذشته باتری‌ها از جنس نیکل و کادمیوم تولید می‌شدند و اصطلاح اثر حافظه در مورد آنها کاربرد داشت. عبارت حافظه به این دلیل است که ظاهرا باتری‌ها، کمترین و بیشترین مقدار شارژ را به عنوان ظرفیت خود شناسایی می‌کردند و توصیه می‌شد تا باتری زمانی که برای اولین بار استفاده می‌شود بطور کامل تخلیه شود تا کمترین ظرفیت خود را بشناسد و وقتی دوباره شارژ می‌شود ساعت‌ها در حالت شارژ کامل بماند تا بیشترین مقدار ظرفیت نیز مشخص شود. از سوی دیگر گفته می‌شد باتری‌ها را می‌توان تا دفعات مشخصی شارژ کردو تفاوتی ندارد شارژ ۹۹ درصد باشد یا یک درصد. اغلب کاربران برای افزایش دوام باتری شارژ آن را بطور تا انتها استفاده و بعد آن را بطور کامل شارژ می‌کردند.

gahar.ir_wp_content_uploads_2014_04_battery_loptop.jpg


باتری‌های امروزی از جنس لیتیوم است و در آن یون‌های لیتیوم برای نگهداری شارژ کاربرد دارند در نتیجه استفاده از این روش‌ها می‌تواند استرس زیادی به باتری وارد کند. باتری‌های لیتیومی بر اساس درصد باقی مانده از فضای انرژی شارژ می‌شوند و میزان شارژ تاثیری روی کارایی آنها ندارد.

هنگام اتصال برق باتری را خارج کنم؟

لپ‌تاپ مدیا- این سوالی است که کاربران زیادی آن را می‌پرسند و پاسخ آن هم می‌تواند منفی یا مثبت باشد. واقعیت این است که خارج کردن باتری زمانی که دستگاه به برق متصل است تاثیری در عمر آن ندارد اما اتصال آن به دستگاه می‌تواند اثرات دیگری داشته باشد پس باید به شرایط توجه کرد. باتری‌های مدرن لیتیومی توانایی تشخیص میزان شارژ را دارند و زمانی که بطور کامل شارژ می‌شوند جریان الکتریکی را بطور مستقیم به دستگاه هدایت می‌کنند.

مهمترین دشمن باتری‌های لیتیومی حرارت است. زمانی که دستگاه با حداکثر توان کار می‌کند حرارت بیشتری تولید خواهد کرد و این موضوع روی دوام باتری تاثیر منفی خواهد داشت. در نتیجه برای لپ‌تاپ‌هایی که گرما تولید می‌کنند یا به دلیل فعالیت سنگین، حرارت قسمت‌های مختلف مثل پردازنده و هارد می‌تواند به باتری منتقل شود توصیه می‌کنیم باتری را از دستگاه خارج کنید. اجرای بازی‌ و محاسبات پیچیده از مواردی است که باعث افزایش حرارت می‌شود و بطور تجربی می‌توان گفت دمای بالای ۵۰ درجه در کاهش عمر باتری موثر است. برای لپ‌تاپ‌هایی که در دمای نرمال فعالیت می‌کنند و گرمای آنها زیاد نیست توصیه می شود باتری در لپ‌تاپ باقی بماند.

به این نکته توجه داشته باشید که خروج باتری یا اتصال ان به دستگاه تاثیری در عمر آن ندارد فقط زمانی که باتری را از دستگاه جدا می‌کنید مراقب باشید که قطع ناگهانی آداپتور حین فعالیت دستگاه می‌تواند به هارد دیسک و اجزای دیگر لطمه وارد کند.

gahar.ir_wp_content_uploads_2014_04_Untitled_11.jpg


آیا شارژ باتری کاملا تخلیه شود؟

لپ‌تاپ مدیا- باید از تخلیه کامل باتری در حدی که لپ‌تاپ خاموش شود خودداری کرد زیرا این عمل استرس زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث آسیب آن می‌شود. بهتر است زمانی که شارژ باتری به ۳۰ تا ۲۰ درصد می‌رسد آن را کامل شارژ کرد. باتری‌های امروزی می‌توانند میزان شارژ باقی مانده را نمایش دهند ولی به مرور زمان سنسورهای تشخیص میزان شارژ مستهلک می‌شوند و ممکن است شارژ دقیق باتری را نمایش ندهند. در این حالت باید سنسورها دوباره کالیبره و تنظیم شوند. برای این کار می‌توان باتری را بطور کامل تخلیه و دوباره آن را کاملا شارژ کرد. بهتر است این حرکت را ماهی یک بار انجام دهید. تشخیص اشتباه سنسورها نیز آسان است. به عنوان مثال زمانی که دستگاه شارژ باقی مانده را ۱۰ درصد اعلام می‌کند و بطور ناگهانی خاموش می‌شود به این معنی است که سنسورها در تشخیص شارژ درست عمل نمی‌کنند.

چطور می‌توان سنسورها را کالیبره کرد؟

لپ‌تاپ مدیا- برای کالیبره کردن سنسورها و تنظیم مجدد آنها می‌توانید از روش زیر استفاده کنید. این روش اگر در فواصل زمانی مشخص انجام شود آسیبی به باتری نمی‌رساند و باتری می‌تواند مجددا مقدار دقیق شارژ را تشخیص دهد.

ابتدا باتری را بطور کامل شارژ کنید.

اجازه دهید باتری تا دو ساعت در حالت فول شارژ بماند و کابل آداپتور را جدا نکنید.

- بعد از دو ساعت، کابل برق را جدا کرده و به کار با دستگاه ادامه دهید تا زمانی که دستگاه وارد حالت hibernates شود.

- زمانی که دستگاه کاملا خاموش شد دستگاه را تا ۵ ساعت یا بیشتر به حال خود رها کنید.

- سپس کابل برق را به لپ‌تاپ متصل کنید و تا زمان شارژ کامل آن را جدا نکنید.

در تمام این مراحل می‌توانید به کار با دستگاه ادامه دهید. قبل از انجام عملیات کالیبره باتری، در بخش تنظیمات پیشرفته توان (Advanced Power Setting) در قسمت Power Option‌ در کنترل پنل میزان شارژ برای ورود به حالت hibernates را روی ۵ درصد قرار دهید.

چگونه از باتری در بلند مدت محافظت کنیم؟

لپ‌تاپ مدیا- زمانی که قصد دارید در بلند مدت از باتری استفاده نکنید آن را تا ۴۰ درصد شارژ کرده و پس از جداکردن از دستگاه در جای خشک و خنک قرار دهید. به عنوان مثال اگر تصمیم گرفتید تا یک ماه از باتری استفاده نکنید می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید که بین صفر تا ۱۰ درجه دما دارد ولی قبل از آن باید باتری را کاملا در کیسه‌های نایلونی بپوشانید تا رطوبت به درون باتری سرایت نکند. گفته می‌شود نگهداری باتری در محیط خشک و سرد می‌تواند سلول‌های فاسد شده لیتیومی را مجددا احیا کند.

منبع:laptopmedia.ir​
 

armin57ghazal

کاربر فعال
"منجی دوازدهمی"
با اجازه از استارتر
برای لپ تاپ های لنوو تو آدرس زیر یه نرم افزار هست می تونید دانلودش کنید
کارش ایجوریه که وقتی نصبش کنی درصد باتری را روی 60 درصد نگه میداره و باعث عمر بیشتر میشه
ابتدا مدل و سری رو معلوم کنید و بعدش go رو بزنید و بعدش از Component گرینه Power Management رو بزنید
حالا با انتخاب ویندوز از Operating System میتونید دانلودش کنید
http://support.lenovo.com/us/en/products?type=Laptops-and-netbooks&c=1
 
بالا