*▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سرّ عرفه و عرفات چيست؟
1390-8-15

arak.namaz.ir_arak_images_articles_New_20Picture.png

آیتالله جوادی آملی
به طور معمول شخص حجگزار در روز ترویه (روز هشتم ذیحجه) احرام می بندد كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم میباشد، درك كند. روز نهم را از زوال خورشید (ظهر)، باید در سرزمین عرفات بماند و در شب دهم از عرفات به مشعر كوچ نموده و در آنجا بیتوته كند و روز دهم، پس از طلوع آفتاب، از مشعر به طرف منا حركت و كوچ كند. آنگاه كه وارد سرزمین منا شد، قربانی، حلق و رمی جمرات میكند. سرّ حج در این نیست كه انسان، اعمال ظاهری را ـچه واجب و چه مستحب ـ انجام دهد.


 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:


میدانید وقتی زایر و انسان حجگزار احرام بست، چرا باید به عرفات رود و بعد بیاید كعبه را طواف كند؟ برای آنكه عرفات، خارج از مرز حرم است و اگر كسی میهمان خداست، ابتدا باید به بیرون دروازه رود و آنقدر دعا و ناله كند تا لایق ورود به حرم شود. بعد در عرفات، هم شب و هم روز، به خصوص روز عرفه،دعای مخصوصی است و دعا، جزو فضایل برجسته و وظایف مهم روز عرفه در سرزمین عرفات است؛ چراكه اگر كسی روز نهم ذیحجه در عرفات نباشد نیز از فضایل برجسته آن روز، خواندن دعای عرفه سالار شهیدان، حسین بن علی(ع) میباشد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

زایر ابتدا باید در خارج از محدوده حرم، آنقدر دعا كند و خود را تزكیه و تطهیر نماید تا لایق ورود به مرز حرم شود؛ از این جهت گفتهاند كه پیش از طواف، باید به بیرون دروازه؛ یعنی عرفات رود؛ مثل اینكه اگر میهمانی بخواهد بر بزرگی وارد شود، اول باید در بخش ورودی درب، اجازه ورود بگیرد آنگاه به محضر وارد شود. حاجیان در روز نهم، به سرزمین عرفات میروند، در آنجا تضرع میكنند، دعا میخوانند و اجازه ورود به حرم را از خدا مسألت میكنند، آنگاه لیاقت یافتند، وارد محدوده حرم میشوند.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**


عرفات پنج سرّ دارد كه در حدیث شبلی آمده است:
1. وقوف در عرفات به این معناست كه انسان به معارف الهی واقف، عارف و آگاه شود. بداند كه خداوند به همه نیازهای او واقف است و برای رفع همه نیازمندیهای او تواناست. خود را به خدا بسپارد و احساس كند كه بنده او و محتاج اوست تا تنها او را اطاعت كند.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**


2. باید عارف شود كه ذات اقدس الهی به صحیفه قلب او و به درون او و راز او آگاه است. انسان باید عارف شود كه خداوند متعال بر صحیفه قلب او احاطه كامل دارد. اگر آدمی بداند كه قلب او در محضر و در مشهد حق است، همانطوری كه گناه با زبان، دست و پا مرتكب نمیشود، گناه خیالی و فكری هم نخواهد داشت و آرزوهای باطل به خود راه نخواهد داد. همانگونه كه حرف باطل بر لب ندارد و به كسی بد نمیگوید، بدی كسی را در دل نیز نمیطلبد و سرانجام همانگونه كه بدن خود را تطهیر میكند، قلبش را نیز از خاطرات آلوده پاك میسازد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

3. شایسته است كسی كه در سرزمین عرفات به سر میبرد، از جبلالرحمه بالا رفته و دعای خاص آن را بخواند. سالار شهیدان، حسین بن علی(ع) در قسمت چپ آن كوه، رو به كعبه ایستاد و آن دعای معروف را خواند. راز و سرّ بالا رفتن از جبل الرحمه، این است كه بداند خداوند متعال برای هر زن و مرد مؤمن و رئوف و رحیم است. اگرچه رحمت خداوند متعال فراگیر كل است؛ «رحمتی وسعت كل شیء»، اما آن، ولایت و رحمت عام است و در كنار این ولایت و رحمت عامه، رحمت خاص و ویژه نیز دارد كه برای همه نیست «رحمتی وسعت كلّ شیء، فسأكتبها للذین یتّقون» در بخش اول آیه مشخص فرمود كه رحمتش فراگیر است؛ (رحمتی وسعت كل شیء) و در بخش دوم بیان كرد كه رحمتش به سود متقین است (فسأكتبها للذین یتقّون) فرمود: بر خود لازم كردهام كه رحمت خاص را شامل متقین سازم، چنانكه «كتب ربكم علی نفسه الرحمة»؛ خداوند متعال رحمت را بر خود لازم كرده است. از مجموع دو آیه، استفاده میشود كه خداوند متعال بر خود لازم كرده است رحمت خاص را به پرهیزكاران دهد. بالای جبلالرحمه رفتن، آدمی را به این سر و راز و رمز، آشنا و عارف میكند كه خداوند متعال، رحمت و ولایت خاصی دارد بر مرد و زن باایمان و مسلمان. طبیعی است كه وقتی به این سرّ مزین شد، نسبت به زن و مرد مؤمن رحمت خاص دارد و به آنان ولایت مخصوص پیدا میكند و در رفتار، گفتار و نوشتار خود، این سرّ را پیاده میكند
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

4. در سرزمین عرفات، منطقهای است به نام «نَمِره» كه با علامتهایی مشخص شده است. به فرموده امام سجاد(ع) وقتی به این منطقه از عرفات رسیدید، راز و رمزش این است كه بگویید: «خدایا! به چیزی امر نمیكنم مگر آنكه قبلا خودم به آن عمل كنم و مؤتمر باشم و از چیزی نهی نمیكنم مگر آنكه قبلا خودم از آن منزجر باشم».


هر انسان مسلمانی وظیفه دارد امر به معروف و نهی از منكر كند. امر به معروف و نهی از منكر، یك حكم فقهی دارد و یك سرّ. حكم فقهی آن، این است كه عالم به حكم شرعی، اگر دید كسی از روی علم و آگاهی و از روی قصد و عمد حكمی را رعایت نمیكند، باید او را راهنمایی كند. بدیهی است امر به معروف و نهی از منكر، غیر از تعلیم، موعظه و ارشاد است.

در امر به معروف و نهی از منكر لازم نیست، خود انسان درون پاك داشته باشد و یا متصف به عدالت گردد. عدالت شرط امر به معروف و نهی از منكر نیست بلكه علم، آگاهی و احتمال تأثیر، از شرایط آن میباشد. اما با این همه، در سرزمین عرفات راز و رمز امر به معروف و نهی از منكر به عدالت برمیگردد؛ یعنی انسان آمر است باید قبلا مؤتمر باشد و بگوید: خدایا! آنچنان توفیقی بر من عنایت كن كه هرچه به دیگران به عنوان «امر به معروف» امر میكنم، ابتدا خود بدان عمل كرده باشم و از آنچه دیگران را نه یمیكنم، قبلا خود از آن منزجر شده باشم.
آری در اسرار حج، عدالت شرط امر به معروف و نهی از منكر شمرده شده است.

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

5. منطقه وسیعی است در عرفات كه با علامتهای خاصی به عنوان «نَمِرات» مشخص شده است. حضرت سجاد(ع) فرمود: روز نهم كه وارد سرزمین عرفات شدی و به این منطقه وسیع رسیدی، سرّش آن است كه آگاه باشی این سرزمین، سرزمین شهادت، معرفت و عرفان است و میداند كه چه كسانی بر روی آن گام مینهند و با چه انگیزهای آمدهاند و با چه انگیزهای برمیگردند! گذشته از آنكه خدا و فرشتگان هم شاهدند. خداوند تعالی این منطقه و این سرزمین را شاهد اعمال شما قرار داد؛ به طوری كه خوب میداند شما چه میكنید. زمینهایی كه زیر پای زایران بیت خداوندی است، كاملا مشخص است كه زایر، حاجی و معتمر به چه نیت آمده و با چه نیت بازمیگردد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

امام سجاد(ع) اسرارِ اعمال مختلف حج را در حدیثی به شبلي آموختند، از جمله این اسرار، اسرار عرفه است. به طور معمول شخص حج گزار در روز ترويه (روز هشتم ذيحجّه) احرام ميبندد كه شب نهم را در سرزمين عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم ميباشد، درك كند. روز نهم را، از زوال خورشيد (ظهر)، بايد در سرزمين عرفات بماند و در شب دهم از عرفات به مشعر كوچ نموده و در آنجا بيتوته كند و روز دهم بعد از طلوع آفتاب، از مشعر به طرف منا حركت و كوچ كند. آنگاه كه وارد سرزمين منا شد، قرباني، حلق و رمي جمرات كند. سرّ حج در اين نيست كه انسان، اعمال ظاهري را ـ چه واجب و چه مستحب ـ انجام دهد. اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: ميدانيد وقتي زائر و انسان حج گزار احرام بست، چرا بايد به عرفات رود و بعد بيايد كعبه را طواف كند؟ براي آنكه عرفات خارج از مرز حرم است و اگر كسي ميهمان خداست، ابتدا بايد به بيرون دروازه رود و آنقدر دعا و ناله كند تا لايق ورود به حرم شود. بعد در عرفات، هم شب و هم روز، به خصوص روز عرفه، دعاي مخصوصي است. و دعا جزء فضائل برجسته و وظائف مهمّ روز عرفه در سرزمين عرفات است، چرا كه اگر كسي روز نهم ذيحجّه در عرفات نباشد نيز از فضائل برجسته آن روز، خواندن دعاي عرفه سالار شهيدان حسين بنعلي(ع) ميباش
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : *▀**▀**▀*♥♥♥سرّ عرفه و عرفات چيست؟ ♥♥♥ *▀**▀**▀**

زائر ابتدا بايد در خارج از محدوده حرم، آنقدر دعا كند و خود را تزكيه و تطهير نمايد تا لايق ورود به مرز حرم شود. از اين جهت گفتهاند كه قبل از طواف، بايد به بيرون دروازه يعني عرفات رود. مثل اينكه اگر ميهماني بخواهد بر بزرگي وارد شود، اول بايد در قسمت ورودي درب، اجازه ورود بگيرد، آنگاه به محضر وارد شود. حاجيان در روز نهم، به سرزمين عرفات ميروند، در آنجا تضرّع ميكنند، دعا ميخوانند و اجازه ورود به حرم را از خدا مسألت ميكنند، آن گاه كه لياقت يافتند، وارد محدوده حرم ميشوند.
 
بالا