✿جایگاه انتظار در شكل‌گیری جامعه مهدوی ✿

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

عادت به عصر غیبت امام عصر(عج)
حضرت امیرالمؤمنین ، علی(ع) عادت را طبیعت دوّم انسان نام نهاده و فرموده‌اند: العاده طبع ثانٍ. (شرح غرر الحكم:۱/۱۸۵)
عادت، طبیعت دوم (انسان) است.

این كلام كوتاه ، نكته‌های بلندی از حقایق را در بردارد.

بنابر این روایت ، همان گونه كه انسان به سوی خواسته‌های فطری و طبیعی خویش به راه می افتد، به سوی خواسته‌هایی كه به آن‌ها خو گرفته و عادت نموده نیز حركت می كند.

انسان باید از این قدرت بزرگ ، در راه صحیح و هدف ارزنده استفاده كند، و از آلوده ساختن خویش به عادت‌های ناپسند و اشتباه ، خودداری نماید.

متأسفانه جامعۀ جهانی، بر اثر نداشتنِ رهبری صحیح و نبود قدرت هدایت كننده ای كه بتواند اجتماع را به سوی فضیلتهای اخلاقی و صفات برجستۀ انسانی بسیج نماید، به عادتهای اشتباه فردی و اجتماعی گرفتار شده است.

اعتیادهای اجتماعی قدرتی بسیار بیشتر از اعتیادهای فردی دارند و آسان تر می توانند انسان را به سوی چیزی كه اجتماع به آن خو گرفته است، بكشانند.

یكی از عادت‌های شوم اجتماعی كه جامعۀ ما را نیز به خود گرفتار نموده و در بند اسارت خویش كشیده است، سوختن و ساختن و خو گرفتن به وضع موجود و نیندیشیدن دربارۀ آینده ای حیاتبخش و نجات دهنده می باشد.

رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) با بیان مسأله “انتظار” و تشویق انسانها به سوی آن، مردم را به اشتباه بودنِ سوختن و ساختن آگاه نموده و با بیان این مسأله ، آنان را به امید و حركت به سوی آیندۀ پربار فراخوانده اند.

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

نكته قابل تأمل این است ، كه با گذشت سالیان سال از غیبت حضرت ولی عصر(عج) مردم جهان نتوانستند در خود و اطرافیانشان آمادگی لازم را برای پذیرش حكومت الهی ایجاد نمایند.

به عبارتی هنوز اكثریت جامعۀ ما به یك نوع اعتیاد اجتماعی كه غفلت از مسألۀ ظهور امام عصر(عج) و تشكیل حكومت جهانی (الهی) می باشد، گرفتار است؛

این در حالی است كه اگر كسی بتواند عادت‌های اشتباه را كنار زده و خود را به خصلت‌های ارزندۀ انسانی زینت دهد به بهترین مقامات عالی دست می یابد.

حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) می فرمایند: بغلبه العادات الوصول الی اشرف المقامات.[۶]
رسیدن به ارزنده ترین مقامات، با غلبه بر عادت به دست می آید.

جامعۀ منتظر باید با ایجاد حالت انتظار و دعا برای ظهور منجی جهان حضرت بقیه الله ارواحنا له الفداء عادت دیرینۀ غفلت از تیرگی‌های عصر غیبت را كنار بگذارد و به وسیلۀ دعا از دل و جان خواهان فرا رسیدن حكومت عدل امام عصر صلوات الله علیه از خداوند باشد.

جامعۀ منتظر، جامعه ای است كه در جهت گسترش عدالت پذیری قدم بر دارد.

با توجه به اینكه اكثریت حضرت بقیه ا… الاعظم(عج) جوان هستند در نتیجه تأكید بر موضوع جوان و جوانی و تكلیف جوانان منتظر در عصر غیبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

از ابعاد تكلیف جوانان منتظر در عصر غیبت به موارد زیز می‌توان اشاره كرد:
۱٫ بعد دیندارى جوانان
از مهمترین ابعاد تكلیف و مقاومت در عصر غیبت و انتظار، مقاومت در بُعد دیندارى است. یعنى هر كس بكوشد تا دین خود را در اعتقاد و عمل حفظ كند، مبانى اعتقادى و عقیدتى خویش را با تفكر و تامل و كسب آگاهیهاى سودمند و شناختهاى صحیح استوار سازد و به اعمال تكلیفى دین عمل نماید تا خویش را به عنوان فردى مؤمن و صدیق نگاه دارد و در جامعه به عنوان یك انسان متدین متعهد، حضور داشته باشد.[۷]

در زمان حاضر كه دشمنان اسلام تلاش مى كنند تابا سست كردن مبانى اعتقادى جوانان و ایجاد شبهه در ذهن جوانان، پایه‌هاى اعتقادى و دینى آنها را متزلزل كنند حفظ دین و روحیه دیندارى از نخستین وظایف جوانان در عصر غیبت به شمار مى رود.

به عبارت دیگر، یكى از ابعاد عظیم تكلیف حساس و بزرگ جوانان در عصر غیبت و انتظار، حفظ دین و نگهبانى مرزهاى عقیدتى و حراست از باورهاى مقدس است.

در زمان غیبت امام مهدی(عج) ممكن است شبهه‌هایى در ذهن بیاید یا عواملى به سست كردن پایه‌هاى اعتقادى جوانان برخیزند كه باید در برابر این شبهات مقاومت كرد.

در این راستا جوانان مى توانند با مطالعه كتابهاى دینى، شركت در مجالس مذهبى و آشنایى بیشتر با مفاهیم اسلامى و پژوهش و شناسایى ارزشهاى اصیل اسلامى، دین خود را در برابر هجوم دشمنان دین حفظ نمایند. از سنگین ترین رسالت جوانان مومن در حفظ دین اینست كه به اهل بیت(ع) و سیره آنها تمسك جویند و با مطالعۀ دقیق و بررسی منطقی و عاقلانه به حقیقت دست یابند، تا از لغزشهاى دینى و اعتقادى در امان باشند.

در احادیث و تعالیم ائمه(ع) تاكید شده است بر اینكه در عصر غیبت راه امامان را بپیمایند و از تعالیم و احكام آنهاپیروى كنند، به تولاى آنان چنگ زنند و از دشمنان و مخالفان آنان و قرار گرفتن در خط مخالفان آنها تبری جویند.

جوانان مومن و منتظر در عصر غیبت باسر مشق قرار دادن و الگو گرفتن از تعالیم انبیاء مى توانند بعد دیندارى و دین آموزى خویش را تقویت و اعتلاء بخشند و شناخت و بصیرت خود را در زمینه‌هاى مختلف عقیدتى سیاسى اجتماعى و فرهنگى افزایش دهند و این خود گامى است در اصلاح و پیشبرد اهداف عالیه جامعه اسلامى و مبارزه با تهاجم فرهنگى تبلیغى بیگانگان.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

۲ـ بعد پارسایى
دوران جوانى مرحله اى است كه انسان بیشتر در معرض لغزشها و انحرافات اخلاقى قرار دارد و در واقع احساس بر عقل چیره مى گردد و چه بسا انسان به همین خاطر از انجام عمل صالح غافل بماند. از حساس ترین دوران زندگى انسان، دوران جوانى است كه مراقبت از خود در این مرحله از عمر بسیار مهم و حائز اهمیت فراوان است.

پیشه كردن تقوى الهى، تدین و پارسایى در این دوره از زندگى (دوران جوانى) از برجستگى خاصى برخوردار مى باشد و شاید كمى مشكل باشد ولى با تمرین و ممارست مى توان این بعد را تقویت نمود.[۸]

داشتن این بعد از ابعاد تكلیف در عصر انتظار از سوى جوانان مهم و قابل توجه است.چرا كه در جوانى پاك بودن شیوه پیغمبرى است.

جامعه منتظر جامعه ای است كه می‌كوشد هر گونه مهدی ستیزی و تصویر نادرست از فرهنگ مهدویت را از اذهان مردم پاك كند و با ارائه تصویری درستی از مفهوم انتظار و فرج جامعه را به سمت كمال مطلوب رهنمون سازد.

همچنین جامعۀ منتظر، باید بكوشد تا ارائۀ صحیحی از منجی عالم بشریت داشته باشد.

معیارها و شاخص‌های مدیران و كارگزاران جامعه منتظر:
۱٫ بینش عمیق نسبت به حق تعالی و اطاعت او

۲٫ معرفت، محبت و اطاعت امام(ع)

۳٫ فنا در امام و آرمان‌های او

۴٫ سجایای اخلاقی
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


سیره امام
یشیر بالتقی و یعمل بالهدی؛ [ امام صادق(ع): غیبت نعمانی، ج ۵۲، ص ۲۶۹٫]

تقوا را پیشه خود می‌سازد (دعوت به تقوا می‏كند) و با بصیرت و هدایت، گام بر می‏دارد.

اگر سیرة امام چنین است، پس یاران او باید این چنین باشند.

سیره یاران
… وانتخبت لذلك الوقت عباداً امتحنتُ قلوبهم لِلایمان وحشوتُها بالورع و الاخلاص والیقین و التقوی والخشوع والصدق و الحلم و الصبر والوقار والتقی والزهد…؛ ( بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۴) ، (سید بن طاووس به نقل از صحف ادریس) .]

… و برای این زمان (ظهور) بندگانی را برگزیدم كه دل‌هاشان را به ایمان آزمودم و آنان را از ورع، اخلاص، یقین، پارسایی، خشوع، راستی، صبر، شكیبایی و وقار، پرهیز و زهد، سرشار كردم.

امام صادق(ع) می‌فرماید: من سرّه أن یكون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر[۹]
هر كس می‌خواهد از یاوران حضرت قائم باشد، باید انتظار كشد، و در همین حال، خود را به تقوا و سجایای اخلاقی بیاراید.

۵٫ ساده‏زیست و مردمی

۶٫عدالت‌خواهی

۷٫ جهادگری و شهادت‌طلبی

۸٫ شجاعت

۹٫ قاطعیت

۱۰٫ ادای حقوق امام(ع)

۱۱٫ عشق به مردم و مستضعفان

۱۲٫ اهل تهجد و نماز شب

۱۳٫ اعتقاد راسخ به فرهنگ مهدویت و زمینه‏سازی برای ظهور

۱۴ـ برخاسته از متن مردم و مستضعفان

۱۵٫ پیروی از ولی فقیه

۱۶٫ عشق به قرآن و تفسیر

۱۷٫ جوان‌گرایی

۱۸٫ سختكوشی

۱۹٫ فروتنی و خشوع در برابر مؤمنان و گردن فرازی در مقابل كافران
 

رهایی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
خداوند درقران کریم میفرمایند:حاله هیچ قومی راتغییرنمی دهیم ،مگراینکه خودشون بخوان .این ایه نشون میده که منتظربودن به این معنا که هیچ اعتراض یااقدام یا کاری برای تغییروضع نامناسب انجام ندیم نیست .بلکه بایدبارفتاروگفتاروهرحرکتی که موجب بهبودوضعیت وساختاریه جامعه میشه به رسالت امام زمان نزدیک شد.وبی تفاوتی نسبت به این قضیه باعث مشکلات ورنج بیشترمیشود.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

راهكارهای عملی در خصوص تحقق اهداف جامعه منتظر:
بر همگی ما تكلیف است كه خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فر ج او ملتزم سازیم و برای یاری نمودنش مهیا شویم. ما به گفتگو و احیاء اندیشه و فرهنگ انتظار در عصر غیبت تا به هنگام وقوع ظهور مكلف و متعهدیم.

توصیه به والدین
دشمن ستیزی من الجمله صهیونیسم ستیزی را از آغاز تولد به كودكان بیاموزید.

نامگذاری فرزندان با نام و القاب حضرت ولی عصر(عج)

توصیه به پژوهشگران
با بررسی ابعاد و ویژگی‌های حاكم بر جامعه منتظردر سطح گسترده به شناسایی عوامل سقوط و اعتلای جوامع بشری بپردازید.

درفضای فیزیكی شهر‌ها و روستاها در سطح مدارس و دانشگاهها و محیط‌های اداری روح انتظار را رواج و گسترش دهید.

از آثار و جودی امام زمان(عج) ونعمت وجود امام برای جامعه انسانی غافل نباشید.امام عصر علیه السلام مظهر جمال و كمال الهی است پس جلوه‌های گوناگون زندگی حضرت مانند علم ، حكمت ، محبت ، عزت و…ایشان را جهت شور آفرینی و افزایش انس با آن حضرت به نسل جدید معرفی نمائید.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

یكی از ویژگى‏هاى انسان منتظر، دیندارى است. پیرو واقعى و صدّیق حضرت ولى عصر (عجلّ اللّه تعالى فرجه) كسى است كه رفتار و مكتب آن جناب را الگوى عملى خود قرار دهد. پس با مواظبت بیشتر از دین به اصلاح اعمال خود بپرداز، و از هر گونه سستى وانحراف… دورى كنید.

اگر كسی با پرهیز از گناهان و رعایت ترس از خدا ، بتواند ملكه ى عدالت را در وجود خود پرورش بدهد مى‏تواند در عصر ظهور كه عصر استقرار عدل ناب است، خود را با شرایط تازه تمدن توحیدى مهدوى هماهنگ كند؛ پس انسانِ منتظرِ حكومتِ على وارِ مهدى… علاوه بر تدیُّن و تقوى، باید پارسا باشد، و تو نیز باید خود را آن گونه كه پیشوایمان دوست دارد، بسازی تا به او و یاران او شباهت بیشتری پیدا كنید.

یكى از ابعاد مهم، در فلسفه عالى تشیع، تولى و تبرى است.پس با متابعت عاشقانه از حق و رهبر و مخالفت خصمانه با ناحق و رهبر ناحق در زمره رهروان راه سرخ تشیع پایدار علوی قرار بگیرید.

رضا و خشنودى یوسف زهرا(عج) در این است كه «معروف» عملى شود، و «منكر» ترك گردد. تا نه تنها دیگران جرأت به گناه و ترك واجبات پیدا نكنند بلكه بركت و روزی هم زیاد شده و بلا از مؤمنان دور شود ، پس تو ای انسان منتظر، نباید در این مورد بى تفاوت باشید.

منتظر باید داراى اخلاق اسلامى باشد، و جامعه منتظر باید مظهر اخلاق اسلامى باشد… پس بیا و با رفتار انسانى خود مایه زینت و افتخارائمه طاهرین باش، نه مایه ننگ آنان.

منتظر همیشه باید آمادگى نظامى… داشته باشد، تا به هنگام طلوع طلایع حق، به صف پیكارگران ركاب حضرت مهدى(عج) بپیوندد، پس سعی بر این داشته باش كه هر چه سریعتر با یادگیری فنون مربوطه آمادگی لازم را كسب نمایید.

منتظران ظهور دولت حق كه در انتظار حكومت عدل جهانى به سر مى‏برند، باید پیوسته، نمونه عدل و عدل‏طلبى باشند.پس به پا ‏خیز، و ابرقدرتان و نیروهاى آنان را از میان بر‏دارید.

تعلّم و یادگیرى به منزله مقدّمه نصرت و یارى آن حضرت است، پس با افزایش سطح علمی خودت مقدمه ظهور آقا را فراهم سازید.
 
بالا