حرکت امام حسین(ع) جریانی پیوسته در تاریخ است/ عزاداری‌ها با پیرایه‌ها همراه نشود

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"

85878721336502696391701914486.jpg

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اقدام امام حسین(ع) در کربلا گفت: آنچه امام حسین(ع) آن روز انجام دادند در طول زمان تا روز ظهور امام زمان(عج) جریان دارد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه پیام عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) یک پیام واحد است، گفت: این پیام در طول تاریخ همان مقابله با ظلم و ستمی است که از سوی ستمگران در هر دوره‌ای به‌وسیله چهره خاصی دنبال می‌شود.
وی افزود: آنچه امام حسین(ع) آن روز انجام دادند در طول زمان تا روز ظهور امام زمان(عج) جریان دارد و یک حادثه محدود به یک سرزمین و در یک زمان معین و مشخصی نیست بلکه یک جریان تاریخی است که از هنگام شکل‌گیری تا زمان گسترش عدل در سراسر گیتی به دست فرزند امام حسین(ع) این جریان ادامه دارد و همه جا هم روی قضیه یکی است و آن ایستادگی، مقاومت، بصیرت و هوشیاری است اما طبیعتاً شکل کار و مخاطبان در طول زمان تغییر می‌کند.

واقعه کربلا محصور به زمان و مکان خاصی نیست
آیت‌الله ایمانی ابراز کرد: مهم این است که انسان حادثه را در یک زمان و مکان خاصی محصور نبیند بلکه آن را گسترده و در تمام اجزای زمان و همه جای جهان ملاحظه کند.
امام جمعه شیراز اظهار کرد: کل ارض کربلا یعنی تمام سرزمین‌ها می‌توانند کربلا باشند و کل یوم عاشورا نیز یعنی تمام روزها و ایام می‌توانند عاشورا باشند؛ لذا باید این پیام و روح آن را درک کنیم که همان مبارزه با ظلم و ستم است و اگر جامعه اسلامی ما این مسئله را درک کرده باشد، طبعاً ستمگرانی که امروز مطرح هستند، دیگر فرصت خودنمایی پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند خودشان را بر مردم و جامعه تحمیل کنند.

ظهور گروه‌های تکفیری به دلیل درک نکردن پیام امام حسین(ع) بود
وی با اشاره به اقدامات دشمنان و جنایات گروه‌های تکفیری علیه اسلام و تشیع ابراز کرد: این تحمیلی که حاصل شده و جریان نیز به آنان کمک می‌کند، دقیقاً به دلیل این است که جامعه بشری پیام امام حسین(ع) را درک نکرد و آن را مورد عمل قرار ندارد.
آیت‌‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود به آسیب‌های عزاداری‌های حسینی اشاره کرد و گفت: نکته مسلم در این امر، آن است که هر کار و پدیده‌ای که موج ایجاد می‌کند و تأثیر دارد و تأثیرش به زمان خاصی محدود نیست خواه و ناخواه آنان که مقابل آن پدیده و جریان هستند یا می‌خواهند آن را نابود کنند یا اگر موفق به نابود ساختن آن نمی‌شوند، می‌خواهند آن جریان را منحرف کرده و از محتوا خالی کنند و به انحراف بکشانند.

تهی‌کردن عزاداری‌ها؛ راهکار دشمنان جهت مقابله با پیام عاشورا
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان بیان کرد: دشمنان در طول تاریخ برای نابودی عزاداری امام حسین(ع) و جریان آن تلاش بسیاری کردند اما نتوانستند؛ لذا از راه‌های دیگری این مسئله را دنبال می‌کنند که یکی از آن‌ها تهی کردن عزاداری‌ها از محتوا و دیگری در صورت نیاز به انحراف کشاندن آنهاست. یعنی خرافه‌ها و افکار غلط در عزاداری‌ها مطرح شود و کاری که اسلام نگفته انجام شود و روش‌هایی که عقل و شرع نمی‌پسندد و بدعت است را بخواهد پای دین و امام حسین(ع) و سوگواری بر آن حضرت قرار دهد.

لزوم پرهیز از پیرایه‌بندی سوگواری‌های حسینی
آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: باید مشاهده کنیم هر سال ممکن است، پیرایه‌ای بر عزاداری ببندند که در گذشته نبوده است و این مسئله هوشیاری می‌خواهد تا اجازه ندهیم عزاداری خالص و با اخلاصی که برای حسین‌بن علی(ع) انجام می‌دهیم با پیرایه‌های مختلفی همراه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: در این پیرایه‌ها اعم از اینکه باید از مسائل شخصی، گروهی، جناحی و انحرافی در قالب عزاداری امام حسین(ع) پرهیز شود از حرکت‌هایی که به ضرر اسلام و تشیع است مانند قمه‌زنی و غیره نیز باید پرهیز شود.
 
بالا