♦*✿*♦ تعیین زمان ظهـــــور ممنـــوع ♦*✿*♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

ya mahdi.jpg

انتظار منجی از سویی عاملی برای پایداری و شکیبایی در برابر سختیها و مشکلات عصر غیبت و از سویی دیگر عاملی برای پویایی و تحرک شیعیان و آماده باش همیشگی آنان است . براساس تعالیم ائمه معصومین (ع) منتظر باید هر لحظه آماده ظهور باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که هر زمان اراده خدا به ظهور تعلق گرفت بتواند با سربلندی در پیشگاه حجت خدا ظاهر شود .

به عبارت دیگر انتظار ظهور حجت در آینده ای نامشخص هم بیم دهنده و هم نویدبخش است . بیم دهنده است; زیرا منتظر با خود می گوید شاید همین سال، همین ماه و یا همین روز ظهور رخ دهد پس باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا و ارائه اعمال خود به آن حضرت باشم . و امیدبخش است; چرا که منتظر می اندیشد شاید در آینده ای نزدیک ظهور رخ دهد و سختیها و مشکلات او به پایان برسد و لذا باید پایداری و مقاومت ورزید و تسلیم جریانهایی نشد که در پی غارت سرمایه های ایمانی و اعتقادی اند .

با توجه به مطالب یاد شده، می توان گفت که تعیین زمان برای ظهور برخلاف مفهوم و فلسفه انتظار است و چه بسا منتظر را به سستی و یا ناامیدی بکشد; زیرا وقتی گفته شود که تا فلان زمان مشخص، هر چند آینده ای نه چندان دور، ظهور به وقوع نخواهد پیوست، ما به طور طبیعی دچار سکون و رکود می شویم و به این بهانه که هنوز تا ظهور فاصله داریم; از به دست آوردن آمادگی لازم برای ظهور خودداری می کنیم .

از سویی دیگر اگر ظهور به هر دلیل در زمانی که به ما وعده داده شده رخ ندهد ما دچار ناامیدی و یاس می شویم و چه بسا که در اصل اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان نیز دچار تردید شویم . این نکته ای است که در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است .

از جمله در روایتی که فضیل بن یسار از امام محمد باقر (ع) نقل کرده، آن حضرت در پاسخ این پرسش که «آیا برای این امر (برخاستن قائم (ع))، وقت (مشخص) وجود دارد، فرمود:

کسانی که برای این امر وقت تعیین می کنند، دروغ می گویند (آن حضرت سه مرتبه این سخن را تکرار کرد و آنگاه فرمود: زمانی که موسی (ع) قومش را برای رفتن به قراری که با پروردگارش داشت ترک کرد، به آنها وعده داد که تا سی روز دیگر برمی گردد، اما زمانی که خداوند ده روز دیگر بر آن سی روز افزود، قومش گفتند: موسی خلاف وعده کرد پس آن کردند که کردند ... (1)


آنچه در روایات امام باقر (ع) در مورد فلسفه تعیین نشدن وقت ظهور آمده بود، به بیانی دیگر در روایتی که از امام موسی کاظم (ع) نقل شده، آمده است . آن حضرت در این زمینه می فرماید:

اگر به ما گفته می شد: این امر [ظهور قائم] تا دویست سال و یا سیصد سال دیگر واقع نمی شود; دلها سخت می شد و بیشتر مردم از اسلام برمی گشتند . اما گفته اند: این امر چه با شتاب پیش می آید و چه نزدیک است! تا دلهای مردم الفت گیرد و فرج نزدیک احساس شود .

بنابراین همه باید تلاش خود را متوجه اصل قضیه انتظار فرج، منتظر نگهداشتن مردم، حفظ شادابی و سرزندگی انتظار در آنها و یادآوری وظایف منتظران کنند و از پرداختن به موضوع زیان ظهور و تعیین وقت برای تان خودداری نمایند (2)

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

در بسیاری از روایاتی که از پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) نقل شده، این نکته مورد تاکید قرار گرفته که ظهور نیز همانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره فرامی رسد . از جمله در روایتی که امام رضا (ع) به واسطه پدران بزرگوارش از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند چنین آمده است:

به پیامبر (ص) عرض شد: ای رسول خدا آن قائم که از نسل شماست چه وقت ظهور می کند؟ آن حضرت فرمود: ظهور او مانند قیامت است . «تنها خداوند است که چون زمانش فرا رسد آشکارش می سازد . فرا رسیدن آن بر آسمانیان و زمینیان پوشیده است . جز به ناگهان بر شما نیاید» (3) و (4) .

امام باقر (ع)، نیز در تفسیر این آیه شریفه:

آیا چشم به راه چیزی جز آن ساعتند که ناگاه و بی خبرشان بیاید؟ (5)

می فرماید:

مراد از ساعت، ساعت [قیام] قائم (ع) است که ناگهان برایشان بیاید (6) .

حضرت صاحب الامر (ع) نیز در یکی از توقیعات خود بر این نکته تاکید می ورزند که ظهور ناگهانی و دور از انتظار فرا می رسد:

فرمان ما به یکباره و ناگهانی فرا می رسد و در آن زمان توبه و بازگشت برای کسی سودی ندارد و پشیمانی از گناه کسی را از کیفر ما نجات نمی بخشد (7) .

این دسته از روایات از یکسو هشداری است به شیعیان که در هر لحظه آماده ظهور حجت حق باشند و از سویی دیگر تذکری به همه کسانی که در پی تعیین وقت برای ظهورند.

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین (ع) ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم . در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

امام صادق (ع) در روایتی خطاب به محمدبن سلم می فرماید:

ای محمد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت [ظهور] نقل کرد در تکذیب او درنگ نکن; زیرا ما [اهل بیت] برای هیچ کس وقت ظهور را تعیین نکرده ایم (8) .

در روایات دیگری وقتی «مهزم » به امام صادق (ع) عرض می کند:

فدایت شوم، در مورد این امری که ما در انتظار آنیم، مرا آگاه کنید که چه زمانی واقع می شود؟

آن حضرت می فرماید:

ای مهزم! آنان که [برای این امر] تعیین وقت می کنند دروغ می گویند و آنها که [در این امر] شتاب می کنند نابود می شوند و کسانی که تسلیم می شوند نجات می یابند (9) .

همچنین در توقیعی که از ناحیه مقدسه صاحب الزمان (ع) در پاسخ به پرسشهای «اسحاق بن یعقوب » وارد شده چنین می خوانیم:

اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت تعیین می کنند دروغ می گویند (10) .

توجه به روایات یاد شده به خوبی این نکته را بر ما روشن می سازد که ما نه تنها حق نداریم به استناد برخی رویدادهای اجتماعی و یا حوادث طبیعی به پیش بینی زمان ظهور و تعیین وقت برای آن بپردازیم; بلکه بر ما لازم است که ادعای کسانی را که مدعی دانستن زمان ظهورند تکذیب کنیم و جلوی نشر این گونه ادعاها را بگیریم .

فلسفه این حکم نیز روشن است; شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد چه پیش خواهد آمد . آیا مردم رفته رفته ناامید نمی شوند و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمی دهند؟!

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

براساس آنچه تاکنون بیان شد این احتمال که زمان ظهور را تنها خداوند، تبارک و تعالی، می داند تقویت می شود و می توانیم بگوییم حضرت مهدی (ع) نیز منتظر روزی هستند که با اذن خداوند حرکت نجات بخش خود را آغاز کنند . اما از برخی دیگر از روایات چنین برمی آید که خداوند، زمان فرا رسیدن امر فرج را چون بسیاری دیگر از رازهای آفرینش برای پیامبر خود حضرت محمد (ص) آشکار ساخته و آن حضرت نیز آن را برای وصی خود امیر مؤمنان (ع) و ایشان نیز آن را برای فرزندشان امام حسن مجتبی (ص) و ... همینطور هر امام برای امام پس از خود آشکار ساخته است . ولی آنها اجازه آشکار ساختن آن را برای دیگران ندارند .

در قسمتی از وصایای امام صادق (ع) به ابوجعفر محمدبن نعمان، معروف به «مؤمن الطاق » با اشاره به زمان فرا رسیدن امر فرج چنین آمده است:

ای فرزند نعمان! عالم (امام) نمی تواند از همه آنچه که می داند، تو را آگاه سازد; زیرا آن [زمان] راز خداست که خداوند آن را به جبرئیل (ع) ; جبرئیل (ع) آن را به محمد (ص) ; محمد (ص) آن را به علی (ع) ; علی (ع) آن را به حسن (ع) ; حسن (ع) آن را به حسین (ع) ; حسین (ع) آن را به علی (ع) ; علی (ع) آن را به محمد (ع) ; و محمد (ع) آن را به دیگری [امام ششم] عرضه داشته است . پس شتاب مکنید ... (11)

بنابراین در مورد این مطلب که آیا امام زمان (ع) از زمان ظهور خود آگاه است یا خیر اظهارنظر قطعی و صریحی نمی توان کرد و هر دو احتمال از روایات قابل استفاده است .



..........

1 . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج 1، ص 368 - 369 .

2 . همان، ص 369، ح 6 .

3 . سوره اعراف (7) آیه 187 .

4 . شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 373 .

5 . سوره زخرف (43) آیه 66 .

6 . محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 24، ص 164، ح 4 .

7 . همان، ج 53، ص 176 .

8 . شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص 262 .

9 . محمد بن یعقوب کلینی، همان، ص 368، ح 2 .

10 . شیخ صدوق، همان، ج 2، ص 483، ح 4 .

11 . محمدباقر مجلسی، همان، ج 75، ص 289، ح 2 .
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
بالا