آيا ظهور حضرت ولي‌عصر (عليه السلام) از سرداب است؟

انتقام سـبز

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
بسم الله الرحمن الرحیم
media.farsnews.com_media_Uploaded_Files_Images_1391_11_02_13911102000328_PhotoL.jpg


آيا ظهور حضرت ولي‌عصر (عليه السلام) از سرداب است؟

يكي از سخنان بي‌اساسي كه اهل سنّت، شيعه را به آن متهم مي‌كنند. اين است كه مي‌گويند: شيعه قائل است كه: حضرت ولي عصر ارواحنا فداه از ميان سرداب سامراء ظهور خواهد كرد. رفع اتهام
به شيعه چنين اتهامي زده شده است با اين كه در هيچ يك از احاديث شيعه و هيچ متني از متون شيعي، حتي متون غير معتبر مانند هداية حضيني كه يكي از متون غير معتبر شيعي است، جريان سرداب نيامده است و روايتي كه در الخرائج و الجرايح راوندي آمده مبتلا به اشكالات متعددي بود كه قبلاً بيان گشت.
افزون بر اين، روايات ما با تأكيد و به صراحت مي‌گويند: ظهور حضرت، از مكّه معظمه و از كنار ركن حجرالأسود خواهد بود كه به بعضي از اين روايات اشاره خواهد شد. با اين حال جاي هيچ‌گونه اتهامي بر ضدّ شيعه مبني بر اين‌كه امام زمان (عليه السلام) از سرداب ظهور خواهد كرد، باقي نمي‌ماند. اينك رواياتي كه به ظهور حضرت از مكّه و ركن حجرالأسود صراحت دارند:
روايت نخست:
«حدّثنا نُعيم، حدّثنا سعيد ابوعثمان، عن جابر، عن ابي جعفر (عليه السلام) قال: ثم يظهرالمهدي بمكّة عند العشاء و معه راية رسول‌الله (صلي الله عليه و آله) و قميصه و سيفه و علامات و نور و بيان فإذا صلّي العشاء نادي بأعلي صوته يقول: اُذكِّركم الله أيّها الناس و مقامكم بين يدي ربّكم و قد اتخّذ الحجّة و بعث الأنبياء و أنزل الكتاب أمركم أن لا تشركوا به شيئاً و أن تحافظوا علي طاعته و طاعة رسوله (صلي الله عليه و آله) و أن تحيوا ما أحيي‌القرآن و تُميتوا ما أمات و تكونوا أعواناً علي الهدي و وزراً علي التقوي فإنّ الدنيا قد دنا فناؤها و زوالها و اذنت بالوداع فإنّي ادعوكم إلي‌الله و إلي رسوله (صلي الله عليه و آله) و العمل بكتابه و إماتة الباطل و احياء سنته فيظهر في ثلاثماة و ثلاثة عشر رجلاً عدّة اهل البدر علي غير ميعاد قزعاً كقزع الخريف رهبان بالليل اُسد بالنهار فيفتح الله للمهدي أرض الحجاز و يستخرج من كان في‌السجن من بني هاشم و تنزل الرايات السود الكوفة فيبعث بالبيعة إلي المهدي و يبعث المهدي جنوده في الآفاق و يُميت الجور و اهله و تستقيم له البلدان و يفتح الله علي يديه القُسطنطينيّة؛ از امام باقر (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: ]حضرت[ مهدي شب هنگام در مكه ظاهر مي‌گردد و پرچم و پيراهن و شمشير و ديگر نشانه‌ها و نور و بيان را با خود همراه دارد. نماز عشاء را كه به جا آورد با رساترين صداي دلنوازش اعلان مي‌دارد: مردم! در پيشگاه پروردگارتان خداي را به ياد شما مي‌آورم كه او حجّت خويش را بر شما تمام گرداند و پيامبران را برانگيخت و كتاب آسماني فرو فرستاد و به شما فرمان داد چيزي را با خدا شريك قرار ندهيد و همواره در مسير اطاعت وي و اطاعت فرستاده او قرار داشته باشيد و ارزش‌هايي را كه قرآن زنده ساخته، زنده نگاهداريد و بدعت‌هايي را كه ميرانده، بخشكانيد و مدد كار حق و هدايت و در مسير تقوي كمك كار باشيد، زيرا دنيا در آستانه نابودي قرار دارد و آهنگ وداع سر داده است.
من شما را به اطاعت از خدا و فرستاده‌اش و عمل به كتاب او و نابود سازي باطل و زنده ساختن سنّت وي فرا مي‌خوانم. ]حضرت مهدي[ در جمع سيصدوسيزده تن از ياران خود به تعداد رزمجويان بَدْر بدون اطلاع قبلي چونان ابرهاي پراكنده پاييزي از راه خواهد رسيد. اين عدّه، پارسايان شب و شيران هستند خداوند سرزمين حجاز را به دست با كفايت مهدي مي‌گشايد و او زندانيان بني‌هاشم را آزاد مي‌سازد و حاملان پرچم‌هاي سياه در كوفه فرود خواهند آمد و هيئتي را براي بيعت با ]حضرت مهدي[ نزد وي اعزام مي‌دارند. مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) لشكريان خود را به جاي جاي گيتي گسيل مي‌دارد و ستم پيشگان را از ميان برمي‌دارد و شهرها به تصرف او درمي‌آيند و خداوند به دست مبارك او، قسطنطنيه را آزاد خواهد ساخت.»
اين روايت به صراحت بيان مي‌كند كه ظهور حضرت حجّت از مكّه معظمه خواهد بود و هيچ گونه اشاره‌اي به سرداب سامراء وجود ندارد.
روايت دوّم:
«محمّد بن يحيي و غيره، عن محمّد بن احمد، عن موسي بن عمر، عن ابن سنان، عن ابي سعيد القماط، عن بكير بن أعين قال: سألت أبا عبدالله (عليه السلام): لأي علّة وضع الله الحجَر في الركن الذي هو فيه و لم يوضع في غيره ولأي علّة تُقبَّل ولأي علّة اُخرج من الجنّة؟ ولأي علّة وضع ميثاق العباد و العهد فيه و لم يوضع في غيره؟ و كيف السبب في ذلك؟ تخبرني جعلني‌الله فداك فإنّ تفكّري فيه لعجب، قال: فقال: سألت و أعضلت في المسألة و أستقصيت فافهم الجواب و فَرَّغ قلبك و اصغ سمعك اُخبرك إنّ شاءالله. ان الله تبارك و تعالي وضع الحجرالأسود و هي جوهرة اُخرجت من الجنّة إلي آدم (عليه السلام) فوضعت في ذلك الركن لعلة الميثاق و ذلك أنّه لمّا أخذ من بني آدم من ظهورهم ذريتهم حين أخذالله عليهم الميثاق في ذلك المكان و في ذلك المكان ترائي لهم و من ذلك المكان يهبط الطير علي القائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) فأوّل من يبايعه ذلك الطائر و هو والله جبرئيل (عليه السلام) و إلي ذلك المقام يسند القائم ظهره و هوالحجّة و الدليل علي القائم و هو الشاهد لمن وافاه في ذلك المكان و الشاهد علي من أدّي إليه الميثاق و العهد الذي أخذ الله عزّوجل علي العباد …؛ بُكير بن اعين مي‌گويد: از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم: چرا خداوند حجرالاسود را در ركني كه اكنون قرار دارد نهاده و در جاي ديگر قرار نداده است؟ چرا حجر بوسيده مي‌شود؟ و چرا از بهشت بيرون آورده شد؟ و چرا خداوند عهد و ميثاق بندگان و ميثاق خويش را در حجرالاسود به وديعه نهاده و در جاي ديگر قرار نداد؟ سبب اين كارها چيست؟
اماما! فدايت گردم مرا از راز و اسرار اين امور آگاه ساز كه در اين زمينه انديشه‌ام سخت در شگفت است.
راوي مي‌گويد: امام (عليه السلام) فرمود: مساله‌اي را پرسيدي كه در آن دچار ابهام شده‌اي و علل و اسباب آن را جويا گشته‌اي، اينك پاسخ آن را به دقت درياب. دلت را كاملاً مهيا ساز و نيك گوش بسپار كه به خواست خدا تو را از راز اين مسائل آگاه خواهم ساخت.
خداي تبارك و تعالي كه حجرالاسود را در اين محل قرار داد در آغاز گوهري در بهشت بود كه براي حضرت آدم (عليه السلام) از بهشت خارج گرديد و براي ميثاق، در اين ركن نهاده شد و آن‌گاه خداوند از نسل و دودمان بني آدم در آن مكان، عهد و پيمان گرفت و در آن مكان، حجرالاسود برايشان پديدار گشت و از همان مكان آن پرنده بر ]حضرت[ قائم فرود خواهد آمد و نخستين كسي كه با وي بيعت نمايد همان پرنده است. به خدا سوگند! آن پرنده همان جبرئيل (عليه السلام) است. قائم ]به هنگام ظهور[ به همان مكان تكيه خواهد زد و آن جايگاه، حجّت و دليل بر وجود قائم است. حجرالاسود بر كساني كه در آن مكان حضور يابند و عهد و ميثاقي را كه خداي عزّوجل از بندگان گرفته نزد حجر ادا نمايند، شاهد و گواه خواهد بود.»
در اين روايت نيز تصريح شده كه ظهور حضرت، از كنار ركن حجرالأسود در مكّه معظمه خواهد بود. با توجه به اين دو روايت مشخص مي‌شود سخن بعضي از علماي اهل سنّت كه مي‌گويند: شيعه قائل است امام زمان (عليه السلام) از سرداب ظهور مي‌كند. اتهامي بيش نيست و شايد ناشي از ناآگاهي از كتابهاي شيعه باشد.

. فتن ابن حماد، ص 270، ح 1007، ملاحم و فتن ابن طاووس، ص 64 ؛ صراط المستقيم، ج 2، ص 262.
. كافي، ج 4، كتاب الحج، ص 184، ح 3.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: kyana
بالا