♦♦♦♦آیا با خواندن دعای عهد یار حضرت می‌شویم؟♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اگر کسی بخواهد در گروه یاران امام زمان (علیه السلام) قرار بگیرد باید صفات و شرایط یار بودن را در خود ایجاد کند. برای یاران امام زمان (علیه السلام) ویژگی‌هایی گفته شده است؛ از جمله:

الف. معرفت:
آنان معرفت و شناخت عمیقی از خداوند و امام دارند. امام علی (علیه السلام) درباره‌ آنان فرمودنده است: مردانی که خدا را چنان که شایسته است شناخته‌اند". (منتخب الاثر فصل 8، ب1، ح2). چنین معرفت همچنان امکان پذیر است که انسان، امام زمان خود را بشناسد. امام صادق (علیه السلام) به نقل از امام حسین (علیه السلام) فرمودند: ای مردم! خدادوند خلق نکرد بندگان را مگر این که او را بشناسند. پس وقتی او را شناخته، عبادتش کنند. پس هنگامی که او را عبادت کردند از عبادت (ذلت در برابر) غیر او بی نیاز می‌شوند. مردی پرسید: ای پسر رسول خدا، پدر و مادر فدایت باد معرفت خدا چیست؟ فرمودند: این که مردم هر زمانی امام خود را که اطاعتش بر آنان واجب است بشناسند" (بحار الانوار، ج 23، ص83، ح22).
پس معرفت امام راه شناخت خداست و یاران امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شناخت عمیقی از امام دارند. این شناخت فراتر از دانستن نام و نشان و نسبت امام است؛ بلکه معرفت به حق ولایت امام و جایگاه بلند او در عالم هستی است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Mehrdad M

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
ب. اطاعت:
نتیجه معرفت درست از امام است؛ چرا که اطاعت از او، اطاعت از خداست. پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در توصیف یاران حضرت مهدی (علیه السلام) فرمودند: "آنان در اطاعت از امام خود کوشا هستند" (بحار الانوار، ج 52، ص309، ح4).

ج. عبادت و صلابت:
امام صادق (علیه السلام) در بیانی فرمودند: شب‌ها را با عبادت به صبح می‌رسانند و روزها را با روزه به پایان می‌رسانند. و در فراز دیگر فرمودند: آنان مردانی هستند که گویا دل‌هایشان پاره‌های آهن است (بحار الانوار، ج52، ص308).

د. شهادت طلبی:
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: "آنان آرزو می‌کنند در راه خدا شهید شوند". (همان)

هـ. اتحاد و همدلی:
امام علی (علیه السلام) فرمودند: "ایشان یکدل و هماهنگ هستند" (یوم‌الخلاص، 224).
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Mehrdad M

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
و. بصیرت و نورانیت:
آنان کسانی اند که دل های نورانی داشته و چشم حقیقت بین قلببی آنان باز شده است و دیگران را نیز به راه راست هدایت می‌کنند. امام صادق (:علیه السلام:1: فرمودند: "آنان مانند چراغند گویا قلب‌هایشان مانند قندیل می‌درخشد". (بحار الانوار، ج52 ص308).

دعای عهد یکی از ابزار و وسایلی است که انسان با خواندن آن سعی می‌کند نام و یاد حضرت را هر روز در زندگی خود جاری کند و بیعتش را با امام تجدید نماید. انسان با خواندن دعای عهد از خداوند مدد می‌جوید تا لیاقت سربازی در رکاب امام مهدی (:علیه السلام:1: را پیدا کند، و از خداوند می‌خواهد اگر چنین لیاقتی پیدا کرد ولی قبل از ظهور از دنیا رفت امکان بازگشت مجدد به دنیا (رجعت) را برای او فراهم کند. بنابراین دعای عهد مانند هر دعای دیگر زمانی اثر خود را خواهد داشت که انسان با گناه و آلودگی قابلیت عنایت‌های الهی را از دست ندهد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Mehrdad M
بالا