آیا خلقت حضرت عیسی "علیه السلام" از طریق بکرزایی بوده است؟

انتقام سـبز

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
بسم الله الرحمن الرحیم
images.persianblog.ir_639166_CilUZBDV.jpg

تحقق خارجی بکرزایی» در مورد حضرت مریم «سلام الله علیه» را اثبات نمی‌کند. بلکه بر طبق آیات قرآن عاملی دیگر (روح الهی) در این امر دخالت داشته است.

خلقت همسر آدم «علیه السلام» و عیسی «علیه السلام» و پدیده‌ی دو جنسی حقیقی (بکرزایی)

«وَ مریمَ ابنَتَ عمرانَ الَّتی أَحصَنَت فرج‌ها فَنفَخنَا فیه مِن رُّوحنَا وَ صدَّقَت به کلمات ربِّها و کُتبه و کانت مِنَ القَانتین»

آیات مرتبط: 59 آل عمران – 16 تا 22 مریم – 21 روم


قرآن کریم در مورد پیدایش همسر آدم «علیه اسلام» و ادامه نسل او می‌فرماید:

«یا أیّها النّاسُ اتّقوا رَبَّکُم الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقََ مِنها زوج‌ها وَبَثً مِنهُما رِجالاً کثیراً و نِساء»1

«ای مردم از پروردگارتان که شما را از نفس واحدی آفرید و جفتش را (نیز) از او آفرید و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد، پروا دارید.»


خداوند در آیاتی سخن از تولد حضرت عیسی «علیه السلام» بدون پدر می‌کند و می‌فرماید:

«إنّ مَثَلَ عیسی عِندَاللهِ کمَثَلِ آدمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ»2

«در واقع، مثل عیسی «علیه السلام» نزد خدا همچون مثل (خلقت) آدم «علیه السلام» است (که) او را از خاک آفرید.»

«وَاذکُر فِی الکِتابِ مَریمَ إذِ انتَبَذَت مِن أهلِها مَکانَاً شَرقیاً فَاتّخذَت مِن دُونِهِم حِجابَاً فَأرسَلنا إِلَیهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَِویَّا قَالَت إِنِّی أعُوذُ بِالرَّحمَن مِنکَ إِن کُنتَ تَقیّا قَالَ إنّما أنّا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیَّا قَالَت أنّی یَکُونُ لِی غُلامٌ وَ لَم یَمسَسنِی بَشَرٌ وَ لَم أکُ بَغِیَّا قَالَ کذلِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ و لِنَجعَلَهُ آیَةٌ لِلنّاسِ وَ رَحمَةٌ مِنَّا وَ کانَ أَمراً مَقضِیَّا فَحَمَلَتهُ فَانتَبَذَت بِهِ مَکانَّا قَصیَّا»3

«و در این کتاب از مریم «سلام الله علیها» یاد کن، آن گاه که از کسان خود، در مکانی شرقی به کناری شتافت و در برابر آنان پرده‌ای بر خود گرفت. پس روح خود را به سوی او فرستادیم تا به (شکل) بشری خوش اندام بر او نمایان شد (مریم «سلام الله علیها») گفت: اگر پرهیزکاری، من از تو به خدای رحمان پناه می‌برم. گفت: من فقط فرستاده پروردگار توام، برای اینکه به تو پسری پاکیزه ببخشم. گفت: چگونه مرا پسری باشد با آنکه دست بشری به من نرسیده و بدکار نبوده‌ام؟ گفت: (فرمان) چنین است، پروردگار تو گفته که آن بر من آسان است، و تا او را نشانه‌ای برای مردم و رحمتی از جانب خویش قرار دهیم، (این) دستوری قطعی است. پس (مریم «سلام الله علیها») به او (عیسی «علیه السلام») آبستن شد و با او به مکان دور افتاده‌ای پناه جست.»


تذکر:

تولد عجیب و حیرت انگیز حضرت عیسی «السلام» ( و برخی حوادث شگفت دیگر در مورد او باعث شد تا عده‌ای از پیروانش او را پسر خدا و عده‌ای دیگر او را خدا بنامند.)

از طرف دیگر برخی که نتوانستند این نشانه‌ی الهی را باور کنند به حضرت مریم «سلام الله علیها» تهمت ناروا زدند که قرآن از این زن پاکدامن دفاع کرده و می‌فرماید:

«و مریمَ ابنَتَ عمرانَ الَّتی أَحصَنت فرج‌ها فَنَفَخنَا فیهِ من رَوحنا»4

«و مریم «سلام الله علیها» دخت عمران را، همان کسی که خود را پاکدامن نگاه داشت و در او روح خود را دمیدیم.»

ولی در عصر ما با پیشرفت علوم پزشکی این پرسش مطرح است که اگر انسان از مخلوط اسپرماتوزوئید و اوول (گامت نر و ماده) به وجود می‌آید ، پس چگونه حضرت عیسی «علیه السلام» فقط از «تخمک» مادر به وجود آمد؟!

و در این کتاب از مریم «سلام الله علیها» یاد کن، آن گاه که از کسان خود، در مکانی شرقی به کناری شتافت و در برابر آنان پرده‌ای بر خود گرفت. پس روح خود را به سوی او فرستادیم تا به (شکل) بشری خوش اندام بر او نمایان شد (مریم «سلام الله علیها») گفت: اگر پرهیزکاری، من از تو به خدای رحمان پناه می‌برم. گفت: من فقط فرستاده پروردگار توام، برای اینکه به تو پسری پاکیزه ببخشم. گفت: چگونه مرا پسری باشد با آنکه دست بشری به من نرسیده و بدکار نبوده‌ام؟ گفت: (فرمان) چنین است، پروردگار تو گفته که آن بر من آسان است، و تا او را نشانه‌ای برای مردم و رحمتی از جانب خویش قرار دهیم، «این) دستوری قطعی است. پس (مریم «سلام الله علیها») به او (عیسی «علیه السلام») آبستن شد و با او به مکان دور افتاده‌ای پناه جست



اسرار علمی خلقت آدم «علیه السلام» و عیسی «علیه السلام»:

1- برخی از متخصصان علوم پزشکی خواسته‌اند از طریق پدیده‌ی دو جنسی حقیقی مطلب دو آیه‌ی آل عمران / 59 و نساء / 1 را حل کنند و می‌نویسند:

«شخص دو جنسی حقیقی (True hermaphroditism) فردی است که گنادهای او شامل هم بافت‌های بیضه و هم بافت‌های تخمدان است. و از لحاظ تئوری و کلاسیک باید به عنوان مذکر، قدرت آبستن نمودن و به عنوان مؤنث، قدرت آبستن شدن را دارا باشد. چنین دو جنس کاملی سابقه‌ی مضبوط ندارد اما افرادی دیده شده‌اند که در آن‌ها لزوماً اسپرماتوزوئید همراه با اوول اسیون و قاعدگی وجود داشته است...


دو جنسی حقیقی از نظر مورفولوژی بر حسب شکل و محل گنادها به ترتیب زیر طبقه بندی شده است:

1-1- در یک طرف شخص در یک گناد (Ovotestis) یعنی مجتمع تخمدان و بیضه وجود دارد و در طرف دیگر یک بیضه یا سیک تخمدان دیده می‌شود.

1-2- اووتستیس های دو طرفه یعنی مجتمع تخمدان و بیضه هم در طرف راست و هم در طرف چپ وجود دارد.

1-3- بیضه در یک طرف و تخمدان در طرف دیگر قرار دارد.


ایشان در ابتدای بحث ترجمه‌ی آیه اول سوره‌ی نساء را آورده است (که اشاره به این مطلب دارد که حضرت آدم «علیه السلام» می‌تواند از نوع دو جنسی حقیقی باشد و از او همسرش به وجود آمده باشد) در پایان می‌نویسد:

«شماره‌های 1 و2 و 3 حالات گوناگونی است که هر یک می‌تواند احتمالاً پاسخی برای انطباق مسأله‌ی حضرت مریم «سلام الله علیه» با مسائل طبی باشد. اگر چه پاسخ‌های دیگر هم دارد.»5


2- برخی از نویسندگان در مورد خلقت عیسی «علیه السلام» می‌نویسند:

«انسان‌ها عادت کرده‌اند وجود فرزند را با تأثیر گذاری و دخالت پدر قبول کنند، غافل از اینکه ممکن است زنی بدون دخالت و نزدیکی با مردی باردار شود و فرزندی سالم به دنیا آورد. و این موضوع با قواعد علمی و اکتشافات دانشمندان در مسأله‌ی بکر زایی (پارتنوژنز)6 کاملاً منطبق است.


از جمله بکرزایی در نوعی از حشرات مانند شته و بعضی از جانداران مانند ستاره‌ی دریایی، کرم ابریشم و ملکه‌ی زنبور عسل نیز می باشد.

در جانداران مذکور گاهی تخمک‌ها، بدون عمل لقاح، رشد و نمو خود را شروع می‌کنند و در جانداران ذرّه بینی نیز مانند باکتری‌ها، میکروب‌ها، ویروس‌ها تولید مثل بدون عمل لقاح انجام می‌پذیرد. حتی «فیلوکسراو استاتریکس»7 می‌تواند تا ده نسل بدون دخالت نر تولید مثل کند.»


3- دکتر «آلکسیس کارل» فیزیولوژیست و زیست شناس مشهور فرانسه درباره بکرزایی قورباغه می‌نویسد:

«وقتی به میزان سهمی که پدر و مادر، هر یک در تولید مثل دارند فکر می‌کنیم، باید آزمایش‌های «لوب وباتایون» را به خاطر بیاوریم که از تخمک باور نشده قورباغه‌ای بدون دخالت اسپرماتوزوئید و نطفه‌ی نر به وسیله‌ی تکنیک‌های خاصی قورباغه جدیدی می‌توان به وجود آورد. به این ترتیب که ممکن است یک عامل شیمیایی یا فیزیکی را جانشین سلول نر کرد ولی در هر حال وجود یک عامل ماده لازم و ضروری است.»9


4- و برخی دیگر نوشته‌اند که: دانشمندان توانسته اند موش ماده‌ای را (بدون اینکه با موش نر آمیزش کند) با جریان مخصوص الکتریسیته بارور کنند و بچه‌ای را به دنیا آورد.10


5- دکتر «موریس بوکای» در مورد خلقت عیسی «علیه السلام» می‌نویسد:

«انجیل‌ها (همانند قرآن) داستان واحدی را درباره‌ی مبادی زیستی عیسی «علیه السلام عرضه می‌کنند. نمّو عیسی «علیه السلام» در رحم مادر بیرون از قوانین طبیعی مشترک بین همه‌ی افراد بشر انجام شده، بدین شرح که تخم حاصله از تخمدان مادرش نیازی به تلاقی اسپرماتوزئیدی که از طرف پدر آمده باشد تا جنینی و سپس فرزند قابل زیستی تشکیل دهد، نداشته است. پدیده‌ای که منتهی به تولد فرد عادی بدون دخالت عنصر تلقیح کننده می‌گردد «بکرزایی» نامیده می‌شود.

«همسران شما را از شما قرار داد.» معنی آن این است که از جنس شما قرارداد نه از اعضای بدن شما، و حتی در روایتی از امام باقر «علیه السلام»، خلقت حواء از یکی از دنده‌های آدم «علیه السلام» شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حواء از باقی مانده و خاک آدم (از جنس آدم) آفریده شده است.


حشرات متنوع، برخی بی مهرگان و به طور بسیار نادر: نوعی گزیده‌ی پرندگان چنین حالتی دارند و سپس ذکر می‌کند که در آزمایشات بکرزایی بر روی پستانداران تا خرگوش پیش رفته‌اند و جنین در مرحله‌ی سیار ابتدائی بدست آورده‌اند. ولی جلوتر نرفته‌اند و هیچ نمونه‌ای از بکرزایی نه آزمایشی و نه طبیعی نزد آن‌ها شناخت شده نیست.11

6- برخی دیگر از نویسندگان تحت عنوان «یک واقعه‌ی حیرت انگیز» گزارش خانم «امی ماری جونز» را می‌دهند که فرزندی بدون پدر به دنیا آورد و پزشکان پس از مطالعات و آزمایشات به این نتیجه رسیدند که در خون دختر بچه او (مونیکا) کوچک‌ترین علامت با اثر مرد خارجی وجود ندارد و تنها خود هورمون‌های مادر اوست که وجود او را دست کرده است.12

سپس از قول دکتر «گلدمان» زیست شناس می‌نویسد که: زنان ممکن است بدون دخالت مرد باردار شوند و کودک سالمی به دنیا بیاورند و در این صورت کودک از هر لحاظ کپیه مادرش می‌شود. برای اینکه بدن دخالت مرد، زن باردار شود. کافی است که بعضی سلول‌های جنس او تحریک شود.13


بررسی

1- اینکه حضرت عیسی «علیه السلام» بدون پدر متولد شده است از نظر آیات قرآن امری مسلم است. امّا ؛

اولاً: این یک معجزه‌ی الهی بوده است همان طور که خود قرآن می‌فرماید:

«وَلِنجعلهُ آیةٌ للنّاسِ»14

و ثانیاً: این حاملگی مریم «سلام الله علیها» علّتی داشته است که قرآن از آن تعبیر «روح» می‌کند.

«فارسنا إلیها روحنا فتمَثَّلَ لها بشراً سویّاً» 15 «فنَفخنا فیه مِن روحنا»16

و این روح الهی به صورت بشری بر مریم ظاهر شد و با او گفت و گو کرد و به او خبر داد که چنین اتفاقی (حامله شدن مریم «سلام الله علیها» به عیسی «علیه السلام» را خدا خواسته است.

پس نمی‌توان گفت که این مطلب یک بکرزایی بوده است. چرا که از طرفی بکرزایی هر چند که امری مسلم باشد و در حیواناتی غیر از انسان یافت شود ، ولی در مورد انسان، نه به صورت آزمایشی و نه طبیعی به انجام نرسیده و نمونه ندارد.

از طرف دیگر بر فرض امکان بکرزایی در انسان‌ها اشکال این است که چرا دستگاه‌های تولید مثل حضرت مریم «سلام الله علیها» به یکباره تغییر حالت داد و بکرزا شد. و صرف امکان بکرزایی و انجام عملی آن در برخی حیوانات می‌تواند (امکان بکرزایی) را در عالم خارج به صورت یک احتمال در مورد حیوانات دیگر هم مطرح کند، پس محال نیست که یک حیوان یا انسان به صورت بکرزایی (و بدون تماس با جنس نر) بچه‌ای به دنیا آورد. امّا این مطلب

«تحقق خارجی بکرزایی» در مورد حضرت مریم «سلام الله علیه» را اثبات نمی‌کند. بلکه بر طبق آیات قرآن عاملی دیگر (روح الهی) در این امر دخالت داشته است.

اما در مورد اینکه روح الهی چیست؟ تقریباً همه‌ی مفسران معروف، روح را در اینجا به جبرئیل فرشته‌ی بزرگ خدا تفسیر کرده‌اند17 و تعبیر روح از او به خاطر آن است که هم روحانی است و هم وجودی حیات بخش است. و اضافه‌ی روح به خدا، در اینجا دلیل بر عظمت و شرافت این روح است (یعنی اضافه‌ی تشریفیه است).


- در مورد خلقت همسر حضرت آدم «علیه السلام» از وجود ایشان که در سوره‌ی نساء آیه‌ی : «خلقکم مِن نَفسِ واحدَةِ و خلقَ منها زوج‌ها» مطرح شده بود. دو احتمال مطرح شده است:

الف: مقصود از «نفس» در آیه‌ی فوق بدن انسان باشد.18 و لذا خلقت همسر آدم (حواء) از خود بدن او بوده است که طبق روایت تورات، حواء از دنده‌ی چپ آدم «علیه اسلام» آفریده شد.19 و برخی روایات غیر معتبر (اسرائیلی‌ات) نیز همین مطلب را می‌گوید، و خلقت حواء به صورت بکرزایی از حضرت آدم «علیه السلام» طبق این تفسیر می‌تواند مطرح شود.

ب: مقصود از «خلقَ منها زوج‌ها» خلقت حواء از جنس آدم «علیه السلام» (جنس بشر) باشد. و این معنا با توجه با آیات دیگر قرآن قابل اثبات است که می‌فرماید:

«وَ مِن آیاتهِ أن خلقَ لکم مِّن أنفسِکم أزواجاً لتسکُنوا إلیها و جعلَ بینکم مَّودةً و رحمة إن فی ذلکَ الآیاتٍ لِّقومِ یتفکرون»20

«از نشانه‌های قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسیله‌ی آن‌ها آرامش بیابید.»

«واللهُ جعلَ لکم مِّن إنفسِکم أزواجاً» «خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد.»

از نشانه‌های قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسیله‌ی آن‌ها آرامش بیابید


اینکه در این آیات می‌خوانیم: «همسران شما را از شما قرار داد.» ؛ معنی آن این است که از جنس شما قرارداد نه از اعضای بدن شما، و حتی در روایتی از امام باقر «علیه السلام»، خلقت حواء از یکی از دنده‌های آدم «علیه السلام» شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حواء از باقی مانده و خاک آدم (از جنس آدم) آفریده شده است.21


پس با توجه به مطالب فوق تفسیر دوّم آیه اثبات می‌شود و تفسیر اوّل رد می‌شود پس پیدایش حواء از آدم به صورت بکرزایی به دو دلیل قابل رد است:

اوّل: اینکه مبنای این سخن خلقت حواء از بدن آدم است که در تفسیر اول رد شد.

دوّم: اینکه بکرزایی مستلزم حاملگی و زایش آدم است که سخن باطلی است و حتی کسانی که بکرزایی را قبول دارند آن را در جنس ماده‌ی برخی حیوانات (نه در جنس نر) می‌پذیرند.


پی نوشت ها :
1. نساء/1.
2. آل عمران / 59.
3. مریم / 16-22.
4. تحریم / 12.
5. دکتر محمد صادق رجحان (استاد نمونه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، بافت شناسی انسانی پایه (بافت شناسی پزشکی) انتشارات چهر، 1370 چاپ دهم، ص 765-766.
6. parthenogenesis
7. Phyloxera vastaterix
8. ر.ک: گودرز نجفی، مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 110-111 و نیز علامه حسینی طهرانی، نور ملکوت قرآن، ص 124 و نیز استاد مکارم شیرازی و استاد جعفر سبحانی، پرسش‌ها و پاسخ‌های مذهبی، ج 2، ص 41 و نیز دکتر مجذوب صفا، پنجگام، ص 115.
9. دکتر آلکسیس کارل، انسان موجود ناشناخته، ترجمه‌ی دکتر دبیری، ص 104.
10. دکتر احمد بهشتی، عیسی پیام آور اسلام، ص 323.
11. مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه‌ی ذبیح الله دبیر، ص 118.
12. مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 112-113، از روزنامه‌ی اطلاعات، شماره‌ی 20820 نقل می‌کنند.
13. همان و نیز ذکر الله احمدی، علوم جدید از دیدگاه (ارمغان روشنفکران)، ص 107.
14. مریم / 21.
15. مریم / 17.
16. تحریم / 12.
17. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 13، ص 36 و دیگر تفاسیر زیر آیه‌ی 17 سوره‌ی مریم.
18. واژه‌ی نفس در قرآن کریم گاهی به معنای «بدن» نیز می‌آید مثل آیه‌ی 32 مائده (من قتل نفساً به غیر نفس) ولی در غالب موارد به معنای شخصیت واقعی انسان یعنی روح انسان می‌آید. البته بعد دوم انسان اسامی و صفات گوناگونی دارد (مثل قلب، نفس، روح، فواد، عقل و...) که هر کدام به اعتباری به آن اطلاق می‌شود.
19. در کتاب مقدس، تورات، سفر پیدایش، باب دوم، شماره‌ی 21 می‌خوانیم «و خداوند خدا خوابی گران بر آدمی مستولی گردانید تا به خفت و یکی از دنده‌هایش را گرفت و گوشت در جایش پر کرد.»
20. روم / 21.
21. ر.ک: تفسیر عیاشی به نقل از تفسیر نمونه ج 3، ص 245- 246.


بخش قرآن تبیان

منبع:
پژوهشی در اعجاز علمی قرآن جلد ، صفحات: 461 تا 467

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا