هر کس مدعی کار فرهنگی است باید نماز را در رأس امور فرهنگی قرار دهد

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
(بسم الله الرحمن ارحیم)

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه‌ای به نهاد‌ها و گروه‌های فرهنگی کشور با بیان اینکه هر کس مدعی کار فرهنگی است باید نماز را در رأس امور فرهنگی قرار دهد، خواستار آن شد.




حجت الاسلام‌ والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه‌ای به نهاد‌ها و گروه‌های فرهنگی کشور با بیان اینکه هر کس مدعی کار فرهنگی است باید نماز را در رأس امور فرهنگی قرار دهد، خواستار آن شد که حوزه‌های علمیه تربیت امام جماعت و مدیریت مسجد و آموزش راه‌های دعوت به نماز را برای طلاب درس رسمی قرار دهند.
متن نامه رئیس ستاد اقامه نماز کشور بدین قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد

در شب تولد امام رضا (ع) در جوار مرقد شریفش به فکر افتادم نامه‌ای به عزیزانی که در قالب هیئت‌های مذهبی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، جوانان هلال احمر و عاشقان خدمت و کسانی که زیر پرچم شجره مبارکه صالحین و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بسیج مدارس و دانشگاه‌ها و همه افرادی که در فضای دینی و فرهنگی و برنامه سازان صدا و سیما و... هستند بنویسم.

عزیزان! امروز در سایه نظام جمهوری اسلامی به نام فرهنگ و دین تلاش‌های زیادی می‌شود ولی گاهی همراه با هزینه‌های سنگین و گاهی کارهای غیر ضروری یا کوتاه مدت یا برای افراد خاص در حالی که سزاوار است در میان انبوه کار‌ها به سراغ لازم‌ترین، ارزان‌ترین، پایدار‌ترین و مفید‌ترین برویم.

برای سنجش این نوع کار‌ها به سراغ گفتار خداوند و اولیای خدا می‌رویم. خداوند برای نماز خط و تکلیف ویژه باز کرده و می‌فرماید: ما به انبیا وحی کردیم که کارهای خیر انجام دهند و نماز را به پا دارند و با اینکه نماز کار خیر است آن را جداگانه آورده است. «وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ (انبیا، ۷۳)»

نماز سفارش خداوند به همه انبیاست.

نماز رمز قبولی سایر کارهاست.

حضرت ابراهیم (ع) به خاطر نماز زن و فرزند خود را در سخت‌ترین منطقه مسکن داد و امام حسین (ع) برای دو رکعت نماز سی تیر به جان خرید.

نماز تشکر از خداست که عقل تشکر را لازم می‌داند.

نماز رابطه میان خالق و مخلوق است.

هر کس مدعی کار فرهنگی است باید نماز را در راس امور فرهنگی قرار دهد.


با کمال تاسف به این ستون دین توجه لازم نشده است. دلیل ما وجود هزاران منطقه بی‌مسجد و هزاران مسجد دربسته و هزاران مسجد بی‌روحانی است.

شما در هر کجای شهر‌ها تصمیم به خرید سیگار، نوشابه و بیسکوییت بگیرید با چند متر راه رفتن آن را پیدا می‌کنید در حالی که برای پیدا کردن مسجد باید چند کیلومتر راه برویم.

حوزه‌های علمیه باید تربیت امام جماعت و مدیریت مسجد و آموزش راه‌های دعوت به نماز را برای طلاب درس رسمی قرار دهند.

هیئت‌های مذهبی که در محرم و صفر حماسه می‌آفرینند در ایام دیگر جلسات تعلیم و تفسیر قرآن را برای داوطلبان از افراد هیئت تدارک کنند.

گروه‌های سرود و تواشیح در راس کار خود اذان را قرار دهند و این افراد مورد تشکر و تفقد اوقاف و صدا و سیما قرار گیرند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی که نوجوانان فعال مدارسند بخش مهم تلاش خود را در اقامه نماز و نشر جزوات مفید نماز و مسابقات نماز و دعوت به نماز قرار دهند.

شجره مبارکه صالحین بدانند دعوت نسل نو به نماز از مبارک‌ترین شجره‌های طیبه است و اگر جامعه با نماز شد از فحشا و منکر دور می‌شود‌‌ همان گونه که هر کس لباس سفید پوشید از نشستن روی زمین آلوده دوری می‌کند.

امور تربیتی مدارس بدانند که تمام آرزوهای بجای آنان در اقامه نماز نسل نو است.

از نماز می‌آموزیم پشت سر عادل و عالم بایستیم، در کنار هم باشیم، توجه ما به قبله و خدا باشد، پاک باشیم، خالص باشیم، در صحنه حاضر شویم.

برای امام جماعت انتخاب احسن داشته باشیم.

ادب داشته باشیم.

مبدا و معاد را فراموش نکنیم.

در قالب خمس و زکات به فقرا کمک کنیم که اگر کمک نکنیم نماز ما قبول نیست.

از نماز می‌آموزیم که جز نزد خدا نزد دیگری سرخم نکنیم.

فقط او را بزرگ بدانیم نه اسیر قدرت‌ها.

فقط او را عبادت کنیم (ایاک نعبد) و فقط از او کمک بگیریم نه دیگران (ایاک نستعین).

از نماز می‌آموزیم که شرط قبولی نماز، پذیرفتن حکومت و ولایت معصوم است.

از نماز می‌فهمیم که لقمه ما باید پاک و حلال باشد زیرا نماز با لقمه حرام مثل خانه ساختن روی شن است.

از اذان نماز می‌آموزیم باید جرات فریاد داشته باشیم و صد‌ها نکته تربیتی دیگر که همه آن‌ها به نوعی در نماز مطرح است و یک نماز کامل یک دوره تربیت کامل است که آرزوی تمام مسئولین آموزش و پرورش و مدیران و معلمان و مربیان است.

هدف این نامه آن است که تمام مسئولین توجه و امکانات خود را صرف اقامه نماز کنند. نمازی با حضور قلب و قرائت صحیح، نمازی آگاهانه، عاشقانه، خاشعانه، خالصانه و این به گفته قرآن اولین وظیفه حکومت است که فرمود: الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ (حج، ۴۱)

جنبش سایبری 313
 
بالا