^^^^^آداب هم‌صحبتی با شوهر^^^^^

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بنام خدا


زنان به هم‌صحبت شدن با همسرشان، علاقه زیادی دارند و به طور مکرر از این ارتباط، در طول زندگی مشترک استفاده می‌کنند، اما گاهی نداشتن مهارت در برقراری ارتباط، نه تنها آن‌ها را در جهت ارتباط صحیح پیش نمی‌برد، بلکه زمینه‌ای برای بروز احساسات منفی چون خشم، حقارت، بی‌اعتمادی، آزار و ناراحتی همسر فراهم می‌آورد. ناآشنایی با بایدها و نبایدهای ارتباط کلامی، گفتگوهای زنان را به بن‌بست می‌رساند و به مشاجرات متعدد منجر می‌شود.


به همین دلیل، زنان باید با مهارت ارتباطی آشنا و از باید و نبایدهای کلامی و آسیب‌ها و مزایای آن مطلع شوند تا بتوانند از لطماتی که از همین طریق، زندگی مشترک آن‌ها را تهدید می‌کند، جلوگیری کنند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


کلام زنان و خشونت‌های پنهان




گاهی برخی زنان، حرف‌هایی می‌زنند که احساسات مردشان جریحه‌دار شده و زمینه اختلاف و جر و بحث ایجاد می‌شود. درباره حرف‌هایی که زنان نباید به همسرشان بگویند، نسخه واحدی وجود ندارد، اما آشکار است که باید از عبارات کنایه‌آمیز به شدت پرهیز کنند. از آنجا که پشت هر کلامی، احساسی پنهان است، زنان باید بفهمند که منظورشان از بیان صحبت‌هایشان چیست و قرار است پشت‌بند این حرف‌ها، چه نوع احساسی در مردشان ایجاد شود.


گاهی زن به منظور تأدیب همسر یا ابراز خشم خود، از کلمات کنایه‌آمیز و سرزنشگر استفاده می‌کند و لاجرم از روی آگاهی یا ناآگاهی، با حس حسادت یا حقارت مرد بازی می‌کند. اینجاست که احساسات خدشه‌دار شده یا حتی شخصیت تخریب شده مرد، او را به واکنش‌های شدید مجبور می‌کند.


چه‌بسا بسیاری از خشونت‌های فیزیکی یا کلامی مردان، ماحصل این ضربه کلام خشن زنان در ارتباط با همسرشان است. در حقیقت، خشونت کلام زنان، خشونت رفتاری مردان را سبب می‌شود؛ هرچند خشونت مردان در چنین مواقعی، به عنوان یک عکس‌العمل نامناسب شناخته می‌شود، نه یک عمل نامناسب.


بنابر این، زنان باید سعی کنند از اثر سخنان خود و از احساساتی که به موجب آن‌ها در همسرشان ایجاد می‌شود، مطلع شوند تا از کلام‌هایی که به طور ناآگاهانه بر زندگی مشترکشان لطمه وارد می‌کند، پرهیز کنند.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


نبایدهای کلام را بشناسید

برخی اوقات، زن از روی ناآگاهی و بدون اطلاع از عواقب رفتار خویش، از کلامی استفاده می‌کند که به تحقیر یا آزار همسر منجر می‌شود. گاهی این حس با یک خنده معنادار، اما بدون کلام منتقل می‌شود و گاهی نیز حاصل یک مقایسه تحقیرآمیز یا حتی بیان توانایی یک مرد دیگر در انجام کارهایی است که همسر نمی‌تواند انجام دهد. مثلاً ممکن است زن از برتری‌های خانواده خود طوری صحبت کند که همسرش از این که خانواده او در سطح پایین‌تری از آنان قرار دارد، احساس حقارت و ناراحتی کند.

حتی گاهی برتری زن در یک جنبه، چنان برای مرد تحمل‌ناپذیر است که وقتی زن از خود تعریف می‌کند، مرد احساس می‌کند همسرش قصد دارد برتری خود را به رخ بکشد یا او را تحقیر کند. اینجاست که یک زن فهیم سعی می‌کند حساسیت‌های همسر خود را بشناسد و هرگز از کلامی که ممکن است بوی حقارت داشته باشد یا باعث انگیختگی حس حقارت در مرد شود، استفاده نکند، چرا که به خوبی می‌داند این کلام‌های ناآگاهانه، نه‌تنها باعث ایجاد فاصله بین او و همسرش شده، بلکه واکنش‌های رفتاری چندان مناسبی از جانب همسر در انتظارش نیست.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


کلام در عین بی‌کلامی


گاهی زن، مستقیم حرفش را به همسر نمی‌گوید، بلکه ممکن است نق بزند، اخمو و ترش‌رو باشد، بی‌توجه و بی‌تفاوت شود، بهانه‌تراشی کند و... خلاصه آن که جوری رفتار کند که این وضع از هزاران حرف کنایه‌آمیز و تلخ، بدتر باشد.


حرف‌های ناگفتنی که به صورت حرکات و رفتارهای غیرکلامی نه چندان خوشایند بروز پیدا می‌کند، پیامدهای بس وخیم‌تری نسبت به حرف‌های کلامی نامطلوب دارد. حرف‌های غیرکلامی، گاه با نداشتن معنا و تعریف مشخص، همچون سوهانی، روح مرد را مدام می‌ساید و روز به‌روز آزرده‌تر و بی‌انگیزه‌ترش می‌کند. به همین علت، یک زن آگاه، هرگز بی‌کلامی را به کلام مستقیم ترجیح نمی‌دهد و در نهایت صداقت، با همسر به گفت‌وگو می‌نشیند و حرف‌های دلش را به شریک زندگی‌اش می‌گوید.


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"




کلام‌های نیش‌دار


زن ممکن است از فرط خستگی به خاطر تکرار یک رفتار ناشایست همسر، برای تنبیه او یا حتی بدون دلیل موجه، از جملات یا عباراتی استفاده کند که حالت طعنه‌آمیز و آزاردهنده داشته باشد، حالتی که برای مردان، بسیار منزجرکننده است و موجب دلسردی و کاهش صمیمیت می‌شود. از بین رفتن اقتدار مردانه، نه‌تنها مرد را نسبت به زن، سرد و بی‌اعتماد می‌کند، بلکه اثرات پنهانی بر زندگی مشترک و رابطه زناشویی می‌گذارد که گاه جبران‌ناپذیر است. پس زن عاقل، هرگز از کلامی استفاده نمی‌کند که مرد خانه‌اش را زیر سوال ببرد و محبت و حسن نیتش را خدشه‌دار کند.


روزنامه جام جم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh
بالا