ویِِژگی اقتصاد اسلامی نسبت به اقتصاد دیگر مکاتب !

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
ما ادعا میکنیم که البته تاریخ این را ثابت کرده که اقتصاد و یا تفکر سرمایه داری ببا شکست مواجه میشود و یا اقتصادهای کومونیستی به زباله دارن تاریخ پیوستند و .... اما سوال این است که چرا این اقتصادها با تفکر سرمایه داری و کمونیستی اینچنین عاقبتی دارند ولی همین اقتصاد اگر الهی و به سبک اسلامی باشد پایدار می ماند و به جامعه سروسامان میبخشد ؟

در پاسخ میتوان گفت اقتصاد اسلامی و اقتصادی که در ان تفکر توحیدی لحاظمیشود اقتصادی است که در آن قیامت دیده می شود، در آن نزول صورت نمی گیرد. اقتصادی که در آن قیامت را ببیند، در آن بی انصافی و حرام خوری وجود نخواهد داشت. یا سیاستی که در آن قیامت دیده شود به هر قیمتی قدرت را به دست نمی گیرد، چرا که بناست در قیامت جواب پس دهد. در قرآن باز هم اتقوا وجود دارد، در جایی که می فرماید اتقوا فتنه، مراقب شیطان باشید، چرا که شیاطین به چشم دیده نمی شوند ولی شما باید مراقب باشید.

اینها مربوط به حیطه باور است و به چشم دیده نمی شود. شما باید باور کنید که خدا هست، شیطان هست و مکر و حیله شیطان هم هست. اینها را اگر باور کردی نگاهت می شود توحیدی، زهرایی، حسینی، مهدوی و اولین پایه سبک زندگی این است که نگاه توحیدی در تمام امور داشته باشیم. حتی در همین کارهای روزمره هم باید نگاه توحیدی باشد.

کارگری هم که سرکار می رود، نگاه توحیدی داشته باشد. نگاه توحیدی یعنی از تو حرکت از خدا برکت. خدا را در کارکردن ببین. وقتی کارگر اینچنین کار کرد و با این تفکر فعالیت و کار را شروع کرد و ادامه داد ,در کار خود بی انصافی نمیکند در کار خود جدی است ,در کار خود کلاهبرداری نمیکند . ما الان در سیستم رزق و روزی مان خدا را گم کرده ایم، سبک زندگی دینی یعنی مواظب باش خدا را در افکارت گم نکنی، مکر و حیله شیطان را هم فراموش نکنی.

وقتی پایه های اقتصاد و کار در جامعه اینچنین بود و همه برای خدا کار و فعالیت کردند و خدا را و اعتقادات اسلامی را در کار خود لحاظ کردند و فعالیت بر اساس ایثار باشد نه استخدام .جامعه اینچنین به مرور زمان میشود مدینه فاضله که که اساس همه چیز بر پایه اعتقادات و باورهای دینی می باشد.

این اولین پایه سبک زندگی است. در زندگی پیامبران و امامان و اولیاء الهی اگر بخواهیم بگوئیم زندگی شان چگونه بود می گوئیم "خدا باوری ,قیامت باوری وشیطان گریزی بود.
 
بالا