چگونه صبر و تحمل را به فرزند خود بیاموزیم

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
یک روانشناس با تأکید به والدین برای آموزش تحمل و بردباری به فرزندان، روزه‌داری، خواندن نماز، دعا و قرآن را در بالا بردن آستانه تحمل موثر دانست.

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان تعریف آستانه مطلق اظهار داشت: آستانه مطلق نقطه‌ای از احساس است که افراد در 50 درصد موارد آن را حس می‌کنند، آستانه تحمل نیز نقطه‌ای است که چنانچه محرک به آن برسد عملکرد فرد را مختل نمی‌کند هر چند که ممکن است خوشایند نیز نباشد.

وی افزود: مثلاً ممکن است فردی نیاز به خواب نیمروزی داشته باشد اما همسایه‌اش بخواهد تمرین دف‌ کند، ممکن است این تمرین برای فردی که دف می‌نوازد خوشایند باشد اما برای کسی که به خواب نیاز دارد مانند صدای پتک است زیرا موقع خواب آستانه تحمل فرد پایین می‌آید.

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره محرک‌هایی که آستانه تحمل را پایین می‌آورند گفت: خستگی، فشار کار زیاد، استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات در روابط بین فردی، آلودگی‌های صوتی و هوا و بیماری‌ها، آستانه تحمل را پایین می‌آورد.

وی با تأکید بر نقش زنان برای برقراری آرامش در منزل و توجه به آستانه تحمل همسر خود اظهار داشت: وقتی همسرتان از راه می‌رسد با او درباره مسائل روزمره صحبت نکنید زیرا خسته است و آستانه تحمل پایینی دارد. اجازه دهید دست و صورت خود را بشوید و چای بنوشد سپس با او درباره مسائلی که در طول روز اتفاق افتاده است صحبت کنید، همچنین از طرح موضوعات ناخوشایند وقتی که همسرتان گرسنه است به شدت بپرهیزید.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به تأثیر فرهنگ بر میزان آستانه تحمل افراد ادامه داد: هر چند فردی که خسته و گرسنه است آستانه تحمل پایینی دارد، اما فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی ما که از فرهنگ غربی‌ها متفاوت است تأکید می کند که به شبکه ارتباطی و اجتماعی بها دهیم، مثلا اکثر والدین دوست دارند وقتی فرزندشان ابه خانه می‌آید با او درباره مسائل روزمره صحبت کنند و در این میان ممکن است فرزند دوست نداشته باشد کسی با او حرف بزند،‌دانستن این نکته ضروری است که دین مبین اسلام تاکید می‌کند که به پدر و مادر خود «اف» نگویید.

وی افزود: والدین باید در شیوه‌های فرزندپروری خود به فرزندان‌شان آموزش دهند که آستانه تحمل بیشتری داشته باشند.

وی با ذکر مثالی از زندگی حضرت یوسف (ع) گفت: وقتی پدر بزرگوار حضرت یوسف (ع) از کنعان به مصر می‌آمدند، ایشان تا پیش پای پدر با اسب رفتند و سپس پیاده شدند به همین دلیل پیامبری از خاندان ایشان رفت، این موضوع نشان می‌دهد که باید در برابر والدین نکاتی را رعایت کنیم.

این روانشناس تأکید کرد: متأسفانه به دلیل تهاجم فرهنگی مفاهیم غنی اسلامی ایرانی به فرزندان آموزش داده نمی‌شود، ممکن است فرزند در طول روز در خانه نباشد و وقتی به خانه بیاید و در حال استراحت و صرف غذا است پدر و مادر او بخواهند قدری با او درددل کنند بهتر است به فرزندان خود یاد دهیم تا تحملشان را افزایش دهند و ضمن صرف غذا به حرفهای دیگران نیز گوش دهند زیرا آستانه تحمل با تمرین بالا می‌رود.

وی افزود: همچنین خواندن نماز تسلیم در پیشگاه وجودی است که او را نمی‌بینیم اما او را حس می‌کنیم،‌ همچنین روزه و به تعویق انداختن نوشیدن آب و خوردن غذا موجب بالا رفتن آستانه تحمل می‌شود.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند فایل‌های صوتی قرآن و ادعیه‌ را در گوشی‌های تلفن همراه خود بریزند و وقتی در وسایل نقلیه عمومی هستند آن را بشنوند.

این روانشناس اذعان داشت: متأسفانه برخی رعایت شرایط همسایه خود را نمی‌کنند و به محض اینکه صدای گریه فرزند ‌آنها را می‌شنوند صدای اعتراضشان ساختمان را برمی‌دارد در حالی که دین مبین اسلام به همسایه‌داری نیز تأکید کرده است، هر چند حفظ آرامش در ساختمان جزو حقوق مسلم همسایه‌ها و ساکنان است اما می‌توان شرایط دیگران را نیز در نظر گرفت و خودمان را جای آنها بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: رفتار والدین در برخورد با این موارد می‌تواند آستانه تحمل بالا را به فرزندان نیز آموزش دهد. به یاد داشته باشید که فرزندان رفتارهای والدین خود را مشاهده می‌کنند و آنها را یاد می‌گیرند،‌ والدینی که آستانه تحمل بالا را به فرزندان خود یاد می‌دهند در وهله اول به نفع خود کار کرده‌اند چرا که فرزندانشان رفتار پسندیده‌ای با آنها در زمان کهولت خواهند داشت زیرا در کودکی تحمل و احترام را آموخته‌اند.
 
بالا