ساختمانی با اتاق‌های‌متحرک در تهران / عکس

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
معماران ایرانی ساختمانی هفت طبقه را در تهران طراحی کرده‌اند که دارای سه اتاق «متحرک» است.
عصر بانک؛ روزنامه «دیلی‌میل» در گزارشی مصور از ساختمان «شریفی‌ها» در تهران نوشت: «به نظر می‌رسد که آینده دنیای خانه‌‌های مسکونی را یافته‌ایم و این آینده در ایران است». به نوشته دیلی میل، ساختمان شریفی‌ها از بسیاری جهات با یک ساختمان معمولی تفاوت دارد و فهرست ویژگی‌های این اثر مدرن معماری به اتاق‌های متحرکش ختم نمی‌شود.

43864_569.jpg
ساختمان «شریفی‌‌ها» یک باشگاه داخلی، یک استخر و دو آشپزخانه، چند فضای باز «تراس» داشته و به نسبت مساحت زمین زیربنای مفید زیادی دارد. با فشار یک دکمه سه اتاق بیرونی - یعنی اتاق صبحانه، اتاق میهمانان و اتاق کار شروع به چرخیدن می‌کنند و رو به خیابان سه فضای جدید «تراس» می‌آفرینند که این عملکرد علاوه بر افزایش نورگیریِ فضای درونی - بسته به کاربری اتاق - موارد استفاده زیادی دارد. هر یک از این سه اتاق - که از بیرون مثل جعبه‌هایی چوبی هستند - بر روی پایه‌ای چرخان استوار هستند. در طول زمستان‌های سرد می‌شود اتاق‌ها را بست و از هدر رفتن حرارت جلوگیری کرد و در طول ماه‌های گرم تابستان هم گشودن اتاق‌های فوق به تهویه هوای محیط کمک کرده و فضا را از هوای تازه پر می‌کند.

این خانه دو زیرزمین دارد که باشگاه ورزشی داخلی و دیگر تسهیلات رفاهی ساختمان، از جمله میز بیلیارد، را در خود جای داده است. طبقه همکف محل پارک خودرو‌ها و نیز برای سکونت سرایدار پیش‌بینی شده است. طبقات اول و دوم فضاهای مسکونی اصلی ساختمان است و آشپزخانه، اتاق نشیمن و حتی فضای مخصوص پیانو را در این بخش می‌توان دید، در دو طبقه بالایی اتاق‌ خواب‌ها، حمام‌ها، یکی از آشپزخانه‌ها و فضای زندگی اضافه پیش بینی شده است.

43865_556.jpg
 
بالا