مهم من چه جوری قبله رو پیدا کنم؟؟؟(سنتی منظورمه-از رو خورشید اینا)

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
من چه جوری قبله رو تشخیص بدم؟؟؟:oops::oops::oops::oops::eek::eek::eek::eek::Frown::Frown::Frown::confused::confused::confused::Er... what?::Er... what?::Er... what?:نگو قطب نما،چون بلد نیستم باهاش کار کنم و هر وقتم قطب نما میگیرم دستم قبله رو اشتب نشون میده!!!
مثلا وسط ظهر اگه تو پارک باشم یا مثلا تو چمنی چیزی، چه جوری بفهمم قبله کجاس؟؟؟هر وقت میخوایم بریم پارک این میشه سوهان روح بنده!!! چون یه سره تو کف اینم که چه جوری و کجا نمازمو بخونم؟اصلا قبله رو از کجا کشف کنم!!!بگید وسط ظهر چه جوری تشخیص بدم؟؟؟اگه هوا ابری باشه و خورشید دیده نشه یا نباشه چطور تشخیص بدم؟؟؟
اگه شب باشه و ستاره ی قطبی دیده نشه چه جوری قبله رو پیدا کنم؟؟؟اگه اصلا شب ابری باشه و ستاره نبینم چی؟؟؟
کلا اصلا قبله کدوم وریه؟؟؟ینی جنوبه؟؟؟جنوب غربیه؟جنوب شرقیه؟؟؟کدوم وریه؟؟؟
مثلا حاج آقا محمدی که تو عمو پورنگ بود میگفت خورشید از مشرق میاد و از مغرب غروب میکنه! ولی من دیروز ساعت 4 اینا وایسادم طرف راستم خورشید بود اما وقتی قبله رو پیدا کردم دیدم غلطه و ما یه طرف دیگه نماز میخونیم!!! اصلا توی خونه چه جوری قبله رو تشخیص بدم؟؟؟
بدون استفاده از قطب نما و برنامه های موبایل!!!چون موبایلم جدیدی نیس!!!
در ضمن من میخوام یاد بگیرم مث قدیما از رو خورشید و ستاره و چیزای سنتی قبله رو پیدا کنم...مث ملوانای کشتی و اینا !!!
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
الناز جان الان با روش سنتی خیلی سخت میشه قبله پیدا کرد
یادمه 2-3 سال پیش شایدم بیشتر ،خورشید در دقیق ترین فاصله خودش به زمین قرار داشت و با شاخص های معمولی میشد قبله رو مشخص کرد
من خودم همچین کاری رو داخل حیاط که نور خورشید کامل می تابه امتحان کردم
قبله درست بود
من برات روش پیدا کردن با شاخص رو میزارم
امتحانش کن
-----------------------------------------------
استفاده از سایه چوب
این متد ساده، دقیق و شامل چهار مرحله است. در شروع یک چوب یک متری یا کوتاهتر به عنوان شاخص بیابید سپس:
1- شاخص را در زمین فرو کنید. بر روی سایه انتهایی شاخص تکه سنگی برای علامت گذاری بگذارید.
2- به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا سایه چند سانتی متر حرکت کند. انتهای شاخص را به همان طریق قبلی نشان کنید.
3- یک خط مستقیم میان این دو نقطه بکشید. این خط امتداد شرقی غربی را نشان می دهد.
4- حالا پای چپ خود را بر روی سنگ اول و پای راست خود را بر روی سنگ دوم قرار دهید، روبروی شما سمت شمال را نشان می دهد.
البته برای جلوگیری از هرگونه اشتباه لازم است به نکته توجه کنید که صبح زود و یا نزدیک غروب، زمان مناسبی برای تعیین جهت از این طریق نیست.

saye.jpg
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
یکی از شیوه های دقیق جهت یابی قبله، استفاده از سایه شاخص به هنگام زوال ظهر مکّه مکرمه در دو روز خاص از سال است این دو روز عبارتند از 7 خرداد و 25 تیر، بر این اساس می توانید با استفاده از یک شاخص و تعیین سایه شاخص در این دو روز، جهت دقیق قبله در هر مکانی را در نیمکره شمالی به سادگی بیابید، برای آن که این عمل به دقت انجام پذیرد، می توانید از یک وسیله عمود بر زمین (نخ یا میله) استفاده کنید و خلاف جهت سایه آن را در این دو روز از سال در هنگام اذان ظهر مکه ( 7 خرداد: ساعت 13 و 48 دقیقه و 25 تیر: ساعت 13 و 57 دقیقه به وقت رسمی ایران) مشخص کنید.


----------------------------------------------------------------------------


روش دوم استفاده از سایه چوب است که روشی ساده و تقریباً دقیق یوده که شامل چهار مرحله است اول اینکه یک چوب یک متری یا کوتاه¬تر را به عنوان شاخص بیابید، شاخص را در زمین فرو کنید. انتهای سایه شاخص را روی زمین، علامت گذاری کنید سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا سایه شاخص چند سانتی متر حرکت کند و دوباره انتهای سایه شاخص را نشانه گذاری نمایید، حال یک خط مستقیم میان این دو نقطه علامت¬گذاری شده بکشید این خط امتداد شرقی غربی را نشان می دهد. حالا پای راست خود را بر روی نقطه اول و پای چپ خود را روی نقطه دوم قرار دهید. در این حالت روبروی شما، جهت تقریبی جنوب را نشان می دهد.برای پیداکردن قبله، لازم است هنگامی که روبروی جنوب ایستاده اید، اندکی به سمت غرب (سمت راست خود) بچرخید.
جهت یابی به کمک ساعت عقربه ای از دیگر روشها است که در آن از ساعت معمولی و عقربه دار می توان به روش زیر و به طور تقریبی برای تعیین جهت جنوب و سپس قبله استفاده کرد.
شاخص کوچکی در اندازه های یک چوب کبریت یا کمی بزرگ تر را به طور عمودی در زمین فرو کنید، سپس ساعت عقربه دار خود را در نزدیکی شاخص روی زمین قرار دهید. به گونه ای که عقربه ساعت شمار آن در امتداد سایه شاخص و روبروی خورشید قرار بگیرد. در این حالت نیمساز زاویه بین عقربه ساعت شمار و ساعت 12، جهت جنوب را نشان می¬دهد. برای پیداکردن قبله، لازم است هنگامی که روبروی جنوب ایستاده اید، اندکی به سمت غرب (سمت راست خود) بچرخید.
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام ندا جونم، خب الان این آخریه رو که گفتی با ساعته! ساعت چند باید وایسم تا تشخیصش بدم؟؟؟؟
اصلا آقا یکی کار کردن با قطب نما رو بهم یاد بده لطفااااااااااااا...داداش منتظر یه مددی بده دیگه! شما که استادین!!!! ای بابا
ندا خداییش خیلی دستت درد نکنه جیگر...تو اولین نفری هستی که زحمت اینا رو واسم کشیدی، خدا ازت راضی باشه...فقط اگه بلدی کار کردن با قطب نما رم بهم یگو!:oops:
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مگه غرب نمیشه سمت چپ؟؟؟؟منکه همیشه خوندم راست مشرقه-چپ مغرب!!!
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
الناز :))
چپ همون غرب میشه
و راست شرق
با قطب نما زیاد کار نکردم
فکر کنم باید رو به شمال قرار بدی میدونی که n یا north
بعد درجه ای که از جنوب به سمت چپ انحراف رو نشون میده میشه زاویه قبله
الان زاویه انحراف تهران اغلب 17 تا 23 درجست
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
فیلسوف بزرگ ندا جون، منم میدونم چپ همون غربه! ولی تو اون بالا نوشتی به طرف غرب(ینی سمت راست خود) بچرخید:Er... what?:
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
الناز:|
گفته شما رو به سمت جنوب در امتداد دو خط قرار دارید
س سمت راست تو یا دست راستت میشه طرف غرب جهت نما یا شاخص
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
منکه دوزاریم نیفتاد! ولش کن بابا نخواستیم! الان اگه امام زمان میومد بهم میگفت قبله رو چه جوری تشخیص بدم! خیلی هم قشنگ بهم یاد میداد! انقد شاخص شاخصم نمیگفت!!! ندا؟دیدی خیلیا وقت عادی کلی ادعاشون میشه که من بلدم، همه چیو میدونم،من الم بلم!
اما وقتی یکی یه چیزی میخواد همین آدما میکشن عقب و جواب آدمم نمیدن!!!؟؟؟؟ دیدی از این آدما؟؟؟همیشه وقتی پای حرف وسطه همه میگن رو چشمم باشه، ولی تا موقع عمل میاد همه میپیچونن!!! زکی خیال باطل! میگفتم اگه این تاپیکو بزنم چون همه بچه مسلمونن همشون میان و بهم یاد میدن!!! اماااااا.....

 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
بزار فردا برات میپرسم
 
بالا