^^^^^ هنگام خريد لپ تاپ به اين 5 نکته توجه نکنيد! ^^^^

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


اغلب در برخورد با فروشندگان لپ تاپ با برخي جملات تکراري مواجه مي شويد که شايد جالب باشد برخي از آن ها را با هم بررسي کنيم.



n00026089-b.jpg



براي آگاهي از 5 جمله اي که به طور معمول هنگام خريد لپ تاپ مي شنويم ولي الزاما صحيح نيستند، با ماهمراه باشيد.وقتي به دنبال خريد يک لپ تاپ مناسب براي خود هستيد، نکات زيادي از طرف فروشنده ها به شما گوشزد مي شود. گاهي اوقات نکات اشتباهي را مطرح مي کنند و گاهي هم مطالبي را که پيشتر به آن ها گفته شده است، طوطي وار براي شما تکرار مي کنند.در ادامه به بعضي از مواردي که هنگام خريد لپ تاپ الزاما صحيح نيست يا به اصطلاح غلط هاي رايج است، مي پردازيم.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



1-لپ تاپ 4 هسته اي بهتر از 2 هسته اي است!


مسئله اين است که بسياري از برنامه ها از هر4 هسته موجود در پردازنده هاي 4 هسته اي استفاده نمي کنند و اگر بخواهيم واقع بينانه در اين مورد نظر دهيم درباره بسياري از نرم افزارهايي که کاربران عادي از آن ها استفاده مي کنند، بيش از2 هسته کمک چنداني به کاربر نخواهد کرد.اما چرا بيش از 2هسته کمک زيادي به کاربر نمي کند؟ چون بايد نرم افزار مورد نظر به گونه اي حرفه اي نوشته شده باشد تا حجم کاري را به نسبت هاي مختلف براي هر هسته به صورت جداگانه بفرستد و بسته به کاري که نرم افزار انجام مي دهد، برنامه نويسي چنين حالتي به اين آساني ها نيست. همچنين بعضي از عملکردها روي يک هسته به مراتب بهينه تر پاسخ داده مي شود تا روي 4 هسته!



به گزارش zoomit ،با توجه به توضيحات بالا، مي توان گفت که يک پردازشگر 2 هسته اي 2 گيگاهرتز، در بسياري از موارد، بهتر از يک پردازشگر چهارهسته اي 1.8 گيگاهرتزي عمل مي کند چرا که برنامه ها اغلب از همان 2 هسته استفاده مي کنند و اگر هسته ها را به صورت جداگانه در نظر بگيريم، چيپ 2 هسته اي سريع تر عمل مي کند.برداشت نادرست ديگري هم در اين زمينه وجود دارد و آن اين است که پردازشگر 4 هسته اي 2 گيگاهرتز، 8 گيگاهرتز قدرت در اختيار شما قرار مي دهد. اين امر درست نيست و شما در بسياري از مواقع قدرت فوق العاده 8 گيگاهرتز را براي هر نرم افزار يا هر عملکرد سيستمي در اختيار نخواهيد داشت. اگر چه کدهايي براي تقسيم حجم کار براي هسته هاي مختلف وجود دارد ولي در بسياري از مواقع اين کدها آن طور که بايد تاثيرگذار نيست و نرم افزارها هم بايد به طور خاصي با استفاده از تکنيک هاي پردازش موازي کدنويسي شده باشد تا بتواند از فوايد اين کدها بهره مند شود.البته نرم افزارهايي مانند Handbrake و 3DSMAX وجود دارد که از تمام ظرفيت هسته هاي پردازنده شما استفاده مي کند ولي اگر از اين نرم افزارها استفاده مي کنيد، حتما مي دانيد که هرچه هسته پردازشگر شما بيشتر باشد، بهتر است و اگر احيانا با اين نرم افزارها آشنايي نداريد به اين مفهوم است که همان پردازشگر2 هسته اي پاسخ گوي کار شما خواهد بود.شايد جالب باشد که بدانيد بعضي از نرم افزارها همچنان از يک هسته استفاده مي کنند و اگر شما پردازنده 4 هسته اي 2 گيگاهرتز داشته باشيد، هنگام کار با اين نرم افزارها کلا به يک هسته 2 گيگاهرتزي محدود مي شويد.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



2- بايد پردازنده اي با فرکانس کلاک بالاتر بخريد!


زماني بود که قاعده کلي براي خريد لپ تاپ يک جمله ساده بود، «سريع ترين پردازنده اي را که پول کافي براي خريدش داري، انتخاب کن» و اين به اين مفهوم بود که بزرگ ترين عددي را که قبل از GHz ديده مي شود و توان مالي خريدش را داري ،بخر!اما اين روزها، بحث کمي پيچيده تر شده است. معماري پردازنده تاثير بيشتري نسبت به سرعت کلاک خالص دارد. اين که يک پردازشگر جديد 1.9 گيگاهرتزي بهتر از يک پردازشگر قديمي 1.9 گيگاهرتزي عمل مي کند (با اين که هر 2 سرعت کلاک يکساني دارند) نيازي به اثبات ندارد. به عنوان مثالي ديگر، پردازنده پنتيوم 4 که روي فرکانس 3.6 گيگاهرتز تنظيم شده، در برابر پردازنده Core i3 که روي فرکانس 3.3 گيگاهرتز تنظيم شده است، حرفي براي گفتن ندارد. پس ديگر همه چيز به گيگاهرتز خلاصه نمي شود.نکته بعدي Turbo Boost است. بسياري از پردازشگرهاي امروزي مي توانند بسته به اين که آيا به سرعت بالاتري نياز هست يا نه تا حد از پيش تعيين شده اي به طور خودکار سريع تر کار کنند.بسياري از افراد به پردازشگر هاي فوق سريع نيازي ندارند. به همين دليل هم هست که سري اولترابوک ها در بازار موفق ظاهر شده اند. در واقع يک پردازنده دو هسته اي کلاس متوسط مانند Core i5 نياز اکثريت را برطرف خواهد کرد مگر آنکه بخواهيد کارهاي پرهزينه اي مانند رندر تصاوير سه بعدي و اِنکود فيلم انجام دهيد. حتي بازي ها هم بيشتر از آن که به پردازشگر شما وابسته باشند، به کارت گرافيک بستگي دارند.



 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



3-اين لپ تاپ صداي دالبي/تي اچ ايکس/بيتس دارد وکيفيت صداي آن بالاتر است!

استثناهايي در اين زمينه وجود دارد ولي روي هم رفته اين مورد هم الزاما درست نيست. شما در واقع يک محصول با سخت افزار مطلوب تر دريافت نمي کنيد بلکه در اين گونه لپ تاپ ها نرم افزاري وجود دارد که تلاش مي کند اسپيکرهاي ارزان و ضعيف لپ تاپ شما صداي بهتر توليد کنند که البته بيشتر اوقات ترجيح خواهيد داد به همان روش گوش دادن از طريق هدفون بازگرديد.بعضي راهنمايي هاي کلي در مورد خريد لپ تاپي با بهترين کيفيت صدا وجود دارد:قبل از خريد لپ تاپ بررسي هاي انجام شده توسط وب سايت هاي معتبر در مورد آن ها را مطالعه کنيد.اگر نسخه اي از لپ تاپ شما در فروشگاهي براي تست وجود دارد، تعدادي آهنگ روي آن اجرا کنيد تا عملکرد اسپيکرها را از نزديک مشاهده کنيد.هرچه لپ تاپ شما بزرگ تر باشد، اغلب اسپيکرهاي لپ تاپ شما هم بزرگ تر خواهد بود. حتي گاهي اوقات يک ساب ووفر هم دريافت مي کنيد که اين امر اغلب هنگام خريد لپ تاپ هاي 17 اينچ و بزرگ تر رخ مي دهد.در اين ميان وقتي هم که صحبت از يک برند اسپيکر معروف باشد، اوضاع بهتر مي شود. براي مثال، همکاري کوتاه دل با شرکت JBL موجب توليد محصولاتي عالي شد و لپ تاپ هاي ايسوس با اسپيکر هاي توليد شده توسط Bang and Olufsen روي هم رفته، تجربه خوبي از صدا را براي کاربر رقم مي زند.


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



4- کارت گرافيک قوي تر موجب مي شود صفحات وب سريع تر باز شود!

اين مورد کاملا اشتباه است! نکته اي که در اين رابطه وجود دارد اين است که داشتن يک کارت گرافيک بهتر تا يک نقطه اي باعث عملکرد بهتر مي شود.به عنوان مثال اگر يک توسعه دهنده وب تصميم گرفته باشد به ميزان زيادي از ويژگي هاي HTML 5 Canvas يا WebGL استفاده کند، همان گونه که به تازگي در برخي بازي هاي سه بعدي مرورگرهاي اينترنتي رايج شده است، شايد کارت گرافيک تاثير داشته باشد. اما درشرايط عادي وب سايت ها هرگز از کارت گرافيک شما نمي خواهند که کاري انجام دهد.سرعت بارگذاري صفحات وب بيشتر به سرعت اينترنت شما، پردازشگر و سروري بستگي دارد که سايت مورد نظر شما را ميزباني مي کند. همچنين ممکن است شنيده باشيد که کارت گرافيک جداگانه براي تماشاي فيلم ها مناسب تر است. در گذشته اين امر درست بود ولي در حال حاضر کارت گرافيک جداگانه براي تماشاي فيلم غير ضروري است.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



5-کارت گرافيک 2 گيگا بايتي از يک گيگا بايتي سريع تر است!



زماني که از فروشنده اي مي پرسيم پردازنده گرافيکي اين لپ تاپ چيست با پاسخ 2 گيگ است يا يک گيگ است، مواجه مي شويم. حافظه رم بالاتر کارت هاي گرافيک موجب مي شود مواردي مانند بافت هاي بزرگ تصوير در بازي ها بهتر نمايش داده شود يا تصاوير سه بعدي برجسته راحت تر در لپ تاپ پردازش شود اما حافظه رم تنها معيار برتري يک کارت گرافيک نيست.مهم تر از حافظه رم، مدل کارت گرافيک مربوطه است که به طور قطع تاثير بيشتري در نحوه عملکرد گرافيکي لپ تاپ شما خواهد داشت.
اين موضوع مانند يک ميدان مين است چرا که شناسايي مدل ها به صورت صحيح و اطلاع از قابليت هاي مفيد يا نقاط ضعف احتمالي نهفته در آن ها براي مبتديان به سادگي امکان پذير نيست. براي مثال 2 مدل GeForce GT 630M و GeForce GT 540M را در نظر بگيريد. در نگاه اول به نظر مي رسد مدل 630 بهتر باشد ولي واقعيت اين است که مدل 630M با کلاک 672 مگاهرتز همان مدل 540M است که در سري جديد کارت هاي گرافيکي انويديا به اين ترتيب نام گذاري شده است و مدل GDDR5 ديگري از GeForce GT 630M با کلاک 800 مگاهرتز وجود دارد که هم قوي تر از مدل مشابه خود است و هم مصرف کمتري دارد. حال اين که يک کاربر عادي کدام يک از اين 2 مدل با نام يکسان 630M را خريداري کند و تا چه حد اطلاعات صحيحي به او در اين زمينه داده شود، خود جاي تأمل دارد. سايت نوت بوک چک دات نت براي رفع بسياري از ابهامات در اين زمينه مفيد است.


میگنا
 
بالا