دقایقی پس از اعلام آتش‌ بس، اسراییل به غزه حمله کرد

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
به گزارش شفقنا به نقل از بی بی سی، اولین هدف، خانه‌ای چهارطبقه در ناحیه غربی غزه و نزدیک خانه اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد حماس بود.
خبرنگار بی‌بی‌سی که در محل انفجار حضور داشته می‌گوید: وقتی رسیدم تلاش برای بیرون آوردن اجساد احتمالی و زخمی‌ها ادامه داشت. خانه چهارطبقه‌ای متعلق به خانواده البکری ویران شده. منابع فلسطینی می‌گویند یک نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شده‌اند.
9305-6t973.jpg
علاوه بر خانه خانواده البکری، یک خانه دیگر هم در مرکز شهر غزه در اردوگاه پناهندگان نصیرات هدف حمله ارتش اسراییل قرار گرفته که دست‌کم چهار نفر در آن زخمی شده‌اند. بامداد امروز، دوشنبه ۴ اوت، درحالی که انتقادهای بین‌المللی از حمله اسرائیل در نزدیکی یک مدرسه شدت گرفته بود، اسراییل اعلام کرد آتش‌بس "انسان‌دوستانه" هفته‌ساعته‌ای را از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی اجرا می‌کند که شهر رفح در جنوب نوار غزه را در برنخواهد گرفت. چرا که به گفته اسراییل، نیروهای نظامی این کشور هنوز در رفح حضور دارند و ارتش به حملات احتمالی در این منطقه پاسخ خواهد داد.
به گفته ارتش اسراییل، هدف از اعلام آتش‌بس یک‌سویه رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و دادن فرصت به آوارگان فلسطین برای جابه‌جایی و تهیه آذوقه است. اما حماس با تردید درباره این آتش‌بس اظهارنظر کرده است.
حماس: آتش‌بس را قبول نداریم

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفته "ارتش اسراییل سعی دارد نگاه‌ها را از کشتاری که انجام داده، منحرف کند."
آقای ابوزهری از مردم غزه خواسته بود به حرف ارتش اسراییل گوش نکنند و به مناطق شمال نوار غزه بازنگردند چرا که به گفته سخنگوی حماس، اسرائیل دوباره حمله خواهد کرد.
آتش‌بسی که اسراییل اعلام کرده شامل سراسر غزه نمی‌شود و عملیات ارتش در شرق رفح ادامه خواهد داشت.
خبرنگار بی بی سی می گوید: در شرایطی که موج انتقادها بعد از حمله دیروز به نزدیکی مدرسه‌ای در رفح شدت گرفته، آتش‌بس‌هایی از این دست به اسراییل کمک می‌کند کمی از فشارهای بین‌المللی کم کند. از سوی دیگر اعلام آتش‌بس از نظر نظامی به سود اسراییل است چرا که به ارتش فرصت می‌دهد بر عملیات تخریب تونل‌ها متمرکز شود.
اما در مقابل تا زمانی که نیروهای اسراییل در خاک غزه هستند، بعید است حماس حملات خود را متوقف کند. نبرد حماس و اسراییل ۲۸ روز ادامه داشته است اما در صورت نرسیدن به توافق آتش‌بس، نه تنها محاصره غزه پایان نخواهد یافت، بلکه شاید گذرگاه رفح در مصر هم گشوده نشود و این حماس را در موقعیت دشواری قرار داده است.
ساعاتی پیش از اعلام آتش‌بس موقت، سازمان ملل متحد و آمریکا هر دو به شدت از اسراییل به خاطر حمله به نزدیکی مدرسه‌ای در رفح انتقاد کردند.
مقام‌های فلسطینی می‌گویند در این حمله دست‌کم ۱۰ نفر کشته شدند. درباره حمله به نزدیکی مدرسه رفحکلیک اینجا بیشتر بخوانید.
دبیر کل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی "مجرمانه و از نظر اخلاقی شنیع" خوانده است.
بیانیه بان کی‌مون حمله روز یکشنبه، سوم اوت را "موردی دیگر از نقض آشکار قوانین بین‌المللی" توصیف کرده و خواهان انجام تحقیقات فوری و شناسایی عاملان آن شده است.
وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای حمله به محوطه خارج از یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح واقع در جنوب غزه را "شرم‌آور" خوانده و نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار تحقیقات "کامل و فوری" اسراییل در مورد این نوع حملات شده است.
در واکنشی دیگر، سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل حمله موشکی به نزدیکی مدرسه سازمان ملل در رفح را "هولناک" خواند و خواستار تحقیقات کامل و فوری درباره این حادثه شد.

ارتش اسراییل می‌گوید که در نزدیکی مدرسه سازمان ملل در رفح "سه عضو گروه جهاد اسلامی را که سوار بر موتور بوده‌اند" هدف قرار داده است.

این سومین مدرسه سازمان ملل متحد در غزه است که در ۱۰ روز اخیر هدف قرار گرفته است.

در طول ۲۸ روز درگیری، بیش از ۱۸۰۰ فلسطینی که بیشترشان غیرنظامی بوده‌اند، کشته شده‌اند. در اسراییل هم ۶۷ نفر شامل ۶۴ سرباز، دو شهروند اسراییل و یک تایلندی جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید شمار آوارگان فلسطینی به بیش از ۴۸۰ هزار نفر رسیده است؛ شماری که تقریبا بیش از یک چهارم جمعیت غزه است.

امروز ارتش اسراییل اعلام کرد سه موتورسیکلت و مقداری تجهیزات نظامی شامل ماسک و مواد منفجره در یکی از تونل‌های تخریب شده حماس پیدا کرده است.

ارتش اسراییل می‌گوید این بزرگ‌ترین تجهیزاتی است که تا کنون در تونل‌های حماس موفق به کشف آن شده است.

به گفته ارتش، موتورسیکلت‌ها و تجهیزات جانبی آن به منظور نفوذ و انجام عملیات در خاک اسراییل طراحی شده است.

اسراییل می‌گوید هدفش از حمله به غزه تخریب تونل‌ها و تجهیزات نظامی موشکی حماس است.

تا کنون گزارش شده بیش از ۳۰ تونل زیرزمینی حماس در مرزهای غزه و اسراییل تخریب شده است.
 
بالا