مهدویت

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
350px-Mahdaviat_confrance_baner.JPG

magnify-clip-rtl.png

پوستر همایشی با موضوع مهدویت
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مَهدَویّت در مذهب شیعه دوازده‌امامی از دین اسلام، برگرفته از باور به ظهور امام دوازدهم شیعه، حجت بن حسن (مهدی) بعنوان منجی آخرالزمان است. مهدویت گونه‌ای از موعودباوری است.[۱]
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
شیعیان دوازده امامی معتقدند بنابه وعده الهی فردی از نسل پیامبر اسلام و هم‌نام وی، نهمین فرزند از نسل حسین بن علی، با لقب «مهدی»[۲] ظهور می‌کند و زمین را سراسر عدل و داد می‌کند.

بنابه این اعتقاد، مهدی فرزند حسن عسکری (امام یازدهم شیعه) در سال ۲۵۵-۲۵۶ (قمری) به‌دنیا آمده است و پس از دوره‌ای به‌نام غیبت صغری که به وسیله ی نائبان[۳] (جانشینان) خاص او با مردم بخصوص شیعیان در ارتباط بوده، غیبت طولانی (غیبت کبری) شروع شد که تا زمان ظهور ادامه خواهد داشت. در این دوران کسی وی را به اختیار خود نمی‌تواند ببیند.

برخی از علمای متاخر شیعه مهدویت را زیر سوال بردند؛ مانند: سید ابوالفضل برقعی قمی[۴]، حیدرعلی قلمداران، شریعت سنگلجی.
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
از اتفاقاتی که باعث بسط ایده مهدی شد فوت ناگهانی اسماعیل فرزند جعفر صادق امام ششم شیعیان به سال ۷۶۲ میلادی که به عقیدهٔ شیعیان اسماعیلی پیشتر امام هفتم شیعه تعیین شده‌بود. هرچند اکثر شیعیان گرد فرزند دیگر جعفر صادق، موسی کاظم، گرد آمدند اقلیتی از شیعیان مرگ اسماعیل را نپذیرفتند و ادعا کردند که اسماعیل هنوز زنده‌است و در غیبت به سر می‌رود. به باور آنان اسماعیل همان امام غایب است.[۵] با ظهور خلفای فاطمی در مصر با استناد به احادیثی که توسط اسماعیلیه و سایر منابع نقل شده بود. مهدی به اولین خلیفه فاطمی و جانشینانش نسبت داده شد. در عین حال اسماعیلیان انتظار دارند که در آخرالزمان امام هفتم اسماعیلیان تحت نام قائم ظهور کند.[۶]

در شیعه زیدی که برای امام‌ها قدرت فوق انسانی قائل نیستند، اعتقاد به مهدی بسیار کمرنگ است. در طول تاریخ افرادی مهدی پنداشته‌شدند یا ادعا شده‌است که زنده‌اند و به غیبت رفته‌اند. از جمله حسین بن قاسم عیانی، امام زیدیه(۴۰۱-۴۰۳ هجری قمری)، در یمن توسط گروهی از زیدیه که به حسینیه معروف شدند. اما این اعتقاد در مورد این افراد از سوی اکثریت زیدیه به رسمیت شناخته‌نشده‌است.[۶]
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
بنوشته رضا اصلان با توسعه دکترین مهدی در نزد شیعیان فقه سنت سعی نمود تا از اعتقاد به مهدی فاصله بگیرند.[۵] بنوشته مادلونگ با وجود حمایت از اعتقاد به مهدی توسط بعضی محدثین مهم اهل سنت، اعتقاد به مهدی هیچگاه بعنوان مبانی اصلی فقه اهل سنت در نیامده‌است. در اعتقادات اهل سنت به مهدی اشاره شده‌است، ولی بصورت نادر. بسیاری از علمای مشهور اهل سنت مانند محمد غزالی از بحث کردن در مورد این موضوع اجتناب کرده‌اند. البته به گفته مادلانگ این اجتناب کمتر بخاطر عدم اعتقاد به مهدی[۶] و بیشتر (بگفته رضا اصلان بخشی) بخاطر برنیانگیختن شورش‌ها و جنبش‌های اجتماعی بوده‌است.[۵][۶] موارد استثنایی مانند ابن خلدون در کتاب مقدمه وجود دارد که آشکارا با اعتقاد به مهدی مخالفت می‌کند و تمام احادیث مربوط به مهدی را ساختگی می‌داند. در میان محدیثین و علمایی که به مهدی پرداخته‌اند. دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. نام مهدی بارها در کتاب «مسند» احمد بن حنبل (رئیس مکتب فقه حنبلی از فرق اربعهٴ اهل سنت و از امامان چهار گانه اهل تسنٌن) ذکر شده است و احادیث گوناگون و متعددی در خصوص نشانه‌های ظهور مهدی موعود و قرار گرفتن عیسی در رکاب وی در آن وجود دارد. احمد بن حنبل در اثر خود آورده است که: «سفیان بن عیینه از عاصم از عبدالله بن مسعود [صحابی بزرگ پیامبر] از پیغمبر برای ما حدیث کرد "لا تقوم الساعة حتی یلی رجل من اهل بیتی، یواطی ء اسمه اسمی." یعنی «قیامت برپا نمی شود، تا مردی از خاندان من که همنام من است ظهور کند[۷]. در ذکر اهمیت و اعتبار «مسند» احمد بن حنبل نزد اهل تسنن همین بس که تقی‌الدین سبکی در صفحه 201 جلد اول «طبقات الشافعیه» می‌نویسد: «مسند احمد حنبل یکی از پایه‌های معتقدات مسلمانان است» و جلال‌الدین سیوطی از دانشمندان مصری مسلمان سنی در مقدمه جمع‌الجوامع و علاءالدین علی بن حسام معروف به متقی هندی صاحب کنزالعمال در صفحه 3 از جلد 1 نیز می‌نویسند «کل ما فی مسند احمد حنبل فهو مقبول». یعنی: «آنچه در مسند احمد حنبل است مورد قبول اهل تسنن می‌باشد»[۸]. در احادیثی در کتاب‌های اهل سنت مهدی همان عیسی مسیح است، در روایاتی دیگر حرفی از هویت فرد نیست. یا گفته شده‌است که به همراه عیسی قیام می‌کند. همچنین مهدی از نسل حسین، نسل حسن و یا فرزند حسن عسکری امام دوازده شیعیان ذکر شده‌است.[۶] در طول تاریخ تا عصر حاضر اهل سنت مناظرات عمیقی بین علمای اهل سنت در مورد نقش منجی‌گونه مهدی و نقش سیاسی او وجود داشته‌است.[۵]

اما بنوشته سید حسین نصر، اهل سنت معتقدند که مهدی از خاندان پیامبر اسلام با نام «محمد» است و در آخرالزمان به همراه عیسی ظهور می‌کند. وی همچین می‌نویسد که اعتقاد به آمدن مهدی در بین مسلمانان آنچنان قوی است که در طول تاریخ، به خصوص در زمان‌های فشار و سختی، باعث ظهور مدعیان مهدویت شده‌است.[۹] همچنین نویسندگان اهل سنت معاصری مانند عبدالمحسن بن حمد العباد، محمد علی الصابونی، عبدالعزیز بن باز در کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود به حدیث‌های منسوب به پیامبر اسلام در مورد مهدی و منجی آخر زمان اشاره کرده‌اند و این احادیث را متواتر دانسته‌اند.[۱۰][۱۱][۱۲]

بنوشته دنیس اسپلبرگ مفهوم مهدی هر چند از اعتقادات اصلی اهل سنت نیست ولی در طول تاریخ مورد توجه اهل سنت بوده‌است. در سال ۱۸۸۱ محمد احمد در سودان ادعا نمود که مهدی می‌باشد و قیامی را آغاز نمود که تنها در سال ۱۸۹۸ توسط نیروهای بریتانیا سرکوب شد. اعتقاد به مهدویت محرک قیام‌هایی در غرب و شمال افریقا در قرن نوزدهم بود. در سال ۱۸۴۹ بو زیان قیامی را در الجزایر علیه نظام مالیاتی فرانسویان و اشغال کشورش توسط فرانسویان تحت نام مهدی رهبری نمود.[۱۳]
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
  1. منظور از مهدويت چيست
  2. زندگی نامه امام زمان (عج)
  3. نائبان خاص مهدی(عج)
  4. کتاب بررسی علمی احادیث مهدی - علامه سید ابوالفضل برقعی قمی
  5. Reza Aslan ۲۰۰۹، صص ۴۴۷-۴۴۸
  6. W. Madelung. «Vol.5». در Encyclopedia of Islam«Al-Mahdi». چاپ چاپ. Brill. ۱۲۳۸-۱۲۳۰.
  7. مسند احمد، احمد بن حنبل، بیروت، دار صادر، ج 1، ص 337؛ ج 2، صص 22-27 به نقل از: جلوه‌های تشیع در مسند احمد، سیدکاظم طباطبایی، مطالعات اسلامی، بهار و تابستان، شماره 39 و 40، 1377، ص 52-53
  8. مجله درسهایی از مکتب اسلام، سال هشتم، شماره 6، اردیبهشت، 1346، ص 65
  9. Seyyed Hossein Nasr. Islam: Religion, History, and Civilization. چاپ چاپ. HarperOne، ۲۰۰۲. ۷۳-۷۴.
  10. دکتر عبدالمحسن بن حمد العباد، مجله الجامعه الاسلامیه، سال ۱۲، شماره ۲ (ربیع‌الثانی - جمادی‌الثانیه ۱۴۰۰ ق)، صفحه ۳۶۷، از «الرد علی من...»
  11. شیخ محمد علی الصابونی، المهدی و اشراط الساعه، صفحه ۱۵ و ۱۸، مکتبة الغزالی، دمشق، چاپ اول، ۱۴۰۱ هجری قمری
  12. مجله الجامعه الاسلامیه، سال اول، شماره ۳ (ذوالقعده ۱۳۸۸ ق)، صفحه ۴۲۹، از «إن الحق والصواب هو ما...»
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
ازدعاهای مشهور که خواندن آن در دوران غیبت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) مو رد سفارش قرار گرقته " دعای عهد" است.این دعا دارای آثار و برکات فراوانی در دنیا و آخرت است به گونه ای که یکی از نزدیکان امام خمینی (رحمة الله علیه) می گوید:

"یکی از چیزهایی که امام در روزهای آخر به من توصیه می کردند، خواندن دعای عهد بود.ایشان می گفتند: صبح ها سعی کن این دعا را بخوانی؛ چون در سرنوشت دخالت دارد."1

در این دعا زندگی مهدوی ترسیم شده است زیرا مشتمل بر درود خاص از طرف دعا کننده و نیز از سوی تمامی مردان و زنان مومن - در شرق و غرب جهان و خشکی و دریا و از پدرو مادر و فرزند- به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) است.سپس عهد و پیمان وبیعت با آن حضرت را تجدید می کند و پایداری برایمان را تاروز قیامت اظهارمی دارد.دعا برای تعجیل ظهور و فرج وبر پایی حکومت حق و سامان یافتن جهان و زنده شدن حقایق دین و اهل ایمان پایان بخش این دعای شریف است.
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
آیا ایران کشور امام زمان (عج) است؟
امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) متعلق به همه انسان ها و امام هستی و پیشوای جهانیان است.شرق و غرب عالم به امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) تعلق دارد.منظور از کشور امام زمان ایران خواندن، عنایت ویژه امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) به این منطقه است، زیرا تنها قسمتی که در آن شیعیان آب و خاک دارند حکومت می کنند و طبق احکام الهی و اهل بیت(علیه السلام) عمل می کنند، ایران است.

از سوی دیگر تنها کشوری که انگیزه زمینه سازی ظهور دارد، ایران است.در هیچ جای دنیا، کشوری نیست که حکومت آن شیعه باشد و یا ادعای زمینه سازی داشته باشد، لذا امام خمینی (رحمة الله علیه) می فرماید: " این کشور صاحب الزمان است و باید کشوری باشد که تا ظهور موعود به استقلال خودش ادامه بدهد و قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار بدهد."

1.گفتنی است که شبیه این تعبیر نیز در جریان تشرف آیت الله العظمی نائینی از وجود امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ، نقل شده است که ایشان درباره حفظ ایران در جنگ جهانی اول فرموده اند:

"اینجا شبیه خانه ماست، می شکند- خم می شود ؛ خطر هست ولی ما نمی گذاریم سقوط کند، ما نگهش می داریم."

2.بنابراین اگر گفته می شود که : ایران، کشور امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است، مقصود این است که ایشان نسبت به این مرز و بوم عنایت خاصی دارد و مردم آن نیز بیش از دیگران به ان حضرت اعتقاد و محبت دارند و در مسیر تحقق اهداف و آرمان های او بیشتر می کوشند.

درباره این تعبیر که حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الله الشریف) از مادری غربی و پدری شرقی است، باید گفت: " دین اسلام که توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآل والسلم) آورده شد، برای تمام جهانیان تا ابد است.پیامبر هم پیامبر شرق و هم پیامبر غرب عالم بود، با این که پدر و مادری شرقی داشت."

امام علی( علیه السلام) هم که از پدر و مادر شرقی به دنیا آمده بود، بر شرق و غرب عالم امامت می کرد و همچنین دیگر ائمه.پس دلیل تعلق امام مهدی ( عج الله تعالی فرجه الشریف) به شرق و غرب عالم، تولد ایشان از مادر غربی و پدری شرقی نیست.



1.صحیفه نور.ج41. ص591.دراین رابطه به فصل نامه انتظار شماره 1.ص20.سخنان امام(رحمة الله علیه) گرد آوری شده است،می توانید رجوع کنید.

2.عنایات حضرت مهدی (عج الله فرجه الشریف) به علما وطلاب.ص 513.نمونه های مشابه دیگری نیز درکتاب میر مهر.ص52.نقل گردیده است که عنایات آن حضرت را به ایران ثابت می کند.
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
61525851197684809021.gif


مهدی جان!

چقدر دل باید تنگ دیدارتو باشد؟

چقدر باید خون جگر خورد از فراغت...؟

چقدر...؟؟؟

ارباب من...!

ازسکوت تو با نگاه گناهم در حیرانم!

عجب صبری!عجب سکوتی!

میدانم که لایق نوکری تونیستم

کاش معرفت می داشتم به آن هنگام که پاسخ سلامم را میدهی

ومن صدای طنین اندازت را می شنیدم

حیف که غرق گناهم

صدایت به گوشم نمی رسد!!!!

چه حسرتی بالاتر از این؟!

مولای من!

مرا دریاب....

83511531387368467422.gif


سلام علیکم...

این پست رو برای دل خودم گذاشتم

بعضی ازبزرگواران انتقاد کردند که وب شما مختص مهدویت هست

و این دل نوشته ها ودرد دل ها رو یک آدم معمولی هم میتونه

بنویسه ولی شما که طلبه اید باید فقط مطالب

درخصوص مهدویت رو بنویسید

ولی اینبار دیگه نتونستم که تو وب مولام

از درد دلم چیزی نگم

شاید مثل برخی ازبزرگواران

دست به قلمم

خوب وعالی نباشه ولی من برای تعریف و تمجید

دیگران نمی نویسم

فقط به عشق مولام می نویسم و لاغیر


کاش کمی حال دیگران رو هم درک کنیم...!!!
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
غیبت
بامراجعه به مجموعه های احادیثی روشن می شود که شمارزیادی ازروایات واحادیثی که درباره وجودگران مایه حضرت مهدی (عج) است وازخورشید جهان افروز او نوید دارد، ازغیبت غم بار او نیز خبر می دهد و مسأله " غیبت " در این روایات به روشنی بیان شده است.

" غیبت " دراصطلاح برای کسی استعمال می شود که مدتی درجایی حضور دارد و پس از آن در محل حاضر نمی شود و در فرهنگ " مهدویت " به پنهان شدن حضرت مهدی (عج) از دیدگان مردم گفته می شود.غیبت را می توان در اینجا به سه معنا تفسیر کرد:

1.آن حضرت در درون جوامع بشری زندگی نمی کند ودر دسترس مردم نیست که به سان دیگر انسان های عادی هرکس خواست او را ببیند و آشنا و بیگانه و دوست و دشمن او راملاقات کنند.

2.حضرت مهدی (عج) درمیان همین جامعه وهمین انسان هاست؛ اما به قدرت خدا، هر گاه اراده کند از برابر چشم ها ناپدید می گردد ودیدگان مردم - با اینکه آن حضرت موجود و حاضر است - او را نمی بینند ؛ همان گونه که موجودات دیگری چون فرشتگان، ارواح و جن را نمی بینند؛با این که به نص قرآن شریف آن ها در میان جامعه ها هستند و دراین جهان موجودند، ممکن است این قدرت استتار و اختفا از برابر دیدگان را کرامتی از کرامت های حجت خدا و ولی او امام مهدی (عج) بدانیم.

آن حضرت در پرتو این قدرت خدادای، می تواند هرگاه اراده فرمود در برابر دیدگان، ظاهر و آشکار گردد و هرگاه خدا خواست نهان و ناپدید شود. احتمال دیگر این است که:

آن حضرت با همان قدرت اعجاز، در دیدگان نظاره گر ، به گونه ای تاثیر و تصرف نماید که آنان نتوانند جمال دل آرای او را بنگرند و این کار ازاولیای الهی - که از سوی خدا دارای قدرت در جهان آفرینش هستند - بعید نیست.از قرآن کریم نیز می توان امکان استتار و اختفای انسان ازبرابر دیدیان را - چه به صورت کوتاه مدت یا دراز مدت - دریافت کرد.( ر.ک: یس(36)، آیه 9 و أسراء (17) آیه 45).

امام صادق (ع) فرموده است:

" یفقد الناس امامهم یشهد الموسم فیراهم ولا یرنه" (الکافی، ج1ص337)

" مردم امام خویش را گم می کنند، پس آن امام درموسم حج حضور می یابد(و) مردم را می بیند، ولی مردم او را نمی بینند".

3.معنای دیگر غیبت پنهان بودن حضرت از نگاه معرفتی انسان هاست، به این معنا که آن حضرت را می بینند ولی نمی شناسند. از این رو در روایات فراوانی آن حضرت به یوسف صدیق (علیه السلام) تشبیه شده که اگر چه بین مردم بود، ولی اورا نمی شناختند.ناشناسی او به حدی رسید که حتی برادران او نیز، او را نشناختند.

امام صادق (ع): " فَما تَنکِر هذهِ الامّة أن یَفعلَ الله جَلَّ وَ عَزَّ بحجّته کَما فَعَلَ بِیوسف أن یَمشی فی أسواقِهِم و یطَاُ بُسُطهم حتّی یأذن الله فی ذلک له کَما أذِن لیوسف ".

" خوی و شأن این امت چه چیز را انکار می کنند، که خدای عزوجل در یک زمانی باحجت خود همان کند که با یوسف (ع) کرد". (الکافی،ج1،ص336 ح4)

به این معنا که خداوند بین او وبین بندگان حجاب و پرده ای قرار می دهد که مردم او را نمی شناسند.

کــــــــــــاش قدر مولایمان رابدانیــــــم...!!!
 
بالا