از شگفتی های امام علی علیه السلام

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
از شگفتی های امام علی :علیه السلام: - طولانی هست ولی بسیار زیبا-مطالعه این مطلب رو از دست ندهید.بیش از 10دقیقه زمان برای مطالعه این مطلب جهت بهتر شناختن مولایمان نیاز نیست...
اولین سوال کننده از گوشه‌ی مسجد کوفه برخاست و پرسید:

یا علی، به من بگو از اینجا که من ایستاده ام تا عرش خدا چقدر فاصله است؟

امیرالمومنین فرمود: اولا فاصله فرش تا عرش، یک فاصله‌ی مکانی نیست که من به تو بگویم از اینجا تا عرش چقدر فاصله است؟! اما اگر یک مومنی خالصانه بگوید لا اله الا الله و این کلمه توحید را بر زبان خود جاری سازد، او فاصله فرش تا عرش را پیموده است، فرش و عرش را به یکدیگر دوخته است.

و بعد در ادامه فرمود: اگر می خواهی عرش پروردگار رحمان را جستجو کنی، بدان قلب یک انسان مومن عرش پروردگار رحمان است‌‌.


اولین سوال کننده جواب سوال خود را گرفت و نشست.

 
آخرین ویرایش:

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل دوم از گوشه‌ی دیگر مسجد برخاست، پرسید:
یا علی، به من بگو واجب کدام است؟ واجب تر کدام است؟

نزدیک کدام است؟ نزدیک تر کدام است؟

عجیب کدام است؟ عجیب تر کدام است؟

مشکل کدام است؟ مشکل تر کدام است؟

امیرالمومنین در پاسخ فرمود:

واجب، ترک گناه است و واجب‌ تر از آن توبه‌ی از گناه است.

نزدیک، قیامت است و نزدیک تر از آن مرگ است.

عجیب، بی‌وفایی دنیاست و عجیب تر از آن دل بستن به این دنیای بی‌وفاست.

مشکل، سرازیر قبر شدن است و مشکل تر از آن با دست خالی سرازیر قبر شدن است.


این سائل دوم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.


 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل سوم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست.پرسید:
یا علی، به من بگو من از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول کرد؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا آمرزیده است؟
از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول نکرد و مردود اعلام شد؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا نیامرزید و در نامه ی عمل من ثبت شد؟

امیرالمومنین فرمود:

اگر یک عبادتی انجام داده اید و بعد از آن عبادت، خدا به شما توفیق داد عبادت دوم را انجام بدهید، آن عبادت دوم دلیل بر آن است که خدا عبادت اول را از شما قبول کرد. چون عبادت اول تان را قبول کرد لذا به شما توفیق ورود به عبادت دوم را عنایت کرد.

اگر شما یک گناه و معصیتی مرتکب شدید، منتهی بعد از آن گناه خدا به شما توفیق داد یک طاعت و عبادتی انجام داده اید، این عبادت بعد از معصیت دلیل بر این است که خدا معصیت شما را آمرزیده است و مورد بخشش قرار داد لذا به شما توفیق داد که مرتکب طاعت و عبادتی‌‌ بشوید.

اگر اول یک طاعت و عبادتی انجام دادید، بعد از آن عبادت مرتکب گناه و معصیتی شدید، آن گناه ِ بعد از عبادت دلیل بر این است که خدا عبادت شما را قبول نکرد و مردود اعلام شد لذا مرتکب گناه شدید، چون اگر عبادت، عبادتِ مقبول بود می بایست شما را از گناه بازدارد. همین که بعد از عبادت معصیت کردید، این معصیت دلیل بر این است که آن عبادت مقبول نبود.

اگر یک گناهی انجام دادید و بعد از آن مرتکب گناه دوم شدید، آن گناه دوم دلیل بر آن است که خدا گناه اول تان را نیامرزید، لذا مرتکب گناه دوم شدید. اگر مرتکب گناه سوم بشوید، گناه سوم دلیل بر این است که خدا گناه دوم را بر شما نبخشید.


این سومین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل چهارم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست.پرسید:

یا علی، بچه‌ای به دنیا آمد، این بچه یک تن دارد با دو سر. آیا با داشتن این دو سر، او یک نفر محسوب می شود و از پدر یک سهم ارث می‌برد یا دو نفر به حساب می آید و از پدر دو سهم ارث می برد؟

امیرالمومنین فرمود: این دو سر را بخوابانید، وقتی هر دو سر به خواب رفتند آنگاه آهسته، سر اول را از خواب بیدار کنید. اگر همزمان با بیدار شدن سر اول، سر دوم هم از خواب برخاست، معلوم می‌شود او یک نفر به حساب می‌آید و از پدر یک سهم ارث می‌برد. اما اگر با بیدار نمودن سر اول، دیدید که سر دوم همچنان در خواب است، معلوم می‌شود او دو نفر محسوب می‌شود و از
پدر دو سهم ارث می‌برد.
سائل چهارم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل پنجم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست.پرسید:

یا علی، دو مادر بر سر دو بچه با هم به دعوا افتادند. این دو بچه یکی پسر است و دیگری دختر. مادر اولی می‌گوید پسر مال من است، دختر مال تو. مادر دوم می‌گوید نخیر، پسر مال من است، دختر مال تو.چگونه به دعوای این دو مادر خاتمه بدهیم؟

امیرالمومنین فرمود: دو ظرف بردارید، از شیر این دو مادر بدوشید، شیر دوشیده شده را وزن کنید، آن شیری که وزنش سنگین تر

است، پسر مال اوست و آن شیری که وزنش سبک تر است، دختر مال اوست.


این پنجمین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل ششم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست.پرسید:

یا علی، خدا در کتاب زبور داوود پیامبر وحی فرستاد که من چهار چیز را در چهار جا مخفی نمودم. به من بگو آن چهار چیز کدامند؟

امیرالمومنین فرمود:

1. خدا اولیای خود را در میان شما بندگان پنهان نمود پس هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک مشمارید و او را مورد تحقیر قرار مدهید شاید او ولی ای از اولیای خدا باشد و شما ندانید.

2. خدا رضا و خشنودی خود را در طاعت و عبادت شما بندگان پنهان کرد پس هیچ عبادتی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید رضای خدا در همان عبادت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.


3. خدا خشم و غضب خود را در گناه و معصیت شما بندگان پنهان نمود، پس هیچ معصیتی را کوچک مشمارید و آن را مرتکب نشوید شاید خشم خدا در همان معصیت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.


4. خدا اجابت خود را در دعاهای شما بندگان پنهان کرد پس هیچ دعایی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید اجابت خدا در همان دعای کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل هفتم از جا برخاست. پرسید:

یا علی، به من بگو الان جبرئیل امین در کجاست؟

امیرالمومنین یک نگاه به آسمان کرد و یک نگاه به سمت راست و نگاه به سمت چپ و نگاه به پشت سر.

فرمود: تمام آفرینش را نگریستم، جبرئیل را ندیدم. جبرئیل باید خودت باشی. ناگهان جمعیت دیدند این سوال کننده از وسط جمعیت خارج شد. فهمیدند او خود جبرئیل امین بود.


جناب جرج جرداق مسیحی در کتاب " امام علی صوت العدالة الانسانیة " می گوید: ای شیعیان، افتخار کنید به چنین پیشوایی. کدام رهبر را در تاریخ بشر سراغ دارید، در هر زمینه ای از او پرسیده باشند، بی درنگ پاسخ داده باشد؟

... ای روزگار، تو را چه شده است؟ ای کاش تمام ثروت ها و سرمایه های خود را بسیج می کردی تا در هر قرنی، یک علی تحویل جامعه ی بشریت می‌دادی. کمبود جامعه ی بشری ما، وجود یک پیشوایی به نام علی بن ابی طالب است.

و در پایان می گوید: می دانید چرا علی را در محراب عبادت سر شکافتند؟ علی را از شدت عدالتش کشتند !!!! و او تنها پیشوای عادل تاریخ بشر است که از شدت عدلش کشته شد نه از شدت ظلمش.


از مولا پرسیدند: چه کنیم تا مشکلات زندگی در نظر ما کوچک آید؟

امیرالمومنین پنج نکته را در ارتباط با این سوال بیان فرمودند:

1. هرگاه یک مصیبت و مشکلی در زندگی شما پدید آمد، شما مشکل بزرگتر از آن را در ذهن خودتان مجسم کنید و به خود بگویید اگر به جای این مشکل وارده، آن مشکل بزرگتر بر سر من فرود می آمد، چه می‌شد؟ اگر مشکل بزرگتر را در ذهن مجسم کنید، تحمل این مشکلی که بر سر شما وارد شد، بر شما آسان خواهد شد.

2. رنج یک مصیبت را بر گذر زمان پخش کنید، تقسیم و توزیع کنید.

3. باور کنید که رنج و غم و مشکل زندگی پایان پذیر است. هیچ غم و غصه ای برای همیشه در زندگی شما باقی نمی‌ماند. هرمشکلی یک مدت زمانی دارد. تا یک مدتی در زندگی شما می ماند، ماموریت خود را به انجام می رساند، به اهداف خودش دست پیدا می‌کند و بعد زندگی شما را ترک خواهد گفت. مشکلات پایان پذیر است.

4. آنچه بود و رفت، مثل آن که نبود.

5. آنچه به دست نیامد، مثل آن که بود و رفت.
 

baharealam

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سائل هشتم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه بلند شد و پرسید:

یا علی، غذای روح انسان کدام است؟

امیرالمومنین فرمود: سه چیز است؛

1. ذکری که از زبان تان عبور نماید و به قلب شما راه پیدا کند.

2. توبه ای که نصوح باشد یعنی انسان دیگر به آن گناه بازگشت ننماید.

3. موعظه ای که بر جان بنشیند و قلب آدم را زیر و رو کند.

سائل هشتم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh
بالا