حقیقت عبادت تعظیم و طاعت خدا و چشمپوشى از غیر اوست، بزرگترین فضیلت نفس ستایش مقام الوهیت و تقرب جستن به ساحت قدس ربوبى است، عبادت اگر با شرایط خاص خود انجام شود مقام بسیار بزرگ و افتخار آمیزى است چنانكه از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله به وسیله كلمه عبد تجلیل شده و قبل از عنوان رسالت عبودیت او قید گردیده است:
اشهد ان محمداً عبده و رسوله.
براى سیر مراتب كمال بهترین وسیله پیشرفت، تهذیب و تزكیه نفس است كه راه عملى آن با عبادت حقیقى صورت میگیرد. انجام عبادت تنها براى رفع تكلیف نیست بلكه وسیله نمو عقل، و موجب تعدیل و تنظیم قواى وجودى است كه نفس را از آلودگیهاى مادى باز میدارد، بهترین وجه عبادت انجام امرى است كه بدون ریا و سمعه بوده و صرفا براى خدا باشد و در این شرایط است كه صفت تقوى ظهور میكند و بدون آن انجام عبادات مقبول نیفتد.
تقوا و ورع انحراف از جهان مادى و فانى بوده و توجه به عالم روحانیت و بقاء است و ایمانی كه به زیور تقوا آراسته شود ایمان حقیقى است و در اثر اخلاص در عبادات، شخص را به مرحله یقین میرساند.
على علیه السلام علاوه بر نمازهاى واجبى نوافل را نیز انجام میداد و هیچ وقت نماز شب آن حضرت ترك نمیشد حتى در موقع جنگ نیز از آن غفلت نمىنمود، در لیلة الهریر نزدیكىهاى صبح به افق مینگریست ابنعباس پرسید مگر از آن سو نگرانى دارى آیا گروهى از دشمنان در آنجا كمین كردهاند؟ فرمود نه میخواهم ببینم وقت نماز رسیده است یا نه!
اشهد ان محمداً عبده و رسوله.
براى سیر مراتب كمال بهترین وسیله پیشرفت، تهذیب و تزكیه نفس است كه راه عملى آن با عبادت حقیقى صورت میگیرد. انجام عبادت تنها براى رفع تكلیف نیست بلكه وسیله نمو عقل، و موجب تعدیل و تنظیم قواى وجودى است كه نفس را از آلودگیهاى مادى باز میدارد، بهترین وجه عبادت انجام امرى است كه بدون ریا و سمعه بوده و صرفا براى خدا باشد و در این شرایط است كه صفت تقوى ظهور میكند و بدون آن انجام عبادات مقبول نیفتد.
تقوا و ورع انحراف از جهان مادى و فانى بوده و توجه به عالم روحانیت و بقاء است و ایمانی كه به زیور تقوا آراسته شود ایمان حقیقى است و در اثر اخلاص در عبادات، شخص را به مرحله یقین میرساند.
على علیه السلام علاوه بر نمازهاى واجبى نوافل را نیز انجام میداد و هیچ وقت نماز شب آن حضرت ترك نمیشد حتى در موقع جنگ نیز از آن غفلت نمىنمود، در لیلة الهریر نزدیكىهاى صبح به افق مینگریست ابنعباس پرسید مگر از آن سو نگرانى دارى آیا گروهى از دشمنان در آنجا كمین كردهاند؟ فرمود نه میخواهم ببینم وقت نماز رسیده است یا نه!