کاش اندازه 10% توجه شما به حزب الله به ما بود

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(5).gif







d%20(1).gif






دکتر عصام العباد کسی که جنبش الحوثی یمن را به جهان معرفی کرد در پاسخ به مجری برنامه راز که پرسیده بود

چه پیامی برای مردم ایران دارید گفت: حرف دل الحوثی ها این است که
کاش 10% توجه ایران به حزب الله لبنان متوجه ما بود .

چرا ما در ایران از این جنبش شیعه اطلاع چندان نداریم؟

صدا و سیمای جمهوری اسلامی چرا احوالات مردم شیعه در جهان را منعکس نمیکند؟

واقعا نقش این جنبش در مبارزه با وهابیت چقدر اهمیت دارد؟

یمن کشوری در سایه ی ظلم وهابی هاست که جوانان وهابیت برای نابودی آنها از همه جای جهان به یمن مهاجرت میکنند

و در حالی که بیشتر مردم ما در ام القرای شیعه اصلا الحوثی ها را نمی شناسند!



252219680159941173692105824424587047.jpg




بیائید به کمک هم این جنبش را بیشتر بشناسیم؟
نظر شما چیست؟


d%20(9).gif

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
سلام منظورتون اینه بیشتر معرفی بشه بین مردم یا اینکه حمایت بشه ازشون؟

خب یه سری اعتقادات خاص هم دارن در سیاست هاشون
الحوثی ها شیعیان زیدیه هستند و یکی از اعتقاداتشون مبارزه سیاسی نرم و بدون خونریزی برای رسیدن به پیروزی هست
کمی متفاوت هستند ...ولی خب قدرت مقاومتشون دریمن چشمگیر بوده
البته حزب الله یک جریان متفاوت هست که با اعتقادات همسو با اعتقادات ما جلو رفته

شما مقایسه کنید با زمان ائمه معصومین که هر قیامی رو تایید نمیکردند بلکه عقاید خاص یک قیام هم مهمه


 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
  1. چرا ما در ایران از این جنبش شیعه اطلاع چندان نداریم؟
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
یا الله

سلام

درسته اعتقاداتشون فرق دارن ولی در کل که به این مبحث فکر کنیم اونها شیعه هستن مظلوم هستن
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
یا الله

سلام

درسته اعتقاداتشون فرق دارن ولی در کل که به این مبحث فکر کنیم اونها شیعه هستن مظلوم هستن
با عرض سلام
بله درسته، در حال حاضر تمام شیعیان جهان در مظلومیت به سر می برند
ولی فرق هست بین شیعه ای که از راه و مسیر حقیقی انتظار فرج دنبال میکنه جهاد خودش رو
این مسیر ایدئولوژی و برنامه های گروه رو تغییر میده و به دنبال راهی میره که اهل بیت عبور کردن
حزب الله جاذبه و دافعه ای داره که از مسیر انتظار منجی دوازدهم عبور میکنه
خود در انتظار منجی دوازدهم بودن خیلی از ایدئولوژیها رو عوض میکنه
البته حمایت حکومتی کردن فرق میکنه ... بعضی تفکرات ممکنه نشه برا حمایت ... وگرنه خیلی از جریانات شیعه هم نیستند ولی در ایران شناخته شده و مورد قبول ...
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
رهبر سیاسی و فکری این گروه سید حسین حوثی فرزند بدر الدین (رهبر مذهبی زیدیه صعده) است که افکاری نزدیک به شیعه جعفری اثناعشری دارد گرچه به عللی فعلاً رهبری سیاسی گروه حوثی بر عهده برادر ایشان عبدالملک حوثی است اما هنوز هم از نظر فکری از افکار حسین حوثی ارتزاق می کنند.

یکی از یمنی هاکه اخیراً از وهابیت به تشیع گراییده مصاحبه ای انجام داده که در آن زیدی های حوثی را معرفی می نماید و از آن جایی که این پاسخ را جامع دیدیم به بیان آن اکتفاء می نماییم.

دکتر عصام العماد که اصالتی یمنی دارد او یک وهابی بوده که به گفته خودش با تحقیق و مطالعه به شیعه جعفری روی‌آورده است. او از شاگردان رهبر جنبش، سیدحسین حوثی است، اما می‌گوید که او را تاکنون ندیده و تنها نوار‌ها و ویدئو‌های او را شنیده و تماشا کرده‌است.

دکتر عصام العماد می‌گوید که سیدحسین حوثی و به طور کلی حوثی‌ها تلاش دارند که شیعیان زیدی در یمن را به شیعه واقعی که همان شیعه اثنی‌عشری است، ترغیب کنند. او تأکید می‌کند که حکومت مرکزی یمن بر این عقیده است که راه شیعه جعفری از شیعه زیدی می‌گذرد و به همین علت با شیعیان زیدی برخورد کرده و تلاش می‌کنند تا آن را به آغوش سلفی‌ها بیندازند، در شرایطی که سیدحسین حوثی و جنبش او درست برخلاف حکومت مرکزی یمن عمل کرده و سعی کرده‌اند زیدی‌ها را به آغوش شیعه جعفری دعوت کنند. او تأکید می‌کند علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن از سوی عربستان حمایت می‌شود و اگرچه خودش یک شیعه زیدی است، اما از وهابیون و سلفی‌ها حمایت می‌کند.

از نظر ایدئولوژیک و اندیشه‌ای حوثی‌ها، حسین را رهبر می دانند؛ یعنی اندیشه استراتژیک و ایدئولوژیک حوثی‌ها کلاً از کتب سیدحسین گرفته شده است. حتی خود عبدالملک می‌گوید هرچه ما داریم از برادر من، حسین داریم. از سال 2004 حمله نیروهای یمن به حوثی‌ها و به حسین آغاز شده ‌است. مقصد اینها حسین است. اینها می‌گویند که ما داریم شاگردان سیدحسین را می‌کشیم. من خودم نوار‌های سیدحسین را شنیده‌ام و کتاب‌‌های او را خوانده‌ام. او سعی کرده که سکوت شیعیان را بشکند. اینها 30، 40 سال ساکت بوده‌اند.

می‌توانیم بگوییم که حوثی‌ها اثنی‌‌عشری هستند، اصلاً هر کتابی که در صعده (محل حوثی‌ها) هست کتب جعفریه است و هیچ کتاب زیدیه در آنجا نیست. در همه کتابخانه‌های رسمی و شخصی و خانگی همه جا کتب جعفری است.

الان زیدی‌های یمن واقعاً از ته دل از حوثی‌ها حمایت می‌کنند. گرچه اعتقاد دارند که حوثی‌ها از لحاظ عقیدتی جعفری شده‌اند یا به سوی جعفری‌ها گرایش پیدا کرده‌اند. الان جنگ با سلفی‌ها و بعثی‌ها است. حتی اسماعیلی‌ها هم از حوثی‌ها حمایت می‌کنند.

حوثی ها در واقع بازوی مسلح شیعیان مظلوم استان شیعی نشین صعده هستند که در برابر تهاجمات دولت مرکزی دفاع می کنند.

حوثی ها و در رأس آنها، عبدالملک الحوثی بر این موضوع تأکید دارند که استان شیعه نشین صعده جزئی از خاک یمن است و آنها به هیچ وجه قصد جدایی از آن کشور را ندارند.

اختلاف دیدگاه سیاسی با حکومت مرکزی در مورد آمریکا و اسرائیل، بی توجهی دولت به وضعیت خاص استان صعده و انجام نشدن اقدامات عمرانی از جمله مسائلی است که از سال های پس از وحدت یمن تاکنون همواره باعث درگیری حوثی ها با دولت شده است.

عبدالملک حوثی رهبر فعلی جنبش الحوثی به دلیل دارا بودن شخصیت قوی، با وجود برادر بزرگترش یحیی، به رهبری این جنبش برگزیده شد و از سال 2004 تاکنون توانسته است با کمک برخی از همفکران برادرش در شباب المؤمن، آن را هدایت و رهبری کند.

وی سخنوری بسیار توانا است و با توجه به نفوذ پدرش بدرالدین که از ائمه مذهب جارودی (فرقه ای از زیدیه) است که احترام و نفوذ زیادی در یمن دارد، توانسته است بهره فراوانی ببرد. به گفته مخالفان الحوثی ها، تحولات فکری آنها باعث شده است که آنها در افکار و عقاید بسیاری با شیعه امامی احساس نزدیکی کنند و همین موضوع به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمایت فکری ایران نامیده می شود.

بدرالدین الحوثی در کتابی باعنوان «زیدیه در یمن» با برخی عقاید جاری در بین زیدیه به مخالفت برخاسته و همین موضوع باعث شد که بسیاری از رهبران زیدیه به مخالفت با او برخیزند.

پسرش حسین الحوثی نیز با تأثیرپذیری از افکار پدرش بر موارد مشترک با شیعه دوازده امامی تأکید کرده بود و این باعث شد که عده ای با او به دشمنی بپردازند.[4]

معرفی منابع:

برای مطالعات تکمیلی در موضوع زیدیه شناسی در زمینه «زیدیه» به نوشته‌های زیر می‌توانید مراجعه کنید:

1- زیدیه، تاریخ و عقاید، مهدی زمانیان و سید علی موسوی‌نژاد، نشر ادیان، 1386.

2- تاریخ فرق اسلامی، حسین صابری، ج 2، انتشارات سمت، 1383.

3- دولت زیدیه در یمن، حسن خضیری احمد، احمد بادکوب، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1380 و برای مطالعات تفصیلی تر، سه حوزه منابع معرفی می شوند :

الف) کتاب‌ها و نگاشته‌هایی که در زمینه فرق و مذاهب اسلامی، نوشته شده‌اند؛چونان: مقالات الاسلامیین، ملل و نحل، فرق الشیعه، المقالات و الفرق، الفصل و ... .

ب‌) کتاب‌ها و مقالات که در خصوص «زیدیه» نوشته شده‌اند و از آن جمله:

الزیدیه قراءة فی المشروع و بحث عن المکوّنات، عبد الله بن محمد حمیدالدین، صفاء، 1424؛ الزیدیه فی موکب التاریخ، جعفر سبحانی، دارالاضواء.

الزیدیه نظریه و تطبیق، علی بن عبدالکریم الفضیل شرف الدین، بیروت، 1412 ج‌).

کتاب‌ها و آثار مؤلفان زیدی مذهب: در دهه‌های اخیر، آثار فراوانی از مؤلفان زیدیان - چه در یمن و چه در کشورهای دیگر- به چاپ رسیده است. پاره‌ای از آن را در تراث الزیدیة (سید علی موسوی نژاد، مرکز ادیان و مذاهب 1384) مؤلفات الزیدیة (سید احمد حسینی اشکوری، مکتبه نجفی مرعشی، قم 1413) و ... می‌توان دید.


[1] امین، سید محسن، ‏ أعیان‏الشیعة، ج‏7، ص 114، دار التعارف للمطبوعات، 1406 هـ ق‏.

[2] (ر.ک. مقاله معرفی آثار منتشر شده زیدیه، نشریه هفت آسمان، ش 14/161).

[3] (ر.ک. مقاله: مهدویت و فرقه حسینیه زیدیه، سید علی موسوی‌نژاد، نشریه هفت آسمان، ش 27/127).

[4] برای اطلاع بیشتر نک:

http://shia-online.ir/article.asp?id=7443&cat=2

http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=95821

ترجمه پرسش در سایر زبانها
 
بالا