سلام کردن و چند حکم شرعی

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
649592_idHt1af1.JPG

خدایا روزی کن با صدای بلند سلام کنم.


برخی عارشان می‌شود که اول سلام کنند؛ اما هستند برخی که در سلام کردن با صدای بلند پیش‌دستی می‌کند. همچنین باید سلام را به درستی یعنی «سلامٌ علیکم» جواب داد و از بیان عبارت‌های دیگر مثل «سلام از ماست» جلوگیری کنیم. همچنین سلام کردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.


کلمه سلام بیش از ۴۰(چهل) بار در قرآن کریم بکار رفته است. در آیه‌ای خداوند می‌فرماید:(۱)


«فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عندالله مبارکه طیبه» وارد خانه که می‌شوید سلام کنید «فسلموا علی انفسکم» مفسران فرموده‌اند که این آیه از مواردی است که همه مؤمنین به منزله یکدیگر حساب شده‌اند. و سلام کردن به دیگران سلام کردن به خود تلقی شده است و بعضی گفته‌اند که از این آیه استفاده می‌شود که اگر کسی هم در خانه نباشد بر خودتان سلام کنید.


در دعای روز هشتم ماه رمضان هم تأکید شده و از خدا در خواست شده تنها توفیق سلام کردن نیست بلکه افشاء سلام یعنی بلند و آشکار سلام کردن می‌باشد . همچنین در روایتی از امام باقر علیه‌السلام وارد شده که حضرت فرمودند : “ان الله عزوجل یحب افشاء السلام : خداوند عزوجل آشکارا سلام کردن را دوست می‌دارد. ” (۲)


*احكام سلام كردن
- سلام كردن به ديگران مستحب، ولى جواب آن واجب است.
- سلام كردن به كسى كه در حال خواندن نماز مى باشد، مكروه است.
- اگر كسى به نمازگزار سلام كند، بايد همانطور كه او سلام كرده جواب دهد; مثلاً اگر گفته: «سلام عليكم» در جوابِ او بگويد: «سلام عليكم»، ولى در جواب «عليكم السلام» بگويد: «سلام عليكم».
- كسى كه نماز مى خواند، جايز نيست به ديگران سلام كند.
- سلام را بايد فوراً جواب داد.


- اگر دو نفر همزمان به يكديگر سلام كنند، بر هر يك واجب است كه جواب سلام ديگرى را بدهد.
- سلام كردن به كافر مكروه است و اگر او به مسلمانى سلام كند، احتياط واجب آن است كه در جواب او بگويد: «عليك» و يا فقط بگويد: «سلام».


*آداب سلام كردن


- مستحب است سواره به پياده و ايستاده به نشسته و گروه اندك به گروه زياد و كوچك به بزرگ سلام كند.
- مستحب است در غير نماز جواب سلام را بهتر از آن بدهد، پس اگر كسى بگويد: «سلام عليكم» مستحب است در جوابش بگويد: «سلامٌ عليكم و رحمة الله».
- سلام كردن مرد به زن مكروه است، مخصوصاً به زن جوان.(۳)
______________________


۱)سوره نور آیه ۶۱

۲)وسائل الشیعه – ج ۱۲ ص ۵۸

۳)احکام جوانان ایت الله فاضل(ره)ص۱۸۲
 
بالا