برای بزرگداشت عاشورا فقط بحث کافی نیست !!

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"

شناخت تنها حركت آفرین نمى شود. هنگامى دانستن و به یاد آوردن خاطره ها ما را به كارى مشابه كار امام حسین (ع) و پیمودن راه او وا مى دارد كه در ما انگیزه اى بوجود آید و دوست داشته باشیم آن كار را انجام دهیم. باید عواطف تحریك شود و احساسات برانگیخته شود تا ما هم بخواهیم كارى مشابه كار او انجام دهیم. تحقق چنین امرى نیازمند دو دسته از عوامل است. جلسات بحث و گفتگو مى تواند شناخت لازم را به ما بدهد. اما عامل دیگرى هم براى تقویت احساسات و عواطف لازم داریم.
هنگامى كه صحنه اى بازسازى مى شود و انسان از نزدیك به آن صحنه مى نگرد، این مشاهده با هنگامى كه انسان بشنود چنین جریانى واقع شده یا این كه فقط بداند چنین حادثه اى اتفاق افتاده است، بسیار تفاوت دارد. همه مى دانیم كه در شهرمان مردم محروم زیادى هستند اما دیدن یك شخص محروم با یك حالت رقت آور مى تواند در ما تأثیرى ببخشد كه صرفِ دانستن، هیچگاه آن اثر را ندارد. وقتى انسان حالت مریض و یا حالت طفل یتیمى را دید، اثرى در روح ایجاد مى شود كه هرگز دانستنى ها چنین اثرى را نمى تواند داشته باشد.
هرگاه صحنه هایى را بازسازى كنیم، خواه در قالب سنتى و یا با استفاده از روش هاى جدید و به صورت نمایش و فیلم، بگونه اى كه جریان عاشورا را مجسم كند، نشان دادن آن ها اثرى دارد كه دانستن نمى تواند آن اثر را داشته باشد. حوادث عاشورا را شنیده اید. مى دانید امام(ع) روز عاشورا چگونه به شهادت رسید اما آیا دانسته هاى شما اشك شما را جارى مى كند؟ وقتى در مجالس شركت مى كنید و مرثیه خوان مرثیه مى خواند، آنگاه مى بینید كه اشك جارى مى شود.
ما علاوه بر این كه باید بدانیم چرا ابى عبد الله قیام كرد و بدانیم كه چرا مظلومانه شهید شد، باید این مطلب بگونه اى بازسازى شود تا بهتر بشنویم و ببینیم؛ تا عواطف و احساسات ما برانگیخته تر شود. هر اندازه اینها در برانگیخته تر شدن عواطف و احساسات ما مؤثرتر باشد، حادثه عاشورا در زندگى ما مؤثرتر خواهد بود.
نتیجه:
عزاداری باید باشد تا غیر از عامل شناخت، عامل احساسى ـ عاطفى نیز در ما تقویت شود. اگر این عواطف تحریك شود، آن گاه مى تواند اثر كند. درون انسان علاوه بر شناخت؛ نیروى دیگرى به نام انگیزش ها و هیجانات وجود دارد كه عامل آن، احساسات و عواطف است. این عوامل نیز باید تقویت شود تا نقش خود را ایفا كند. عزادارى از جمله این عوامل است.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : برای بزرگداشت عاشورا فقط بحث کافی نیست !!

عرض ادب حقیتش من میخواستم درباره این موضوع در بحث عنوان کنم!

همانطور که قبلا اشاره کردم نظرمو درباره نهضت عاشورا اعلام کرده بودم که برای پاسخ به این تایپیک این نظر رو مقدمه بحث قرار میدم لازم به ذکره که این نظر رو قبلا در هیچ جا ایراد نکرده بودم)

نفس حرکت نهضت عاشورا از ابتدای خلقت بود و این نفس در روز دهم محرم نشان داده شد! برای دفاع از این نظریه باید به این سوال پاسخ بدیم هدف از خلقت چیست؟
قرآن کریم هدف از خلقت رو عبادت و آزمایش عنوان میکند! اما این همه هدف نیست....هدفی والاتر از این وجود دارد! خب ما عبادت کنیم که به چه برسیم؟ غیر از اینه که به خدا برسیم؟ ...حالا به چیه خدا برسیم؟ به رضای خدا...اینکه خداوند عالم و هستی از ما راضی باشه......خب چی بشه؟ این بشه که با رضای خدا آدمی به آرامش نهایی برسه..........باید دانست که خدای متعال آدمی رو برای رنج مهنت خلق نکرد! بلکه این خود آدم است که برای خود رنج می آفریند.....آدمی خلق شده که لذت ببرد از زنده بودن خود...!
آدمی خلق شده که در آرامش حقیقی و نهایی که همان معنویات است که این مهم جز در غرق شدن و برای خدا بودن میسر نمیشود!!!! پس آدمی خلق شده تا لذت ببرد... چطور لذت ببرد؟ اینطور که با اخلاص کامل در خدا غرق شود و همه چیز رو خدا ببیند و جز خدا چیزی نخواهد و نداند......و عرفان حقیقی رو بشناسد تا به این هدف برسد.....خدا میخواهد که آدمی تنها برای او باشد...به غیر او دل نبندد........کسی جز خدا را اولیا خود قرار ندهد.......و همه چیزش را نثار او کند........هر چه دارد برای خدا باشد.... برای راه خدا باشد....همسر فرزند جان مال آبرو یارانش....اصحابش..... تا در راه خدا همه هستی اش فدا شود.....چرا که در خدا غرق شده است!!!!!

خب چنین شخصی که وقتی اینها رو از دست بدهد... آنهم بطور فجیع...و این همه مصیبتهایی که وارد میشود را زیبا مبیند...چون خدا را حاضر و ناظر میبیند.....شما تصور کنید جگر گوشه شما 6 ماه باشه و بر روی دستانتان جان بدهد.....خنجر یا تیری به گلوی نازک و لطیفش فرو بره......چه میکنید؟.....آدمی باید آنقدر خودش رو برای خدا وقف کرده باشه که این طور مصائب در راه خدا برایش لذت باشه......خب خدا میخواهد آدمی اینطور باشد تا او را در قرب خودش جا بدهد.. وبه هدف اصلی خلقت بشر یعنی رسیدن به آرامش کامل معنوی و ابدی برسد!!!!!

خب حال که مشخص شد علت خلقت چیست؟ و چطور باید برای رسیدن به هدف خلقت تلاش کرد معما حل میشود...... خدا کسی را میخواهد برای او باشد.....همه چیزش را فقط برای خدا بدهد...جان مال . آبرو......و..........!!!!!
خب الگوی اینکار جز حضرت سیدالشهداء(ع) کیست؟؟؟؟
انقدر معارف اسلامی عرفانی برای درک موضوع عشق به خدا بالاست که آدمی حتما باید تلنگری بر وی صادر شود.......... و بیدار شود..........خدا متعال برای اینکه این تلنگر را بدهد بوسیله حضرت سیدالشهداء(ع) این عرفان ناب رو نشان داد.......

حضرت سیدالشهداء(ع) برای اینکه این مطلب اخلاص برای خدا و فدای کردن همه چیز برای خدا رو به همه ما نشان بدهند از تشکل زیر استفاده نمودند:
هدف: شناساندن عرفان حقیقی الهی به انسانها
ابزار: مصیبت( آنقدر این شناخت والاست که به مصیبت والاتری نیاز دارد...تا تلنگری باشد)

در توضیح مطلب بالا باید عرض کنم که امام حسین(ع) مهمترین هدفشون شناساندن عرفان حقیقی الهی بود......عرفانی که تمامی انبیاء(ع) هزاران سال از آن دم میزدند...و کتابها نازل شد .........عرفانی که حضرت ابراهیم(ع) با خلوص پاک این کار رو انجام داد ولی کمتر کسی عبرت گرفت!........عرفانی اساس خلقت و شناخت معارف ناب دین است.......یعنی شناخت خداست.

خب برای شناساندن موضوعی عظیم ......ابزاری عظیم و بزرگ لازم هست.............چه ابزاری از جان بهتر؟ درکنار جان خود، جانهای فرزندانش.....علی اصغرش... علی اکبرش... عباسش... دیگر برادرانش... قاسمش..... یارانش......فشارهای روحی و جسمی......زنده زنده زیر تیغ رفتنش..... اسارت ناموسش........سیلی خوردن ناموسش.... و ابزاری ازین دست..... تا اینکه این مصیبتها به گوش ما برسد و اشک بریزیم و علت اینها رو جویا بشویم..... و بگوییم....چرا حضرت امام حسین(ع) اینکار را کرد؟
مگر از خدا چه چیزی دید که اینقدر همه هستی اش را فدا کرد؟ مگر خدا کیست؟
دقت کنید به سادگی با این ابزار( مصیبتهای واقعی) آدمی رجوع پیدا میکند به خدا........... و عرفان الهی........و انتخاب مسیر عرفانی...اینکه همه چیزمان رو فدای خدا کنیم و در نهایت رضای خداو رسیدن به آرامش معنوی و کمال..............

آری دوستانم.... نهضت عاشورا فلسفه اش اینست............ اینکه با تفکر شهادت و تفکر انتظار...با این دوبال به سوی کمال سیر کنیم........... تا به هدف خلقت را محقق کنیم........


حال دیدید که نفس نهضت عاشورا از ابتدای خلقت بود؟



والسلام

عرفان
 
بالا