استعمال عطر و ادکلن برای روزه دار و اختلاف زن و مرد

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
ضمن قبولی طاعات و عبادات روزه دارن عزیز در این نوشتار حکم استعمال عطر و ادکلن را برای روزه دار بیان میکنیم
یک مسئله شرعی که در مکروهات روزه وجود دارد بوييدن گل‌هاي خوشبو است (۱)


اما در مورد استعمال عطر و ادکلن برای روزه دار اشکالی ندارد و عطر و ادکلن حکم بوئیدن گل را ندارد.

شاید بعضی در مورد استعمال ادکلن سوال داشته باشند که حکم شرعی قالب مراجع تفلید در این زمینه این است :

  • آیات عظام امام، خامنه ‏اى، صافى و نورى: اگر یقین نداشته باشید که از الکل مایع و مست کننده تهیه شده، پاک است. و نماز با آن صحیح است (۲)

  • آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل، مکارم و وحید: خیر پاک است و نماز با آن صحیح است (۳)

  • آیت الله بهجت(ره):الکل طبى و صنعتى، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با آن اشکال دارد.(۴)

اما اختلاف استعمال عطر و ادکلن توسط و مرد:
  • عطر زدن در اسلام برای هیچ گروه و جنسیتی از جمله برای زنان و دختران جوان حرام نیست. اما چیزی که اسلام از آن نهی کرده است استعمال عطرهای خوش بو کننده مقابل نامحرم است. طبق نظر همه مراجع استعمال این گونه عطرها در مجامع عمومی که نامحرم نیز وجود دارد جایز نیست(۵)

____________________________

۱)توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۹۶۱، مسئله ۱۶۵۷.
۲)امام، استفتاءات، ج ۱، نجاسات، س ۲۶۰ آیت ‏الله خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۳۰۷ - ۳۰۴؛ آیت ‏الله صافى، جامع‏ الاحکام، ج ۱، س‏۱۵۰ و ۱۵۲
۳)آیت‏ الله فاضل، جامع ‏المسائل، ج ۱، س ۷۳ و ج ۲، س ۹۹؛ آیت‏ الله مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۴۸ و ۴۹ و ج ۲، س ۴۰ و ۴۲؛ آیت‏ الله تبریزى، استفتاءات، س ۹۰ و ۹۴؛ آیت‏ الله سیستانى، Sistani.org، الکل و دفتر آیت‏ الله وحید.
۴)سوال تلفنی از دفتر معظم له توسط پرسمان دانشجویی.
۵)آیت‏ الله مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۷۹۷ آیت ‏الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۶۱۶ آیت ‏الله خامنه‏ اى، استفتاء، س ۶۶۷ و ۶۲۱ آیت ‏الله نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۱۰۳۳ دفتر آیت ‏الله وحید، آیت‏ الله صافى، آیت ‏الله بهجت، امام، آیت‏الله فاضل و آیت‏ الله سیستانى،با استفاده از نرم افزار پرسمان.
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
« هر زنی که خود را با عطر یا چیز دیگری خوشبو کند و از خانه خود بیرون برود،

پیوسته لعن می شود تا زمانی که به خانه بازگردد.1

امام صادق « علیه السلام » می فرماید:

هر زنی که خود را برای غیر از شوهرش خوشبو و معطر کند،
نمازی از او قبول نیست، تا اینکه خود را بشوید مثل کسی که

خود را از جنابت می شوید2

منابع:
1- عقاب الاعمال،ص590.
2- مکارم الاخلاق،ص215.
 
بالا