کشته شدن شیطان به دست امام مهدی(عج)

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
در قرآن آمده است که ابلیس یه خداوند متعال عرض کرد: خدایا! مرا تا روز قیامت مهلت بده. خداوند فرمود: به تو تا روز وقت معلوم مهلت داده می‌شود.(7) از تعبیر مشخص می‌شود که درخواست شیطان اجابت نشده و طبق روایات منظور از وقت معین، وقت ظهور امام مهدی(عج) است.
در روایتی آمده است شخصی از امام صادق(ع) درباره «یوم الوقت المعلوم» سۆال کرد، امام به او فرمود: «هنگامی که قائم ما ظهور کند و به مسجد کوفه بیاید، شیطان به حضور آن حضرت می‌آید و زانو به زمین می‌زند و می‌گوید: ای وای از این روز. آنگاه امام قائم موی پیشانی شیطان را می‌گیرد و گردنش را می‌زند و او را به هلاکت می‌رساند. این روز وقت معلوم (در آیه مذکور) است».(8)

بنابراین شیطان کشته می‌شود، اما آیا پس از آن دیگر مردم آزادی در اراده ندارند و مانند فرشتگان مجبور به اطاعت خدا خواهند بود؟ باید توجه داشت که آزادی اراده و اختیار از انسان‌ها گرفته نمی‌شود. منظور از کشته شدن شیطان این است که ریشه‌های فساد و عوامل انحراف و ظلم و جور در عصر درخشان حکومت امام مهدی(عج) نابود می‌شود و به جای آن عقل و ایمان حکومت می‌کند، چنانچه در حدیثی آمده است: « در صحف ادریس پیامبر آمده: تو ای شیطان تا زمانی که مقدر کرده‌ام که زمین را در آن زمان از کفر و شرک و گناه پاک سازم، مهلت داده خواهی شد. ولی در این زمان (به جای تو) بندگان خالص و پاکدل و با ایمان روی کار آیند، آن‌ها را خلیفه و حاکم زمین می‌کنم و دین‌شان را استوار می‌سازم که آن‌ها تنها مرا می‌پرستند و هیچ چیز را شریک من قرار نمی‌دهند. در ان روز است که تو و همه لشکریانت ار پیاده و سواره را نابود می‌نمایم».(9)

در آن زمان دیگر حنای شیطان و لشکریانش رنگ ندارد و در برابر بندگان مخلص خدا به رهبری امام مهدی(عج) خفاش‌‌هایی در برابر خورشید تابناک عاجرند، در آن هنگام مرگ شیطان فرا رسیده است.

------------------------
7. همان، ج 52، ص 283.

8. اثبات الهداة، ج7، ص 101.

9. بحارالانوار، ج 52، ص 384.
 
بالا