احكام پسران

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
درس بيستم : تلقيح - تشريح - پيوند
1 - تلقيح عبارت است از وارد نمودن منى در داخل رحم زن براى باردار شدن .
اگر منى مردى را بادستگاه به رحم زنى كه از شوهر خود باردار نمى شود وارد كنند تا باردار شود جايز نيست و حرام است .
ولى اگر منى مردى كه شوهر زن است بگيرند و پرورش دهند و با دستگاه به رحم زن منتقل كنند تا باردار شود اشكال ندارد، زيرا زن با منى شوهر خود حامله شده و فرزند او حلال است
2 - تشريح مرده مسلمان و قطعه قطعه نمودن بدن او جايز نيست و حرام است ولى تشريح بدن غير مسلمان براى مسلمان اشكال ندارد و ديه ندارد.
مساءله - اگر تشريح بدن غير مسلمان ممكن نباشد تشريح بدن مسلمان براى يادگيرى پزشكى براى حفظ جان خود مسلمانان بلااشكل است ولى اگر حفظ جان مسلمانى موقوف بر آن نباشد و صرفا انتقال مسائل علمى باشد جايز نيست .
3 - اگر جان مسلمانى موقوف باشد بر پيوند عضوى از اعضا مرده مسلمان ديگر با اجازه صاحبش جايز است كه آن عضو قطع شود و به بدن مسلمان ديگر پيوند زده شود
مساءله - كسانى كه وصيت مى كنند كه از اعضاء بدنشان براى پيوند به بدن مسلمان ديگر بردارند مثل قلب و كليه و غيره در صورت توقف حفظ جان مسلمانى بر آن ، شكال ندارد.
و نيز قطع عضوى ازبدن غير مسلمان و پيوند آن به بدن مسلمان بلا اشكال مى باشد.
مساءله - جايز است كه مسلمانى در حال حيات خود عضوى از اعضاء بدنش براى پيوند و نجات جان مسلمان ديگر بفروشد.
مساءله - خريد و فروش خون براى نجات جان مسلمان ديگر و انتفاع حلال از آن جايز و خالى از اشكال است .
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
حدود و تعزيرات
حد
: كيفرى است كه از طرف خداوند براى پاره اى از جريمه ها معين شده كه توسط قاضى و حاكم شرع اجرا مى شود مثل حد زنا و سرقت .
تعزير: مجازاتى است كه اندازه آن در شرع معين نشده و توسط حاكم شرع براى ادب كردن مجرم تعين و اجرا مى گردد.در اين صورت تفاوت بين حد و تعزير اين است كه حد مقدارش در شرع معين است و نمى توان آن را زياد و كم كرد ولى تعزير اندازه معينى ندارد و بستگى به نظر قاضى دارد مثل كسى كه بطور آشكار روزه خوارى كند حد و تعزير با هم تفاوتهاى ديگر هم دارند كه نيازى به آوردن آنها در اينجا نيست .
قصاص و ديات
قصاص : قصاص مجازاتى است كه به دستور حاكم شرع توسط شخصى كه بر او جنايتوقع شده يا ورثه او درباره مجرم اجرا مى كنند مثل قصاص نفس يا قصاص عضو. در اين صورت شخصى كه فرزند ديگرى را كشته شاكى مى تواند با حكم قاضى او را به دار بياويزد و قصاص كند يا اگر عضوى از اعضاء بدن فردى از كار بيندازد مى تواند قصاص كند يا ديه بگيرد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
ديه : ديه خوبنهاى جنايت است در اين صورت ورثه مقتول يا شخص مصدم مى توانند با شرايطى كه دراين باب است قصاص كنند و يا ديه را بگيرند و يا آن كه مجرم را ببخشند.
كليه شرايط و موارد قصاص و ديه بطور گسترده در رساله هاى علميه بيان شده است كه در صورت نياز به آنها مراجعه شود: در ضمن بايد توجه داشت كه ديه زن نصف ديه مرد است در اين صورت اگر مردى زنى را بكشد خانواده زن مى توانندنصف ديه مرد را بدهند و قصاص كنند و يا نصف ديه قتل را بگيرند و رضايت دهند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
مسائل متفرقه :
1 - رقص چون سبب تحريك غريزه جنسى مى شود بنابر احتياط واجب حرام است جز رقص همسر براى همسر
2 - تراشيدن ريش و ماشين ته زنى كه مثل تراشيدن است اشكال دارد و بايد ترك كرد
3 - بازى كردن با آلات قمار از قبيل نرد و پاسور و يا شطرنج به قصد برد و باخت اشكال دارد ولى اگر شطرنج بصورت يك ورزش فكرى در عرف مردم باشد و از ابزار قمار خارج شده باشد و در قبال موفقيت در آن ورزش ، جايزه بدهند همانطور كه امروز در دنيا معمول است اشكال ندارد هرچند كه عده اى از فقهاء، آن را بكلى حرام مى دانند.
4 - مالياتى كه مردم به دولت مى دهند بابت خمس حساب نمى شود ولى بابت مخارج سال مى توان حساب كرد.
5 - جلوگيرى زن از باردارى در صورت رضايت شوهر اشكالى ندارد ولى عقيم كردن جايز نيست .
6 - وجود جنين در رحم زن در صورتى كه با نظر پزشك متخصص و تحقيق و بررسى براى زن ضرر داشته و ادامه اش سبب مرگ مادر يا فرزند شود سقط آن قبل از دميدن روح در آن ، اشكال ندارد.
7 - رشوه دادن و ياگرفتن حرام است جز آن كه رشوه دهنده براى رسيدن به حقش ناگزير باشد در اين صورت براى رشوه دهند اشكال نداشته ولى براى گيرنده حرام است .
8 - زنى كه شوهر كرده و از وطن اصلى خود بهمراه شوهر به شهر ديگر رفته هروقت كه به شهر خود مسافرت ميكند و قصد اعراض از وطن خود ندارد نمازش تمام و روزه اش صحيح است
9- ساختن مجسمه جاندار مثل انسان و حيوان جايز نيست و درآمد آن حرام مى باشد ولى خريد و فروش و نگهدارى آن اشكال ندارد.
10 - نقاشى جانداران مثل انسان وحيوانات اشكال ندارد و حرام نيست .
11 - آواز خوانى و موسيقى به گونه اى كه شنوندگان را از حالت طبيعى خارج سازد وآنها را به رقص وا دارد غنا و حرم است و گوش دادن به آن جايز نيست ولى گوش دادن به آهنگهايى كه غنا بودنش مشكوك است اشكال ندارد.
12 - اگر چند نفر براى كشتن يك نفر تبانى كنند به خيال اين كه از قصاص ‍ اعدام مى توان گريخت تصور اشتباهى است زيرا ولى دم مى تواند رضايت دهد، يا ديه بگيرد يا آن كه ديه آنها را بجز يك نفر بپردازد و تقاضاى قصاص ‍ اعدام همه آنها را بنمايد بخاطر آن كه چنين انديشه غلطى در ميان مردم پا نگيرد.
 
بالا