زندگینامه شهید غفاری

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
زندگي نامه شهيد غفاري


شهيد غفاري:
آذربايجان چونان تاجى است بر سر ايران كه از گذشته هاى دور هميشه سرافراز و سربلند به مفاخرش بوده است . آذر شهر اين سرسبز ديار تاريخى - در ساحل زيبا و با صفاى درياچه اروميه با مهربان مردمان صميم كه جملگى عاشق اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام هستند آرميده است . شهر عالمان فرزانه اى چون شيخ حسن و شيخ عبدالله ما مقانى (صاحب تنقيح المقال ) آيه الله حاج مقدس آقا و شهيد محراب آيه الله سيد اسدالله مدنى و شهيد نستوه آيه الله شيخ حسين غفارى است .
نام قديمى اين ديار پرطروات و با نشاط و انقلابى دهخوارقان بوده و تاريخى ترين شهرهاى آذربايجان شرقى است
اين شهر مملو از زيبايى ها و مناظر طبيعى و پيشينه قوى فرهنگى است حضور دهها تن از علماى برجسته در طول دو قرن اخير گوياى اين مدعاست كه آذر شهر ديار عالم پرور و عشاق اهل بيت عليهم السلام و مهد عارفان و آزادگان آزادى خواهان بوده از جمله عارفان و عالمان فرزانه اين منطقه به عنوان نمونه عبارتند از:
ملا يوسف دهخوار قانى - شيخ رضا دهخوارقانى - شمس العلماء دهخوارقانى - آيه الله شيخ على توتونچيان - شيخ ابوالقاسم دهخوارقانى - آيه الله سيد جلال الدين دهخوارقانى - شيخ محمد حسن منطقى - آيه الله عظيمى و...
مساجد قديمى همچون مسجد محراب كوى قاضى - مسجد چهار سو مسجد عبدالله شهيد - مسجد حاج كاظم - مسجد بازار (امام خمينى ) و مسجد قديمى قدمگاه و دهها مسجد ديگر از عمق باورها و اعتقادات مردم اين شهر به اسلام و قران حكايت مى كند.
تابستان سال 1335 ق .
برابر 1293 ش .
نوزادى در خانه محقر حاج عباس در آذر شهر ديده بجهان كشود.
پدر نوزداد بخاطر ارادت قلبى كه به حضرت امام حسين عليه السلام داشت نام او را حسين نهاد.
حسين در فضاى كاملا معنوى و با تربيت مادى مهربان و عاشق ولايت و دوستدار حضرت زهرا عليها السلام رشد كرد و سايه پدرى مومن و متقى بر سرش بود. پدر و مادر حسين آينده هاى روشن و سرافرازانه اى را در پيشانى فرزندشان مشاهده مى كردند.
ما در نهايت سعى و كوشش خود را براى تربيت اسلامى فرزند مبذول مى داشت و از هر آنچه كه در توان داشت در رشد و تعالى حسين مظايقه نمى كرد و همين تربيت سالم و شير پاك بود كه از اين فرزند، فرزانه اى مجاهد پرورش داد. كه آن همه شجاعت و شهامت و سرافرازى را از خود نشان داد.
تاريخ يكصد ساله اخير آذر شهر در خود رمز و رازها دارد. در ميان اين همه رمز و رازها شخصيت هاى بزرگوارى را مى توان يافت كه هر يك بنوبه خود تاريخ ساز و حركت آفرين بوده اند. نياكان شهيد والامقام آيه الله غفارى نيز از اين تبار بودند.
استعمارگران و سردمداران تجاوزگر، واهمه و هراس عجيبى از اين انسانهاى اسوه و مقاوم داشتند و بسيارى از مواق آنان را ناجوانمردانيه به شهادت مى رساندند.
شهيد غفارى فرزند حاج عباس و از نوادگان حاج ملا محسن است . حاج ملامحسن از شخصيت هاى برجسته منطقه و روحانى عاليمقام و نجف رفته اى بود كه در مبارزه با استعمارگران ، سر مباركش توسط روسها از بدن جدا شد و شهيد گرديد.
هفت نفر از اجداد مادرى شيخ حسين غفارى در مبارزه با اجانب و بيگانگان به شهادت رسيده و مسجد حسنلوى آذر شهر مدفن مضجع آنها و زيارتگاه اهل دل است .
حاج ملا احمد امين العلما از ديگر نياكان شهيد غفارى است .
حسين 5/1 سال بيشتر نداشت كه پدرش حاج عباس را از دست داد و سرپرستى اش را برادرش حاج حسن آقا عباسپور بعهده گرفت .
حاج حسن آقا سرپرست شهيد غفارى نقل كرده است : كه روزى در آذر شهر به اتفاق آيه الله حاج ملا احمد امين العلما از باغ ره منزل بر مى گشتيم وقتى جلو مسجد ملحه قاضى رسيديم مشاهده كرديم شيخ حسين - كه چند سال بيش نداشت - در ايوان مسجد رو به قبله ايستاد، دست به دعا برداشته در حالى كه گريه و زارى مى كرد با خداى خود راز و نياز داشت .
مرحوم حاج ملا احمد امين العلماء تا اين صحنه را ديد گفت : اوضاع عجيبى است ; در نجف اشرف همين صحنه را در خواب ديدم او در زندان پادشاه شهيد خواهد شد.
شهيد آيه الله شيخ حسين غفارى از شش سالگى تحصيل را آغاز نمود. مقدمات دروس را در زادگاهش آذر شهر در محضر حجه الاسلام و المسلمين ميرزا محمد حسن منطقى دهخوارقانى فرا گرفت آن گاه وارد حوزه علميه تبريز شد و در اين حوزه از جلسه درس بزرگان ، كسب دانش نمود و تلاش و كوشش فراوان براى فراگيرى علوم دينى از خود نشان مى داد، و بعضى مواقع شبها تا صبح مطالعه مى كرد. او در حوزه علميه تبريز برجستگى خاصى از خود نشان داد تا آنجا كه زبانزد همدرسان و هم بحث هايش شده بود. و اساتيد وى نيز از تلاش و فعاليت او اظهار رضايت مى كردند.
شهيد غفارى آن گاه مصمم شد تحصيلات خود را در كنار بارگاه فاطمه معصومه عليهما السلام كريمه اهل بيت عصمت و طهارت ادامه دهند.
لذا براى بهره گيرى از جلسات درسى اساتيد بزرگوار قم از تبريز به قم مشرف شد و در اين حوزه فقه و اصول و مراحل عالى را از محضر بزرگان فرزانه اى چون آيات عظام فيض قمى بروجردى و خوانسارى فرا گرفت .
آيه الله مجاهد شيخ حسين غفارى بعد از علمى نيز داراى ويژگى هايى بود. آن بزرگوار از همان اوايل طلبگى با جديت تمام در حوزه هاى درسى اساتيد حاضر مى شد و با تلاش و مطالعه مضاعف يافته هاى خود را به ساير دوستان و همدرسانش انتقال مى داد.
آيه الله زاده سيد على مير غفارى در اين باره مى فرمايند:
ايشان (شهيد غفارى ) در جلسات درسى فقه و اصول حضرت والدم مرحوم آيه الله سيد محسن ميرغفارى شركت مى كردند و با آمادگى قبلى در درس حضوى مى يافتند و خيلى وقت ها از استاد جلو بودند.
شهيد غفارى رسائل و مكاسب را نزد پدرم فرا گرفتند.
در محضر اساتيد بزرگوارى چون اما راحل و حضرت آيه الله العظمى نجفى مرعشى (ره ) و ساير اساتيد عظيم القدر; بيانگر مقام عالى آن شهيد فرزانه است .
مقام علمى ايشان عاملى بود تا استاد گرانقد حضرت آيه الله حاج ميرزا على مقدس تبريزى - كه از فقهاى بزرگوار و نامدار آذربايجان بود - صبيه خود را به عقد اين شخصيت بزرگوار در بياورد.
و لذا به سال 1351 ق . شهيد غفارى به صبيه معظم له ازدواج و ثمره وصلت دو پسر و يك دختر شد كه فرزند ارشد ايشان حضرت حجه الاسلام و المسلمين آقاى هادى غفارى از مفاخر انقلابيون كشورمان اس
آيه الله غفارى از اول طلبگى همزمان با تحصيل علوم دينى كار تدريس را نيز انجام مى داد در سالهاى 1324 و 1323 ش . مكتب زنبيه آذر شهر شاهد تجمع عاشقان علم و دين بود كه در اطراف شمع وجود استاد شهيد غفارى گرد مى آمدند.
در اين مكتب كه علاقمندان و دانش پژوهان دينى حضور مى يافتند محفلى بسيار صميم و گرم بود در جلسات درس شهيد غفارى ابواب الجنان و جامع عباسى و ديگر كتب فقهى و اخلاقى و قرآن نيز تدريس مى شد آيه الله غفارى جزوه اى را تهيه كرده كه مخصوص بحث هاى قرآنى بود و قريب به 30 نفر در اين درس شركت مى نمودند.
آيه الله غفارى پس از مدتى محل تدريس خود را تغيير داد در مدرس بالاى مسجد حاج كاظم آذر شهر قريب به سه ماه جلسات درس و بحث داشتند و آن گاه به قم عزيمت نمودند.
جلسات شهيد غفارى در قم و تهران در مساجد الهادى و خاتم الاوصياء ادامه داشت و اشخاص فرزانه اى از شمع وجود آيه الله غفارى بهره ها مى بردند.
در مسجد الهادى تهران دانش جويان و طلاب بسيارى به طور مرتب و منظم در جلسات بحث گردهم مى آمدند و از بحث هاى شيوا و صحبت هاى صريح و انقلابى شهيد غفارى استفاده مى كردند
انقلاب اسلامى ما به رهبرى امام خمينى (ره ) ثمره از جان گذشتگى فرزانگانى است كه در اوج خفقان ، فرياد زادى و آزادگى سر دادند.
و در راه تحقق حكومت عدل اسلامى ايثار گرانه و با تحمل سختى ها - زندانها و شكنجه ها عاشقانه دعوت حق را لبيك گفتند و شهيد غفارى آن مبارز نستوه و شهيد هميشه زنده تاريخ اعتقاد داشت كه :
شهادت تحفه اى است از جانب خداوند متعال كه به بندگانش هديه مى شود.
و انصافا به عقيده صاحب نظران ما شهادت آيه الله حسين غفارى بر رژيم فساد شاهنشاهى بود.
اين عاشق و عارف مجاهد پس از سالها تلاش ، مجاهدت ، استقامت صبر و پايدارى زندان و شكنجه عاقبت دعايش مستجاب شد و در غروب ششم دى ماه سال 1353 ش . آيه الله غفارى در اوج مظلوميت اما سرافرازانه چون سرو سهى در محبس تنگ و تاريك و ظلماتى شاهى با دست و پاى شكسته و دندانهاى خرد شده و محاسن زخمى و خونين به ديار ابديت شتافت و روح بلندش پس از 13 سال تحمل زجر شكنجه به ملكوت اعلى پيوست .
ساواك شبانه پيكر مطهر او را به فرستاد تا مظلومانه دفن شود; ولى طلاب و مردم قم از موضوع با خبر شدند و در تشيع جنازه با شكوه ايشان در صبح روز 7 دى ماه 1353 ش . شركت كردند و با فرياد غفارى ما كشته شد به خون خود آغشته شد پيكر مطهر اين اسوه مقاومت حرم حضرت معصومه عليها السلام تا قبرستان دار السلام قم تشييع كردند و در مراسم تدفين اين شهيد بزرگوار، همرزمش شهيد آيه الله قدوسى حاضر شد و تلقين خواندند لازم به تذكر است كه در جريان تشييع ، تعدادى از تشييع كنندگان و فاميل شهيد غفارى دستگير و زندانى شدند.

منبع: آوازک
 
بالا