ویژگی های عمومی یاران حضرت مهدی(عج الله)

  • نویسنده موضوع "SaRa"
  • تاریخ شروع

"SaRa"

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
برای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله) به افرادی نیاز هست که خالصاً مخلصاً، در خدمت آقا قرار گیرند. این افراد چند گروه هستند؛ و ویژگی های خاصی دارند. ما در این مقال بر آنیم، تا ویژگی های یاران خاص امام زمان (عج الله) یعنی همان 313 نفر را بیان کنیم. اما قبل از بیان ویژگی های این افراد خاص، ویژگی نیروهایی که در روایات وارده از معصومین (:S (31):) و احادیث نبوی، تعداد آنها بالغ بر ده هزار نفر، شمرده شده است، را بیان می نماییم.
ویژگی های یاران حضرت، در روایات فراوانی آمده است و حتی در بسیاری از آنها، نام و نشان و اصل و نصب آنها نیز بیان شده است. این یاران و زمینه سازان حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله) که در طول غیبت امام تربیت شده اند، نیروهای مخلص و فداکاری هستند، که کمر همت خود را برای یاری رساندن به امام عصر (أرواحنا له الفداء) محکم بسته اند. در قرآن مجید، این كتاب انسان ساز و حركت آفرین در رابطه با یاران حضرت مهدی (علیه السلام) یك آیه است كه بسیار امید بخش و سازنده است. این آیه در حقیقت بیانگر حقایق و واقعیت هایی است كه اگر به طور جدی و همه جانبه تعقیب گردد، موانع سر راه را بر می دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حركت می دهد .
« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُۆْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ لاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ یُۆْتِیهِ مَن یَشَاء وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. هان اى كسانى كه ایمان آورده اید، اگر كسى از شما از دینش بر گردد، بدانید كه خدا بزودى مردمى را (براى گرایش به این دین) مى آورد كه دوستشان دارد و آنان نیز وى را دوست دارند، كه اینان مردمى هستند در برابر مۆمنین افتاده حال و در برابر كافران مقتدر، مردمى كه در راه خدا جهاد مى كنند و از ملامت هیچ ملامتگرى پروا ندارند و این خود فضلى است از خدا، فضلى كه به هر كس صلاح بداند مى دهد و خدا داراى فضلى وسیع و علمى وصف ناپذیر است.» (1)(2)
در این آیه مشخصات پنج گانه برای یاران دین در آخرالزمان ذکر شده است:
1. همگی آنان خدا دوست هستند و خدا نیز، آنان را دوست دارد، دوستی طرفینی است نه یک طرفه.
2. متواضع و تسلیم در برابر مۆمنان. (دوستی با دوستان خداوند.)
3. سرسخت و انعطاف ناپذیر در برابر دشمنان و کفار.(دشمنی با دشمنان خداوند.)
4. جهاد گران خستگی ناپذیر و مجاهد در راه خدا.(مجاهدت در راه خداوند.)
برای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله) به افرادی نیاز هست که خالصاً مخلصاً، در خدمت آقا قرار گیرند. البته حرکت بزرگ حضرت ولی عصر (أرواحنا له الفداء) بدون برخورداری از امدادهای ویژه الهی، هرگز به آرمان های خود دست نخواهد یافت. توجه به وجود این تأییدات الهی، تأثیر شگرفی بر روان یاران امام بر جای خواهد گذاشت و یقین به آن امدادها، باعث می شود ذره ای در درستی آرمان ها و مسیر خود تردید نکنند
5. بدون ذره ای هراس و خوف از دشمن و ملامت گران در انجام وظایف و فرمان خداوند متعال.(استواری و ثابت قدم)
درست است که اینها ویژگی های یاران اهل بیت و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز بوده است ولی در تفاسیر زیادی ذیل این آیه، اکثر مفسرین این ویژگی ها را خاص یاران حضرت مهدی (عج الله) برشمرده اند. و معتقدند که این آیه خصوصیات آنها را بیان می کند که در برابر کفار و مشرکان، برای تشکیل حکومت عدل جهانی تمام تلاش خود را به کار گرفته و از هیچ خدمتی مضایقه نمی کنند. و به تعبیر امام صادق (علیه السلام) صاحب این امر در پرتوی این آیه (و خصوصیات بیان شده) حفاظت می شود. (3)
از این آیه شریفه و مطالب دیگر استفاده می شود، كه یاران حضرت مهدی (علیه السلام) دارای ویژگی هایی هستند. این آیه، به عشق آن یاران به خدا اشاره می كند، آنها جز به خدا نمی اندیشند، در حدی كه خداوند نیز آنها را دوست دارد. روشن است كه چنین روحیه ای كه در پرتو ایمان و توكل به دست می آید. علاوه بر آن، به پیوند اخلاقی و وحدت و یكپارچگی با مۆمنان اشاره می كند، كه نقش آن در پیش برد كار، بسیار مهم و چشمگیر است. و حاكی از سازش ناپذیری مۆمنان در برابر كافران و نه شرقی بودن و نه غربی بودن آنها است، كه در پرتوی آن، هر گونه تلاش و شگرد دشمن خنثی می گردد .و دیگر اینکه به جهاد و مبارزه با كفار و دشنان اسلام نیز اشاره دارد .
و در آخر نیز قاطعیت و پایمردی مۆمنان را بیان می كند. آنها با گام های استوار در صراط مستقیم حركت می كنند.
امام علی (علیه السلام) در تفسیر این آیه می فرمایند: «هُم أصحابُ القائم، آنان یاوران امام قائم هستند.»(4)

نتیجه
برای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج الله) به افرادی نیاز هست که خالصاً مخلصاً، در خدمت آقا قرار گیرند. البته حرکت بزرگ حضرت ولی عصر (أرواحنا له الفداء) بدون برخورداری از امدادهای ویژه الهی، هرگز به آرمان های خود دست نخواهد یافت. توجه به وجود این تأییدات الهی، تأثیر شگرفی بر روان یاران امام بر جای خواهد گذاشت و یقین به آن امدادها، باعث می شود ذره ای در درستی آرمان ها و مسیر خود تردید نکنند. و یاران حضرت ویژگی هایی دارند که آنها را از دیگر افراد متمایز می کند. در احادیث و روایت وارده و آیات قرآن کریم، ویژگی های این افرد به صراحت، بیان می گردد.

پی نوشت:
1. سوره مائده، آیه 54.
2. تفسیر المیزان، ذیل آیه 54.
3. تفسیر مجمع البیان، جلد3، صفحه 208.
4. منتخب الأثر، صفحه 475.
 
بالا